Gå til innhold

Restaurantarbeidere som tigger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så utbredt og akseptert?

Snakker om såkalt "tipsing" - når de lar den endelige summen være opp til kunden å bestemme, med et hint om at her kan du gjerne gi litt ekstra for god service (men bare prøv å trekk for dårlig service, da ringer de politiet)

For min del kunne de like gjerne sittet på bakken utenfor restauranten med en kopp foran seg, jeg ser ingen forskjell på det.

Jeg "tipser" aldri. Jeg gir heller ikke til andre tiggere. Jeg betaler den summen som ble avtalt på forhånd og kommer tilbake om jeg likte det jeg fikk for pengene mine. Jeg gir heller ikke mine klienter "mulighet til å gi litt ekstra" aka tigger når jeg tar betalt for mine tjenester på jobb.

Anonymkode: 96b91...32e

• Liker 26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipser ikke så mye jeg heller, men har aldri opplevd at de oppfordrer til å tipse. Bortsett fra det med at man kan velge hvor mye man skal betale. Jeg runder alltid opp til nærmeste tier, eller eventuelt hundrer. 

Anonymkode: 1980c...64f

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen som sier at man skal tipse, men de gir mulighet til de som setter pris på kunnskapen til kokken og servicen og kunnskapen fra sommalieren og servitøren. Det at du ikke setter pris på at noen jobber hardt for å gi deg en god opplevelse er jo egentlig ditt problem, men ingen tvinger deg til å tipse.

For min del tipser jeg bare til ordentlige steder, ikke på Peppes Pizza liksom. Det er vel ikke så vanlig heller 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakker om såkalt "tipsing" - når de lar den endelige summen være opp til kunden å bestemme, med et hint om at her kan du gjerne gi litt ekstra for god service (men bare prøv å trekk for dårlig service, da ringer de politiet)

For min del kunne de like gjerne sittet på bakken utenfor restauranten med en kopp foran seg, jeg ser ingen forskjell på det.

Jeg "tipser" aldri. Jeg gir heller ikke til andre tiggere. Jeg betaler den summen som ble avtalt på forhånd og kommer tilbake om jeg likte det jeg fikk for pengene mine. Jeg gir heller ikke mine klienter "mulighet til å gi litt ekstra" aka tigger når jeg tar betalt for mine tjenester på jobb.

Det er da vel bare å la være å tipse 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 4431c...a26

• Liker 4
Skrevet

Gir alltid driks på restaurant, og da mener jeg ordentlig restaurant, ikke pizzasjapper eller Egon. Sønnen min er restaurantsjef, og jeg ser hvor mye det betyr for han med noen ekstra kroner, og ikke minst anerkjennelse for god service. Men så er jeg ikke en kjiping heller, slik TS framstår som. 

Anonymkode: 8080d...fc7

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner Hva du mener. Jeg spiser ikke så ofte på resturang av den anledning att jeg ikke har så godt råd till å gjore det. Å når jeg spiser ute så Pleier jeg å tipse Litt. Kanske Noen kroner og upp till nærmeste heltall. Og jeg opplever selv Noen sure anikter og føler meg flau faktiskt. Men jeg har rett og slett ikke rå i budjetten min till å tipse. Og det må jo faen vare Greit??

Anonymkode: 52839...f79

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet (endret)

Er vel heller  at det begynner og bli utbredt og akseptert og ikke gi tips? 

alle tipset jo før, da var det også primært lønnen til servitører. Jeg tipser fortsatt og ser ikke på det som tigging, bare en del av betalingen. Før var det 10% « regel», nå går det vel litt mer på service vurdering. 

Endret av laPistola
Skrevet

Har selv jobbet som kokk og satte utrolig stor pris på driksen som sjelden kom vår vei. Ikke bare pga pengene, men at gjestene satte pris på maten. Runder som oftest opp til nærmeste 100 lapp, uansett hvor jeg spiser. 

Man må jo ikke tipse, ingen som tvinger deg. 

Anonymkode: a4ae4...909

• Liker 7
Skrevet

Jeg er enig med deg. Synes tipsing er en uting. Nå blir det i det minste registrert og skattet av, men likevel så liker jeg å betale det det koster. Det frivillige beløpet man kan taste inn oppfordrer til tipsing.

Ja, det et kjekt med mer penger og anerkjennelse, men det gjelder jo de fleste yrkesgrupper. Kommer ikke til å betale rørleggeren noe ekstra her i morgen heller. Ei heller helsesekretærer som har lav lønn. Synes ikke restaurantbransjen er i en særstilling egentlig. 

