Gå til innhold

Ny bil snart🙃

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sorry leste ikke det. Da hadde jeg gått for en dieselbil, er ingen fordeler med å kjøpe hybrid.

Anonymkode: f28fe...496

Er det ikke noen fordeler med hybrid? mulig det er doble kostnader pga to motorer, men uff for en jungel bilhold har blitt🤣

Anonymkode: 55a16...19d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det ikke noen fordeler med hybrid? mulig det er doble kostnader pga to motorer, men uff for en jungel bilhold har blitt🤣

Ingen fordeler annet at nybilprisen var litt lavere. Økonomisk sett er en dieselbil mye bedre, bruker mye mindre drivstoff en hybrider som gjerne bruker mer enn en bensinbil som ikke er hybrid

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen fordeler annet at nybilprisen var litt lavere. Økonomisk sett er en dieselbil mye bedre, bruker mye mindre drivstoff en hybrider som gjerne bruker mer enn en bensinbil som ikke er hybrid

Men diesel er dårlig ift mitt kjøremønster; korte turer. Har diesel i dag. Er fryktelig usikker. Hadde det ikke vært for klimapolitikk så er favorittbilen toyota hilux. Får igjen mva ved splitter ny bil.

Men likevel litt dyr i drift. Og det blir vel kastet råtne egg på meg av gærne mdg folk. De er her i bygda også.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men diesel er dårlig ift mitt kjøremønster; korte turer. Har diesel i dag. Er fryktelig usikker. Hadde det ikke vært for klimapolitikk så er favorittbilen toyota hilux. Får igjen mva ved splitter ny bil.

Men likevel litt dyr i drift. Og det blir vel kastet råtne egg på meg av gærne mdg folk. De er her i bygda også.

På nyere dieselbiler så har ikke kjøremønster noe å si lenger, de er akkurat som bensinbiler. Har du lyst på Hilux så kjøp det😃

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Toyota yaris hybrid kunne vært noe🤗

Da møter jeg fremtiden miljøvennlig men uten angst😆Rundt 350 000kr. Er dette en solid kjerre iflg.KG🧐

Toyota Yaris Cross er kanskje enda mer interessant, den har nettopp kommet.

https://dinside.dagbladet.no/motor/den-toffe-lillebroren/74164496

Så har du tilsvarende bil hos VW, nemlig VW T-Cross:

https://dinside.dagbladet.no/motor/best-i-klassen/71402238

Dette er "mini-SUV", de er ikke for store, men heller ikke for små. 

Hvis du har 350.000 kr som budsjett, som du har nevnt, så går det an å få VW T-Cross med "Style" utstyrsnivå og Yaris Cross med "Active" utstyrsnivå hvis ikke du legger på enda mer utstyr, da bikker det fort over 400.000 kr.

Yaris Cross har iallfall mange nivåer å velge mellom. Alt fra 2WD til 4WD og en rekke utstyrsnivåer.

Anonymkode: 3a2e4...5dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På nyere dieselbiler så har ikke kjøremønster noe å si lenger, de er akkurat som bensinbiler. Har du lyst på Hilux så kjøp det😃

Har veldig lyst på den😄Godt mulig det uansett er rarere at en dame i 40-årene kjøper pickup, enn det faktum at det er fossilbil😅

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Har veldig lyst på den😄Godt mulig det uansett er rarere at en dame i 40-årene kjøper pickup, enn det faktum at det er fossilbil😅

Da skal du kjøpe deg den😁

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det siste stemmer ikke etter min og de flestes erfaring. Jeg kjørte Toyota Prius i mange år og var nøye med å notere forbruk ved hver fylling. Lå på 0.39 L/km sommerstid og 0.43 vinter. 80-90% av mine km har vært langkjøring, resten småkjøring/bykjøring. Dette er mye lavere forbruk enn bilen jeg byttet fra som hadde ca samme størrelse, vekt og hk, den brukte rundt 0.67, noe jeg tror er vanlig for sammenlignbare ikke-hybrider. Altså sparte jeg 39% av bensinen ved å bytte til hybrid.

Anonymkode: 11b4b...fb4

• Liker 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke lademulighet, så kan ikke ha elbil. Fossil eller hybrid.

Ville kjøpt en brukt lettsolgt ladbar hybrid. Om det er innafor budsjettet. Så får du prøvd ut dette med lading uten å gå for full elbil. Kanskje lading ikke er så umulig som du tror? (sånn var det for en kollega da han arvet en elbil og kanskje mange flere) Om den er lettsolgt kan du bare selge om det viser seg vanskelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ville kjøpt en brukt lettsolgt ladbar hybrid. Om det er innafor budsjettet. Så får du prøvd ut dette med lading uten å gå for full elbil. Kanskje lading ikke er så umulig som du tror? (sånn var det for en kollega da han arvet en elbil og kanskje mange flere) Om den er lettsolgt kan du bare selge om det viser seg vanskelig.

