AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg jobber som lærer på mellomtrinnet, og en elev i klassen min bruker hijab. Hva voksne kvinner gjør "frivillig" er ikke min sak, men jeg kjenner at jeg som lærer rett og slett blir provosert når barn i barneskolealder må ta på seg dette kvinneundertrykkende plagget. Greit at det er religionsfrihet i Norge, men dette plagget har ingenting med frihet å gjøre. Jeg kan selvsagt ikke diskutere dette med kollegaer, da blir jeg garantert stemplet som rasist, og kanskje risikere å miste jobben, så derfor er dette det eneste stedet jeg kan ta opp problematikken. Det blir liksom litt ironisk når man har FN-dag med fokus på at gutter og jenter er like mye verdt, når det sitter en elev i klassen og er et levende bevis på kvinneundertrykkende. Hva kan jeg gjøre som lærer? Jeg vet at jeg skal være nøytral, men det er vanskelig når en av elevene dine bærer et slikt plagg som jeg er helt i mot. Anonymkode: 8f377...658 14
Kågebruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 (endret) Du blander ikke inn i det for du har ingenting med hva folk har på seg. At du ikke liker Hijab er helt greit.På ingen måte rasistisk. Jeg misliker det sterkt selv, men vi kan ikke gå inn å regulere hva folk har på seg. Disse menneskene kommer aldri til kaste Hijaben hvis vi sier at de må gjøre det. La de ta valget selv, selvom foreldrene tar valget for barnet. Endret 25. oktober 2021 av Kågebruker 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Kågebruker skrev (1 minutt siden): Du blander ikke inn i det for du har ingenting med hva folk har på seg. At du ikke liker Hijab er helt greit.På ingen måte rasistisk. Jeg misliker det sterkt selv, men vi kan ikke gå inn å regulere hva folk har på seg. Disse menneskene kommer aldri til kaste Hijaben hvis vi sier at de må gjøre det. La de ta valget selv, selvom foreldrene tar valget for barnet. Men om de får velge selv, så velger de å ta på barnet hijab. Jeg mener at å bruke et slikt plagg buede det være aldersgrense på, akkurat som bruk av alkohol eller seksuell lavalder. Et barn på barneskolen har ingen forutsetninger for å ta et veloverveid valg om de vil bruke hijab eller ikke. Anonymkode: 8f377...658 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 Hva om jenta faktisk har valgt dette helt frivillig? Har du noen rett til å dømme da. Mange ser ikke på dette som kvinneundertrykkende, men som noe som tilfører deres personlighet noe ekstra. Er det noen som tvinger kvinner til å gå med sminke, barbere vekk hår osv? Nei, det gjør det for å føle seg bedre, de følger strømmen og syns selv de er fine. Altså gjør du også noe som er kvinneundertrykkende. Du nekter andre å bruke klær de selv ønsker fordi du har fordommer. Du burde heller feiw for din egen dør 🤦♀️ Anonymkode: 9453d...93a 5
BobbySocks Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 På samme måte som at dåp også burde være forbudt før en vis alder. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #6 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg blir oppriktig trist når jeg ser barn med hijab, så skjønner veldig godt at du reagerer på dette. Er nok ikke så mye du får gjort med saken desverre. Anonymkode: 9f072...b51 18
GammelKaktus Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 Skjønner ikke helt hva du mener med hva du kan gjøre med dette, ingenting. Det er religionsfrihet her i Norge, lik det eller ikke men sånn er det. Er overhodet ikke begeistret for det selv altså men man må dessverre bare respektere andre sine ønsker og hvis barnet/foreldrene ønsker dette så er det ingenting å gjøre. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et barn på barneskolen har ingen forutsetninger for å ta et veloverveid valg om de vil bruke hijab eller ikke. Anonymkode: 8f377...658 Det er jeg enig med deg i men nå er det nå slik at små barn ofte vil være lik mor og hvis mor har hijab så blir det et naturlig ønsker for de og. 2
Kågebruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men om de får velge selv, så velger de å ta på barnet hijab. Jeg mener at å bruke et slikt plagg buede det være aldersgrense på, akkurat som bruk av alkohol eller seksuell lavalder. Et barn på barneskolen har ingen forutsetninger for å ta et veloverveid valg om de vil bruke hijab eller ikke. Anonymkode: 8f377...658 Nei, men finnes det egentlig en objektiv måte å vurdere om plagget er kvinneundertrykkende eller om de velger det selv? Det gjør ikke det. Det skaper en farlig presedens hvis vi går inn regulerer slike ting. Med mindre vi ønsker å være hyklerske og inkonsekvente da. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #9 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva om jenta faktisk har valgt dette helt frivillig? Har du noen rett til å dømme da. Mange ser ikke på dette som kvinneundertrykkende, men som noe som tilfører deres personlighet noe ekstra. Er det noen som tvinger kvinner til å gå med sminke, barbere vekk hår osv? Nei, det gjør det for å føle seg bedre, de følger strømmen og syns selv de er fine. Altså gjør du også noe som er kvinneundertrykkende. Du nekter andre å bruke klær de selv ønsker fordi du har fordommer. Du burde heller feiw for din egen dør 🤦♀️ Anonymkode: 9453d...93a Merkelig at man aldri ser 10-12 års gamle etnisk norske jenter med hijab da? Og nei, jeg tror ikke en jente i den alderen har tatt en slikt valg selv, helt uten påvirkning fra familien. Det er, uansett hva dere sier, et plagg som er funnet opp fordi muslimske kvinner ikke skal "vise seg frem" for andre menn. Da blir det helt på trynet å be sin 10-12 år gamle datter bruke dette. Jeg har sett barnehijab helt ned i barnehagen. Er dette på noen måte da frivillig? Anonymkode: 8f377...658 12