• Liker 18
Skrevet

Jeg leste en avisartikkel der en servitør uttalte at man ikke skulle gi f.eks sytten kroner i tips for det var slike beløp man ga til barn, da var det bedre å gi ingen ting. Hva sier dere i bransjen, er dere enige med henne?

Anonymkode: 266ea...9c2

• Liker 2
Skrevet

Regningen kom på ca 350,- også betalte jeg med en 500-lapp. Servitøren går tilbake til kassa med pengene, for så å komme tilbake uten veksel og spørre «skal det være noe veksel tilbake☺️?. Jeg sa «nei», men må innrømme at jeg syntes det var i det frekkeste laget. Pengene kan de fint komme tilbake med, så får det være opp til kunden om det skal ligge igjen noe eller ikke. Du som servitør skal ikke spørre om kunden vil ha tilbake resten av pengene sine. 

Anonymkode: c3ab4...44a

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har selv jobbet som kokk og satte utrolig stor pris på driksen som sjelden kom vår vei. Ikke bare pga pengene, men at gjestene satte pris på maten. Runder som oftest opp til nærmeste 100 lapp, uansett hvor jeg spiser. 

Man må jo ikke tipse, ingen som tvinger deg. 

Anonymkode: a4ae4...909

Men går det fint Hvis man ikke gir så mye i tips? Ja man si noe till medarbeiderne så di ikke gir med sur face? Jeg hade seff tipset masse penger Hvis jeg hade hatt det. Og jeg må jo få lov till å spise ute även om budjetten er tight. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men går det fint Hvis man ikke gir så mye i tips? Ja man si noe till medarbeiderne så di ikke gir med sur face? Jeg hade seff tipset masse penger Hvis jeg hade hatt det. Og jeg må jo få lov till å spise ute även om budjetten er tight. 

Sen koster jo vanligtvis en liten cola typ 50 nok. Der tjener jo resturanger fete penger på drikke å alkohol. Så hvorfør ska jeg egt tipse. Speciellt når jeg har samme lønn eller lignende som di som jobber der. Plus att maten er oftest dyr- kan lett koste 600 nok på en kveld. Og det er veldigt mye for en som har en lov lønn og som sparer till Boling.! Tipse kan man gjor Hvis man tjener godt og har mye penger. Det syns jeg, men ikke folk som ikke har gull på konto. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor får ikke vaskere, rørleggere, søppelkjørere eller bussjåfører tips? Hvorfor er det slik at servitører skal ha tips, men ingen andre?

Anonymkode: 48bdb...2d0

• Liker 22
Skrevet (endret)

Jeg tipser gjerne på ordentlige restauranter, dersom jeg er superfornøyd med mat og service. 

Men jeg synes det grenser til frekkhet å bli presentert "velg beløp" når man er på steder der man må gjøre det meste selv: Gå frem til kassa og bestille maten, hente bestikk og servietter, hente maten når den er klar, rydde etter seg. 

Endret av Dolce
  • Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sen koster jo vanligtvis en liten cola typ 50 nok. Der tjener jo resturanger fete penger på drikke å alkohol. Så hvorfør ska jeg egt tipse. Speciellt når jeg har samme lønn eller lignende som di som jobber der. Plus att maten er oftest dyr- kan lett koste 600 nok på en kveld. Og det er veldigt mye for en som har en lov lønn og som sparer till Boling.! Tipse kan man gjor Hvis man tjener godt og har mye penger. Det syns jeg, men ikke folk som ikke har gull på konto. 

300-600 ska det stå :) 

Skrevet
Dolce skrev (Akkurat nå):

Jeg tipser gjerne på ordentlige restauranter, dersom jeg er superfornøyd med mat og service. 

Men jeg synes det grenser til frekkhet å bli presentert "velg beløp" når man er på steder der man må å gjøre det meste selv: Gå frem til kassa og bestille maten, hente bestikk og servietter, hente maten når den er klar, rydde etter seg. 

Ja jeg syns det er frekt! Alltså maten koster allrede jævla mye. Og tenk på drekken som er helt på overkanten overprisa! 

• Liker 4
Skrevet

Tipser aldri i Norge, alltid i utlandet.

Unntaket er hvis servitøren har gjort seg flid med serveringen, fortalt om rettene eller vinen, altså gjort mer enn bare å servere maten og si "håper det smaker" som er det absolutt minste man kan forvente.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor får ikke vaskere, rørleggere, søppelkjørere eller bussjåfører tips? Hvorfor er det slik at servitører skal ha tips, men ingen andre?

Anonymkode: 48bdb...2d0

Sant. Hvorfør får ikke alle andre serviceyrker tips? Tjener omtrent samme før tips! 

• Liker 8
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er da vel bare å la være å tipse 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 4431c...a26

Enkelt og greit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...