Gå til innhold

Pusekatt som biter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han biter meg når han vil leke, ikke hardt nok til at jeg begynner å blø men nok til at jeg får tannmerker, og det er ganske vondt. Han kan bite og holde rundt armen med forpotene og sparker samtidig med bakbena. 

Ikke veldig pedagogisk, men jeg setter han inn på eget rom hver gang han gjør det, som som regel er minst en gang om dagen. Jeg kan leke med han først, også starter han å bite etterpå som om han er gira. Han roer seg som regel ned etterlever når han sitter alene, men Jan stopper ikke oppførselen. Skal snart ha baby, og vil ikke risikere at han gjør det samme med babyen. Han er aldri sånn med samboeren min, biter han aldri, kun meg.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Er en hannkatt på straks 2! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For det første så kan jeg si katter biter av kjærlighet , i blant blir katten overstimulert når vi kjæler og leker med den. 
Husk å alltid ha i bakhodet at katten aldri har hensikt å skade deg når dere leker. Katter elsker og leke! Når katten vår blir overstimulert og biter hardt så sier jeg konsekvent «Nei» til han når det er nødvendig, og han stopper hver gang. Du kan bruke leker som en barriere mellom hånden din og kattens munn, etter å gjort det noen ganger vil katten bite i sine egne leker i stedet. 

Katter kan og bite hardt hvis det er noe de ikke liker, litt for mye herjing eller overstimulering. Katter er uavhengige dyr og i blant gir de beskjed når de vil være i fred. ❤️

Endret av Gladikaffe
Skrevet

Å sette han inn på et rom alene, det er ihvertfall bare tull. Katten skjønner ikke konsekvenser. Bare avbryt, og trekk deg unna. Du kan jo også rett og slett slutte fremprovosere atferden, masse kos og oppmerksomhet, mindre lek. 

Anonymkode: 0bf03...f01

• Liker 3
Skrevet

Sprayflaske med vann funker som bare det. 

Anonymkode: 93898...9ec

• Liker 1
Skrevet
Gladikaffe skrev (4 minutter siden):

For det første så kan jeg si katter biter av kjærlighet , i blant blir katten overstimulert når vi kjæler og leker med den. 
Husk å alltid ha i bakhodet at katten aldri har hensikt å skade deg når dere leker. Katter elsker og leke! Når katten vår blir overstimulert og biter hardt så sier jeg konsekvent «Nei» til han når det er nødvendig, og han stopper hver gang. Du kan bruke leker som en barriere mellom hånden din og kattens munn, etter å gjort det noen ganger vil katten bite i sine egne leker i stedet. 

Katter kan og bite hardt hvis det er noe de ikke liker, litt for mye herjing eller overstimulering. Katter er uavhengige dyr og i blant gir de beskjed når de vil være i fred. ❤️

Han hører ikke på meg når jeg sier nei eller hveser, av og til stopper han opp et lite sekund før han fortsetter å bite. Har prøvd å få han til å bite på noe annet når han biter på meg, men det vil han ikke. :(  Han kommer som regel til meg for å bite, jeg oppsøker ikke han men ser på kroppsspråket hans at nå er det bitetid. Store pupiller og ørene bakover, jeg prøver å være før han å leke med han når jeg ser det, men det hjelper sjeldent. Med engang vi slutter å leke angriper han meg fort.

Syntes det er så vanskelig, fordi jeg føler jeg har prøvd det meste, men ingenting som hjelper. Det er som sagt bare meg han biter, samboeren biter han aldri. Han leker aldri med han heller, det er det kun jeg som gjør. Ikke at jeg tror det vil hjelpe å slutte å leke, pusen må jo få leke. Jeg blir bare så rådvill når han aldri slutter, og ja litt ekstra redd når det nå kommer en baby. Er blitt så glad i lille pus og vil så gjerne at det skal gå bra. 

Takk for tips uansett 😊👍

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å sette han inn på et rom alene, det er ihvertfall bare tull. Katten skjønner ikke konsekvenser. Bare avbryt, og trekk deg unna. Du kan jo også rett og slett slutte fremprovosere atferden, masse kos og oppmerksomhet, mindre lek. 

