Gå til innhold

B12 mangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha vært konstant sliten og trøtt over en lang periode, tok jeg en tur til legen og tok en blodprøve. Ble overrasket da jeg fikk til svar at jeg hadde lave verdier av både D vitamin og B12. 

D vitamin lå på 56, noe som ikke er så lavt som jeg har hatt tidligere..  Synes det bare er rart siden jeg allerede tilskudd hver dag 🤷‍♀️

Så var det B12, det fikk jeg beskjed om at jeg lå i det  nedre sjiktet av. Noe jeg virkelig ikke forstår siden jeg spiser variert og godt og ikke har noen sykdom som tilsier at jeg ikke skal ta dette opp normalt?  Må kanskje også nevne at jeg er 28 år og normalvektig. Jeg fikk TrioBe som jeg skal ta en av hver dag  og fikk beskjed om å komme tilbake om 3 måneder for en ny blodprøve.

Noen som har erfaring? 

Anonymkode: fa462...820

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har forsøkt triobe to ganger uten effekt. Har gått på tre runder med b12 sprøyter og de funket bedre. Hos meg så var ikke kostholdet problemet, men opptaksevnen i mage og tarm på grunn av crhon's. Så ikke nøl med å forsøke sprøyter om du ikke får god nok virkning av triobe. Sprøytene er himmelsk! Neste som narkotika, blir desperat når det går ut og jeg må ha påfyll, for det å ha b12 mangel er et mareritt. Jeg går med mangel så lenge at det å være konstant utslitt og trøtt blir normalt. Så når jeg blir friskere, så blir jeg livredd for å falle tilbake til livet med mangel. 

Gi tablettene et forsøk, det kan funke, men som sagt. Ikke bli skremt av sprøyte, gi det et forsøk om tablettene ikke funker. 

Anonymkode: 0a576...4d5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også normalt kosthold og B12 mangel. Tar sprøyte hver 3. måned og følger jevnlig opp med blodprøver.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har forsøkt triobe to ganger uten effekt. Har gått på tre runder med b12 sprøyter og de funket bedre. Hos meg så var ikke kostholdet problemet, men opptaksevnen i mage og tarm på grunn av crhon's. Så ikke nøl med å forsøke sprøyter om du ikke får god nok virkning av triobe. Sprøytene er himmelsk! Neste som narkotika, blir desperat når det går ut og jeg må ha påfyll, for det å ha b12 mangel er et mareritt. Jeg går med mangel så lenge at det å være konstant utslitt og trøtt blir normalt. Så når jeg blir friskere, så blir jeg livredd for å falle tilbake til livet med mangel. 

Gi tablettene et forsøk, det kan funke, men som sagt. Ikke bli skremt av sprøyte, gi det et forsøk om tablettene ikke funker. 

Oj, håper virkelig ikke jeg må gå sånn som dette i 3 måneder til om ikke tablettene funker 😣 Tar gladelig mot en sprøyte mot det! 

Skrevet
7 minutter siden, Fireflies said:

Jeg har også normalt kosthold og B12 mangel. Tar sprøyte hver 3. måned og følger jevnlig opp med blodprøver.

Har du prøvd å utrede hvorfor du ikke tar det opp? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du prøvd å utrede hvorfor du ikke tar det opp? 

Ts

Nei. Ironisk nok så tok jeg bedre opp B12 når jeg ikke spiste kjøtt. Så snart jeg spiste kjøtt igjen så gikk det ned. Legen så ikke noe grunn til å utrede mer og det har holdt seg greit med sprøyter. Har hatt noen perioder hvor jeg oftere må ta sprøytene.

Til det med D-vitamin så kan det være du trenger å øke dosen hvis kroppen ikke tar nok opp. Det er heller ikke uvanlig i Norge på vinteren.

• Liker 1
Skrevet

Dere som har gått på tabletter: tok det lang tid før de begynte å fungere? Eller fungerte det i det hele tatt? 

Jeg blir bare mer og mer utmattet og lurer på hvor lenge jeg kan holde ut... vet at det vil ta mer enn bare noen dager selvfølgelig, men jeg jobber i et fysisk yrke, så det tar skikkelig på å være så sliten hele tiden :(

Ts

Skrevet

Trio-b er jo bare til vedlikehold og ikke for øke verdiene.  

Da må du enten ta Behepan eller injeksjoner.  

I tillegg må du ha gode verdier på folat,  jern etc for at b12 skal tas opp i kroppen.  Det er veldig viktig. Ellers tømmer du lagrene der.  D vit skal helst ligge på 100. Så doble dosen du allerede tar

• Liker 1
Skrevet

Tok et par uker før jeg ga opp og tok nye prøver. Verdiene gikk ned og ikke opp. Så måtte jeg forsøke i 3-4 uker til og fikk samme resultat, så da ble det sprøyter.
Jeg aner ikke hvor lang tid det tok på sprøytene, men det føltes ut som dager. Sånn innen ei uke så følte jeg god virkning. Med forbehold om at jeg enten husker feil eller at det bare var psykisk. Men en ting er sikkert, jeg merker det godt når det er på tide med en ny sprøyte. 

• Liker 1
Skrevet

Da ringer jeg legen imorgen og krever injeksjon, og hvis ikke går jeg til privatlege. Jeg måtte vente i 2 uker på svar fordi legekontoret hadde høstferie, og jeg har bare blitt verre siden da også. Orker ikke mer. 

Ts 

Skrevet

Jeg hadde gått for injeksjoner, å ta tabletter tar for lang tid. Jeg går en gang i måneden og fyller på, virker ikke som om jeg tar det opp gjennom mat og slikt.

Anonymkode: 9ce4e...7e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...