Gå til innhold

Hva legger dere i begrepet baksnakking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråd om tema under her som handler om voksne som baksnakker.

Nøyaktig hva legger dere i det å baksnakke? Skiller dere det i ulike nivåer eller er alt baksnakk av en person som ikke er positivt (fremsnakking), det samme som baksnakking?

Klassisk eksempel: En kollega eller felles venn i omgangskretsen behandler en annen felles venn/kollega,utrolig sjofelt og urettferdig. Dette er egentlig en sak mellom disse to, men den som blir behandlet kjipt går til felles venner/kollegaer og forteller om episoden og hva hen syns om behandlingen. Dette fordi vedkommende er lei seg og har behov for å sanke støtte i at dette var urimelig oppførsel av vedkommende. Det som ofte skjer ved slik baksnakking har jeg merket, er at vedkommende FÅR støtte og at det ofte hender at den som mottar baksnakkingen kan vise til andre lignende historier om vedkommende eller noe annet negativt. 

Er dette greit, eller blir det baksnakking på lik linje med all annen baksnakking?

Såfall er det noe ALLE har hatt erfaring med i løpet av livet vil jeg velge å påstå.

Det samme med sladder i ulike grader. Man kan prate nøytralt  om en person som ikke er der. Og vipps så har man sagt noe som kan oppfattes negativt. Og så baller det gjerne på seg etterhvert som det deles erfaringer om vedkommende. Sladder generelt er en uting det også. Men forståelig, da det er menneskelig å prate om ting vi har til felles. Og har man ikke noe særlig felles interesser/hobbyer, så kan det bli stusslig å prate om været. Da blir felles bekjente kanskje mer interessant😶

SÅ, hvodan forholder DERE dere til baksnakking? Tørr dere si ifra om at dere ikke ønsker å høre om negativt prat av andre eller jatter dere med? Blir tause eller forsøker å skifte tema?

Anonymkode: dcca7...669

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baksnakking er å snakke ned andre mennesker bak deres rygg. Og så er det forskjell på å snakke dritt for å snakke dritt, og på å ventilere vonde opplevelser. Sistnevnte er nødvendig innimellom, uten at det betyr at man baksnakker.

• Liker 4
Skrevet
Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Baksnakking er å snakke ned andre mennesker bak deres rygg. Og så er det forskjell på å snakke dritt for å snakke dritt, og på å ventilere vonde opplevelser. Sistnevnte er nødvendig innimellom, uten at det betyr at man baksnakker.

Dette!

Noen mennesker (blandt annet jeg har ofte vanskelighet med å konfrontere den det gjelder der og da. Dermed ønsker jeg heller å tenke gjennom saken og eventuelt få andres synspunkter på det før jeg tar det opp med vedkommende det gjelder. Det er jo ikke å baksnakke når det er en samtale du planlegger å ta i nærmeste fremtid?

Anonymkode: c9ba3...c1c

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.10.2021 den 0.51):

Dette!

Noen mennesker (blandt annet jeg har ofte vanskelighet med å konfrontere den det gjelder der og da. Dermed ønsker jeg heller å tenke gjennom saken og eventuelt få andres synspunkter på det før jeg tar det opp med vedkommende det gjelder. Det er jo ikke å baksnakke når det er en samtale du planlegger å ta i nærmeste fremtid?

Det er ikke baksnakking å fortelle om hendelser, hva folk har sagt og gjort, og hva man har følt. Baksnakking er det først hvis man kommer med nedsettende karakteristikker om et annet menneske, og man snakker dritt bare for å snakke dritt- uten at det har noe annen hensikt enn det. Forskjell på sladring og bearbeiding.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (47 minutter siden):

«Ventilere vonde opplevelser» var egentlig en fin måte å si det på:)

Jeg har derimot opplevd ubehag om feks kolleger ‘ventilerer ubehag’ om en person jeg selv liker svært godt. Hvordsn ville du /dere håndtert den situasjonen på best og mest lojal mulig måte?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette!

Nei dette blir litt annerledes vil jeg si. Samtidig er det nok mange som ville syntes det var litt illojalt å gå bak ryggen å fortelle om konflikten til flere, før det ble tatt opp med personen selv. Mange som er tøffe og tørr ta opp konflikter direkte, bruker jo nettopp dette som argument «jeg tar det heller med deg direkte fremfor å gå bak ryggen din eller ta det med sjefen».

Jeg har selv opplevd dette, og har satt pris på det. (Jeg vet jo likevel,ikke om det er sant😆)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

«Ventilere vonde opplevelser» var egentlig en fin måte å si det på:)

Jeg har derimot opplevd ubehag om feks kolleger ‘ventilerer ubehag’ om en person jeg selv liker svært godt. Hvordsn ville du /dere håndtert den situasjonen på best og mest lojal mulig måte?

Det handler vel mye om hvordan man ordlegger seg, og ikke minst hva intensjonen bak er. Forteller man for å sladre og slenge dritt, eller fordi man trenger hjelp til å sortere og plassere følelser etter en vond hendelse?

• Liker 2
Skrevet

Og ikke minst om, er det man forteller sant? Eller vrir man på historien i den hensikt å stille den andre i dårlig lys og spre rykter? Er intensjonen å få hjelp med noe som har skjedd, eller forteller man for å sverte den andre?

Skrevet
Gjenferdet skrev (5 timer siden):

Det handler vel mye om hvordan man ordlegger seg, og ikke minst hva intensjonen bak er. Forteller man for å sladre og slenge dritt, eller fordi man trenger hjelp til å sortere og plassere følelser etter en vond hendelse?

Nettopp!

Det er stor forskjell på å fortelle om en situasjon og hvordan det fikk deg til å føle deg, enn å si stygge og nedsettende eller usanne ting om tredjepart. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er å snakke negativt om andre bak ryggen deres. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...