Et toyota hybrider lettsolgte? spør fordi jeg har null peiling☺️æsj angrer meg sikkert uansett hva jeg ender opp med. Men håper kjøpet ender med en bil jeg kan ha de neste 15 årene.

Vet ikke om det er mye tull og turer på verksted med hybrider, det er litt viktig for meg å ha en solid bil😌

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det siste stemmer ikke etter min og de flestes erfaring. Jeg kjørte Toyota Prius i mange år og var nøye med å notere forbruk ved hver fylling. Lå på 0.39 L/km sommerstid og 0.43 vinter. 80-90% av mine km har vært langkjøring, resten småkjøring/bykjøring. Dette er mye lavere forbruk enn bilen jeg byttet fra som hadde ca samme størrelse, vekt og hk, den brukte rundt 0.67, noe jeg tror er vanlig for sammenlignbare ikke-hybrider. Altså sparte jeg 39% av bensinen ved å bytte til hybrid.

Jeg har hatt Audi A3 Etron og Audi A3 og Etron brukte ca 60% mer bensin, men kan godt være det er store forskjeller fra merke til merke

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Et toyota hybrider lettsolgte? spør fordi jeg har null peiling☺️æsj angrer meg sikkert uansett hva jeg ender opp med. Men håper kjøpet ender med en bil jeg kan ha de neste 15 årene.

Vet ikke om det er mye tull og turer på verksted med hybrider, det er litt viktig for meg å ha en solid bil😌

Toyota vet absolutt alle er pålitelig. Ingen bil i hele verden kommer i nærheten av Prius med tanke på feil - ingen bygger noe bedre. Ergo er slike biler dyre å kjøpe brukt. De holder seg godt i verdi. Med det er de altså også lettsolgte.

Anonymkode: 0ee6f...54b

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 15.46):

Jeg ville aldri kjøpt en hybridbil. To motorer, to drivlinjer, to drivstoffsystemer, høy vekt, lav effekt og dårlige kjøreegenskaper. Høy kompleksitet og mang komponenter skaper høye vedlikeholdskostnader på en bil som er dårlig allerede på tegnebrettet og jar en heller tvilsom klimaeffekt. Ligg langt unna er mitt råd.

Skrevet
Alterego666 skrev (18 timer siden):

Jeg ville aldri kjøpt en hybridbil. To motorer, to drivlinjer, to drivstoffsystemer, høy vekt, lav effekt og dårlige kjøreegenskaper. Høy kompleksitet og mang komponenter skaper høye vedlikeholdskostnader på en bil som er dårlig allerede på tegnebrettet og jar en heller tvilsom klimaeffekt. Ligg langt unna er mitt råd.

hva ville du anbefalt?

Anonymkode: 9de29...221

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hva ville du anbefalt?

Dersom man kjører mye, og er avhengig av bil hver dag, ville jeg kjøpt en ny elbil med god rekkevidde. Man får disse til under 400k i dag. Dersom man kjører litt av og til og bilen stort sett står det, er det praktisk og rimelig å ha en gammel velholdt fossilbil. Dersom man skifter oljer og filtre elv og gjør enkelt vedlikehold, har man praktisk talt gratis bil. Klimaregnskapet for elbiler blir dårligere dersom bilen bare står der. Klimagevinsten ligger i at elbilen erstatter en fossilbil som brukes mye.

Dette er grovt sett mine tanker.

Skrevet
Alterego666 skrev (3 timer siden):

Dersom man kjører mye, og er avhengig av bil hver dag, ville jeg kjøpt en ny elbil med god rekkevidde. Man får disse til under 400k i dag. Dersom man kjører litt av og til og bilen stort sett står det, er det praktisk og rimelig å ha en gammel velholdt fossilbil. Dersom man skifter oljer og filtre elv og gjør enkelt vedlikehold, har man praktisk talt gratis bil. Klimaregnskapet for elbiler blir dårligere dersom bilen bare står der. Klimagevinsten ligger i at elbilen erstatter en fossilbil som brukes mye.

Dette er grovt sett mine tanker.

jeg alene kan ikke redde klima eller være med på å gjøre en endring. hva av enkle vedlikehold tenker du på i fossilbil?

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

jeg alene kan ikke redde klima eller være med på å gjøre en endring. hva av enkle vedlikehold tenker du på i fossilbil?

Bytte motorolje og filtre, godt renhold under er viktig, kanskje skifte bremseklosser, multireimer, pærer og vinduspussere. Alt dette kan du gjøre med enkle basisverktøy og hjelp fra YouTube.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...