Gå til innhold

Smutthull i bonusordning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En av de klesbutikkene jeg handler mest hos på nettet har en bonusordning for "medlemmer" hvor man opptjener seg poeng pr kjøp som over visse poenggrenser gir rabattkupponger. Jeg kjøpte nylig en del plagg som samlet sett kostet 4 000 kroner. Dette ga meg ca 400 kroner i rabattkupponger gjennom bonusordningen. Når jeg så returnerte nesten alle plaggene grunnet feil str. og annet satt jeg igjen med ett plagg jeg hadde betalt 500 kroner for samt disse 400 kronene i rabatter til neste kjøp. 

Har jeg funnet et smutthull i denne butikkens bonusordning? I teorien kan jeg kjøpe plagg for 10 000 kroner, motta 1 000 kroner i rabatt på neste kjøp, returnere alle plaggene og handle gratis for 1 000 kroner neste gang. Frakt og retur er forresten gratis, og butikken krever ikke at man kjøper for over et visst beløp for å kunne bruke rabattkuppongene.

Ville du utnyttet dette, og tenker du det er butikkens feil? 

Anonymkode: 842f0...08c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe er som å gjøre seg til kjeltring for småpenger.

Du blir fort oppdaget og bonus tilbakekalt. Bare se på de som har blitt utestengt fra andre butikker for akkurat det samme.’

Var en lignende tråd for en tid tilbake hvor det endte opp med utestengelse og  bonus fratatt og varer kjøpt på ulovlig bonus måtte enten leveres tilbake eller betales for i sin helhet.

Tror du virkelig ikke at butikken vil merke kjøp på 10.000 som leveres tilbake?

Anonymkode: fb5a0...ddd

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge er det siden du sendte plaggene i retur? Kan hende at bonuspoengene forsvinner når returen blir registrert. 

Uansett så har de aller fleste store nettbutikker et system som fanger opp store returer. Vet at det har vært mange tilfeller der brukere har blitt såkalt «soft blocked» av Zalando og Boozt fordi de har sendt ting i retur. De har da typisk ikke blitt direkte utestengt, men opplevd at typiske goder som giro og fri frakt forsvinner. Tipper at det også står noe med liten skrift at bonuspoeng kan bli trukket tilbake. 

Ville nok prøvd å lese alle villkår med liten skrift før du prøver deg på noe sånt. 

Anonymkode: 46c4b...9be

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke noe er som å gjøre seg til kjeltring for småpenger.

Du blir fort oppdaget og bonus tilbakekalt. Bare se på de som har blitt utestengt fra andre butikker for akkurat det samme.’

Var en lignende tråd for en tid tilbake hvor det endte opp med utestengelse og  bonus fratatt og varer kjøpt på ulovlig bonus måtte enten leveres tilbake eller betales for i sin helhet.

Anonymkode: fb5a0...ddd

Eksempelet med 10 000 er selvfølgelig ikke noe jeg vurderer, men for meg personlig har jeg allerede "tjent" godt på de 400 kronene jeg fikk i bonus da jeg oppdaget dette. Mener egentlig ikke å utnytte dette, men situasjonen vil oppstå hver gang jeg kjøper og returnerer klær enten jeg vil det eller ikke.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor lenge er det siden du sendte plaggene i retur? 

Lenge nok til at pengene (verdien på det returnerte) er tilbakebetalt på min konto og bonusen fremdeles er der.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en relativt dyr butikk så 10 000 kan dreie seg om 1-2 plagg i noen tilfeller. Er størrelsen feil vil jeg jo returnere. Mulig det står noe med liten skrift et sted om bonusen i slike tilfeller.

Skrevet

Dette er jo rett og slett tyveri. Om de hadde en fysisk butikk, ville du da stjålet et plagg til 1000 kroner?

En ting at det skjer en gang fordi de har et dårlig system. Men å bevisst utnytte det senere, det er tyveri,

Anonymkode: f273c...3c8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er jo rett og slett tyveri. Om de hadde en fysisk butikk, ville du da stjålet et plagg til 1000 kroner?

En ting at det skjer en gang fordi de har et dårlig system. Men å bevisst utnytte det senere, det er tyveri,

Anonymkode: f273c...3c8

Er det tyveri hvis man betaler for det?

Skrevet

Bare for å oppklare: jeg mener ikke i hovedinnlegget at jeg SKAL utnytte dette. Jeg bare synes systemet er rart. Dette er en butikk jeg generelt er fornøyd med, men av og til kjøper jeg plagg hvor noen av de må returneres pga feil passform bl.a. og da påløper bonusen selvom jeg ikke eier plagget lenger.

Dette har skjedd flere ganger de siste 2 årene, men det er først forrige kjøp hvor totalsummen på ordren ble høy (og dermed bonusen) at jeg la skikkelig merke til det.

Skrevet

Tråden kan dø ut. Jeg leste ikke det med "liten skrift" 😏 Min feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...