KjøttOPP Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 BobbySocks skrev (5 minutter siden): før en vis alder. Når definerer du en person for å være vis?😂 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 Hvordan det er med hijab vet jeg ikke, men å at kvinnen skal dekke seg til på en eller annen måte har vel vært i alle tider i alle kulturer for at menn skal unngå fristelser? Da er det vondt å se jenter under seksuell lavalder måtte dekke seg til som om de er seksuelle objekt en mann kan bli fristet av.. her sidestiller jeg barnehijab med bikini. Allikevel er det ikke noe du som lærer kan eller bør bry deg med, dessverre. Det hadde vært en annen sak om eleven kom til deg og fortalte at det ikke var frivillig, eller vedkommede ble mobbet for det. Anonymkode: 630dc...231 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #12 Skrevet 25. oktober 2021 Religiøse og politiske symboler burde vært forbudt i skolesammenheng og forbudt for mindreårige generelt, det burde også vært forbudt på alle offentlige arbeidsplasser. Det finnes INGEN grunn for at skolebarn og mindreårige skal måtte dekke seg til, hvis det er religiøse og kulturelle grunner så viser jo det bare at disse religionene og kulturene ikke er tilpasset vårt moderne og oppegående samfunn. Tillater man dette så vil det bare føre til mindre integrering, mer segregering og parallelle samfunn der det leves etter egne lover og regler. Anonymkode: 0dafe...2d9 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #13 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg tror ikke noen barn eller ungdom går med dette plagget av egen fri vilje. De gjør det fordi det er det som forventes av dem. Jeg har selv vokst opp i et strengt religiøst miljø hvor jeg måtte gå med lange skjørt. Uansett årstid. Eneste gangen bukse var greit var i gymmen på skolen. Jeg hatet all oppmerksomheten jeg fikk av å bruke skjørt. Og selv om jeg hatet å bruke det turte jeg ikke noe annet. Det var det som var forventet og jeg visste at mine foreldre ikke ville godta bukser. Hvis noen spurte hvorfor jeg brukte skjørt, svarte jeg bare at jeg ville gå sånn. Stakkars mennesker som tvinges til å bruke et religiøst plagg som gjør at de for alltid vil føle seg annerledes og utenfor. Anonymkode: 4c715...dc4 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #14 Skrevet 25. oktober 2021 Er nabo til en muslimsk familie med flere jenter, deriblant en psykisk utviklingshemmet jente som sitter i rullestol. Alle jentene har brukt hijab siden de var 10-12 år men jenten i rullestol bruker ikke og jeg spurte en av ungene hvorfor? Da svarte de meg at det var jo ikke noe vits for det var ingen som ville ha henne... Jenter og kvinner bruke hijab for å dekke håret sitt slik at menn ikke skal bli fristet Anonymkode: b2c42...c6a 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #15 Skrevet 25. oktober 2021 Dette skal du ikke bry deg meg. Liker du ikke hijab, er du skap rasist. Kanskje finne et annet yrke? Anonymkode: 868cf...d9f 1
BobbySocks Skrevet 25. oktober 2021 #16 Skrevet 25. oktober 2021 KjøttOPP skrev (1 time siden): Når definerer du en person for å være vis?😂 Sånn ca på samme tid som man innser at religion er idioti. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #17 Skrevet 25. oktober 2021 Det er seksualisering av unger og en jævla uting. Anonymkode: 2b62b...4c7 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #18 Skrevet 25. oktober 2021 Det er vanskelige å vite om jenta har tatt den på selv fordi hun vil se ut som sin mor, eller hva greia er. Trenger ikke å ha noe med seksualisering å gjøre, det er er klesplagg og det er ikke sikkert det er tvang inni bildet. Skal man forby det for barn så gjer man det jo til noe negativt. Anonymkode: 5b99e...032 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #19 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er nabo til en muslimsk familie med flere jenter, deriblant en psykisk utviklingshemmet jente som sitter i rullestol. Alle jentene har brukt hijab siden de var 10-12 år men jenten i rullestol bruker ikke og jeg spurte en av ungene hvorfor? Da svarte de meg at det var jo ikke noe vits for det var ingen som ville ha henne... Jenter og kvinner bruke hijab for å dekke håret sitt slik at menn ikke skal bli fristet Anonymkode: b2c42...c6a #tingsomaldriskjedde Anonymkode: 5f02f...549 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #20 Skrevet 25. oktober 2021 En venninne av min datter (somalisk) bruker hijab nå og da. De er 10 år. Jeg synes det var uvant å se det i starten, men hun sier at hun gjør det fordi hun synes det er fint og fordi moren bruker det, og hun vil være som henne. Men hun bruker det ikke hver dag. Jeg er selv norsk, men har mange venner av ulik opprinnelse, og har derfor fått innsyn i mange kulturer. Personlig har jeg lite i mot hijab, for alle jeg kjenner som bruker det, gjør det helt frivillig. Av tradisjon, av ønske, av kultur. De fleste bærer det med stolthet, og for å vise hvor de kommer fra. Og de bruker det på ulik måte i ulike land. Jeg har derimot noe imot niqab/heldekkende plagg, DET er undertrykkende. Det er ikke mange tiår siden vi også brukte skaut her i Norge. Jeg sier absolutt IKKE at Norge skal lære noe av disse landene, men man kan jo se på motsetningen; her har vi 10-åringer løpende rundt i magetopp og tenåringer i lårkorte kjoler og influensere som lever av å vise frem kroppen sin, selv om de kunne kommet like langt i livet uten å vise kløft og rumpe. Ingenting galt med litt moderasjon, innefor rimelighetens grenser, selvsagt. Anonymkode: 7a23b...514 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå