Gå til innhold

Influensavaksine, bivirkninger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husk at influsensavaksine ikke nødvendigvis vil "treffe" på det viruset som kommer til å bre seg i Norge, da vi enda ikke har merket noe influensaepidemi i Norge. Så det blir veldig unødvendig å ta den for friske folk under 65. For eldre eller folk i risikogrupper kan den kanskje gi en ekstra beskyttelse. Men ikke nødvendigvis.

image.thumb.png.32b10389b05a08ed57e714b6c786a7f8.png

Anonymkode: fd53c...385

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok vaksine i dag. Merker ingenting så langt. Heller ikke vondt på stikkstedet, som bruker å være standard etter alle vaksiner jeg har tatt. 👍

Anonymkode: 48090...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2021 den 0.45):

Husk at influsensavaksine ikke nødvendigvis vil "treffe" på det viruset som kommer til å bre seg i Norge, da vi enda ikke har merket noe influensaepidemi i Norge. Så det blir veldig unødvendig å ta den for friske folk under 65. For eldre eller folk i risikogrupper kan den kanskje gi en ekstra beskyttelse. Men ikke nødvendigvis.

Dette er ikke akkurat riktig. 

Influensavaksinen beskytter ca 60%, og det er jo 60% bedre enn 0% som er beskyttelsesgraden hos uvaksinerte. Så det er ikke snakk om at den "kanskje kan gi beskyttelse" som du skriver som om at det er ekstremt usikkert om den i det hele tatt gir beskyttelse, for det gjør den jo. Alle i risikogrupper og helsepersonell bør selvsagt vaksinere seg, for det er ikke akkurat sånn at folk dør som fluer av influensavaksinen for å si det sånn, slik at det er noe man trenger å overveie risiko på. 

Anonymkode: 9d8e0...9b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 21.26):

Vi har plutselig fått alvorlig kreftdiagnose i familien, og er anbefalt å ta vaksinen sånn at vi ikke risikerer å dra med oss noe sånt til den det gjelder. Jeg har heller aldri tatt tidligere.

Anonymkode: 6687c...7ce

Samme her. Samboer har fått kreft. Men jeg får ikke ta influensavaksine pga allergi mot egg. Så vi må bare være forsiktige 

Anonymkode: d332a...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.10.2021 den 0.45):

Akkurat som alle andre år... Det er sånn influensavaksine alltid lages. Det er 60% beskyttelse, +/- litt avhengig av hvor godt den treffer. Dette er det samme hvert år... Og selv om man er en av de 40% som får influensa etter vaksinen, så får man mildere forløp. 

Anonymkode: 81050...270

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt influensavaksine på kollegaene mine i helsevesenet den siste uken (ca.20 stk) og ingen har merket noe annet enn  ubehag i armen og litt sykdomsfølelse i 1-2 døgn etterpå. 

Jeg fikk litt vondt i armen etter min injeksjon. Intet annet. 

Anonymkode: 3a4dd...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det er litt forskjellige bivirkninger alt ettersom hvilken influensa vaksine en tar? Leste på legemiddelverket at det er 5 forskjellige typer influensa vaksiner som blir brukt i Norge i årets sesong :)

Anonymkode: 35e79...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro hva som gjør at noen får bivirkninger og andre ikke? Jeg leser at veldig få merker noe til denne, og ingen jeg kjenner gjorde det, men selv fikk jeg en todagers influensalignende reaksjon. Helt lik som når jeg tok Moderna dose 2, bare verre - det gikk over etter 1 natt, influensavaksinen tok meg ut i to dager. Jeg er for øvrig gravid, mon tro om det har noe å si 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 0d06f...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde feberfølelse uten feber i noen få timer samme kveld. Samboeren min var litt øm i armen samme dag, men det var ikke ømt lengre morgenen etter. Broren min merket ingenting.

Vi tre får den hvert år og har reagert sånn her hver gang. 😊

Anonymkode: 75964...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...