Tror ikke jeg kan slutte leke med han, han er en veldig leken pusekatt. Angrepene kommer også uten at vi har lekt, så jeg tror egentlig det bare blir verre av å ikke leke. Jeg koser masse med han, og han er skikkelig kosete, men plutselig blir han giret og da angriper han. Har skjønt at det ikke hjelper i noe langt løp å sette han vekk, men det hjelper akkurat der og da, han slutter ikke angripe av seg selv. Det tar hvertfall veldig lang tid, og det er for vondt til at jeg orker holde ut med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leser så mye forskjellig om denne metoden, mishandling osv. Samboeren min sier alltid at når de er kattunger og de biter mor eller søsken for hardt så får de tilbake med samme mynt. Han har bitt katten tilbake tidligere når den har bitt han, kanskje det er derfor den ikke angriper han.  Pus er ekstremt glad i samboeren min også, og koser ofte med han. 

Det er noe å tenke på, men ja, jeg vil gjerne ikke ha en usikker og redd katt 😕 

Skrevet
Ariande skrev (6 minutter siden):

Han hører ikke på meg når jeg sier nei eller hveser, av og til stopper han opp et lite sekund før han fortsetter å bite. Har prøvd å få han til å bite på noe annet når han biter på meg, men det vil han ikke. :(  Han kommer som regel til meg for å bite, jeg oppsøker ikke han men ser på kroppsspråket hans at nå er det bitetid. Store pupiller og ørene bakover, jeg prøver å være før han å leke med han når jeg ser det, men det hjelper sjeldent. Med engang vi slutter å leke angriper han meg fort.

Syntes det er så vanskelig, fordi jeg føler jeg har prøvd det meste, men ingenting som hjelper. Det er som sagt bare meg han biter, samboeren biter han aldri. Han leker aldri med han heller, det er det kun jeg som gjør. Ikke at jeg tror det vil hjelpe å slutte å leke, pusen må jo få leke. Jeg blir bare så rådvill når han aldri slutter, og ja litt ekstra redd når det nå kommer en baby. Er blitt så glad i lille pus og vil så gjerne at det skal gå bra. 

Takk for tips uansett 😊👍

En hvesende katt er ingen glad katt, så styr unna og gi katten rom. 

Det kan og være en ide å få sjekket katten din hos veterinær for å utelukke at oppførselen ikke kommer av smerte eller ubehag! 

ps, ikke bruk hendene når du leker med katten, han liker det tydeligvis ikke. Trekk en tråd etter deg eller noe istedenfor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Må du kutte ut, katten klore ikke på sofaen! Katten er sikkert ikke blitt korrekt behandlet fra han var liten, og stengt inne på et rom. 

Anonymkode: 69738...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig med du 👏🏻

Anonymkode: 69738...b84

Skrevet
Gladikaffe skrev (16 minutter siden):

En hvesende katt er ingen glad katt, så styr unna og gi katten rom. 

Det kan og være en ide å få sjekket katten din hos veterinær for å utelukke at oppførselen ikke kommer av smerte eller ubehag! 

ps, ikke bruk hendene når du leker med katten, han liker det tydeligvis ikke. Trekk en tråd etter deg eller noe istedenfor.

Jeg forstod det slikat det var HUN som hveste på katten sin, ikke katten som hveste😆

Anonymkode: 259ab...720

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstod det slikat det var HUN som hveste på katten sin, ikke katten som hveste😆

Anonymkode: 259ab...720

Ok, så det er ikke katten som har adferdsforstyrrelser 😄

Skrevet

Med dyr må du vise at du er lederen, alfaen. Biter den deg slik er det nok fordi den skal dominere deg og ikke bare for lek. Sett deg i respekt! Vis sinne og høy stemme. Sier ikke at du skal kaste den veggimellom eller dra den bortover etter nakkeskinnet, men rask bestemt refleks er innafor. Sprayflaske er sekundært. Biter han deg er sjansen stor for at babyen blir neste.

Anonymkode: f154d...287

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Med dyr må du vise at du er lederen, alfaen. Biter den deg slik er det nok fordi den skal dominere deg og ikke bare for lek. Sett deg i respekt! Vis sinne og høy stemme. Sier ikke at du skal kaste den veggimellom eller dra den bortover etter nakkeskinnet, men rask bestemt refleks er innafor. Sprayflaske er sekundært. Biter han deg er sjansen stor for at babyen blir neste.

Du høres ut som en hundeeier…

Anonymkode: 1651b...50b

Skrevet

Pus blir overstimulert, eventuelt har di gjort samme feil som mange gjør; bruker hendene dine som leke. Slutt å lek med han når han blir slik slik at han får en pause. Eventuelt kast en leke bortover gulvet slik at han løper og angriper den og lar deg være litt.

Anonymkode: 6d542...445

Skrevet
Ariande skrev (16 timer siden):

Han biter meg når han vil leke, ikke hardt nok til at jeg begynner å blø men nok til at jeg får tannmerker, og det er ganske vondt. Han kan bite og holde rundt armen med forpotene og sparker samtidig med bakbena. 

Ikke veldig pedagogisk, men jeg setter han inn på eget rom hver gang han gjør det, som som regel er minst en gang om dagen. Jeg kan leke med han først, også starter han å bite etterpå som om han er gira. Han roer seg som regel ned etterlever når han sitter alene, men Jan stopper ikke oppførselen. Skal snart ha baby, og vil ikke risikere at han gjør det samme med babyen. Han er aldri sånn med samboeren min, biter han aldri, kun meg.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Er en hannkatt på straks 2! 

Har du litt innsikt angående en katt så er det en ting som gjelder. Du kan ikke dressere, avstraffe eller gjøre noe som helst for å forbedre dette. Katter er katter og har en egen vilje som er helt utrolig sterk. At han ikke gjøre det med samboeren din er samhandlingsmønster mellom katten og han. "respekt" om du vil enkelt sagt. La katten litt mer i fred! La han oppsøke deg og ikke du han. Du girer opp katten slutt med det. La han ligge i fanget ditt og føle seg trygg og kose. Ikke gir han opp! Barn og dyr skal du uansett være forsiktig med! Hold katten unna babyen og babyen unna katten. De hører bare ikke sammen om katten ikke er ekstremt tolerant. En baby kan fort være hardhendt med katten og den slår tilbake fordi den er redd. Så lenge babyen er liten og ikke følger etter katten er det ikke et problem en gang.

• Liker 2
Skrevet

Helt normal adferd. Å sette han på et eget rom vil ikke lære han konsekvenser. Å sprute vann på han når han biter vil ikke lære ham noe annet enn at han føler ubehag hver gang han leker med deg.

1. Ikke bruk hendene når du leker med han. Bruk en fiskestang med tråd og leke. (dyrebutikken). Da lager du avstand mellom dere, og han er ikke fokusert på DEG. Grunnen til at han ikke biter samboeren din er fordi han ikke leker med han.

2. Katter leker I bølger. 30 sekunder på, 30-60 sekunder hvile, 30 sekunder på etc (eller 5 min på, 5min av etc). Katter er laget for å kunne ligge stille, til å eksplodere, til å ligge stille igjen. Lek foregår i intervaller, men kattunger er ikke nødvendigvis så flinke til å regulere selv. Jeg mistenker at du drar han med i lek for lenge- til han blir overstimulert. Prøv å få han til å hoppe og leke etter fiskestanga (mens du står trygt til siden), I 30-60 sekunder, også gi han en kort pause før du setter ham igang igjen.

3. Katter kan bli overstimulert av kos, spesielt om de får kos på magen. Bruk faste, lange strøk når du koser med ham. Ser du at halen begynner å røre på seg, slutt å gi han kos. 

Anonymkode: 8a076...00f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er bare idioti og tull, du kan ikke behandle en katt på den måten. Det er oppskriften på å få en utrygg og aggressiv katt.

Denne katten biter litt og spinner med bakbeina fordi leken blir for voldsom. I stedet for å gire katten  opp roe den ned. Så skal man holde katter unna små babyer! Uansett!  Den kan godt få hilse på og snuse litt, men ikke mer en det. En baby som griper tak i katten i øynene eller noe sånt? Da blir det et klor. Skygg unna det. Aldri la babyen være sammen med katten alene. Det samme gjelder for hund og de fleste dyr som kan skade et lite barn om ting går galt. Få det inn i hodet!

• Liker 2
Skrevet

Her må du lære deg å lese katten din. Og stoppe leken i tide. Her har vi en i huset som blir bitt oftere enn oss andre, og når jeg observerer dem er det helt åpentbart at katten viser tegn på forhånd som ikke blir «avlest». Når han en sjelden gang biter meg sier jeg tydelig nei, og dytter ham ned fra sofaen feks el snur meg og går vekk. Poenget er at det er nok å bare lage litt avstand mellom oss. For det er det han trenger da- litt pusterom. 

Anonymkode: def8e...23d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...