AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #1 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg lurer på om det er slik at man ikke bør snuse i tiden frem mot en operasjon - og evt hvor lenge før? Jeg skal snart skifte kneledd, og har fått latterlig lite info fra sykehuset. Egentlig bare innkalling med oppmøtetid. så hvordan er dette? Ei venninne som røyker måtte kutte røyk noen uker før sin ryggoperasjon, men snus ble ikke nevnt. når jeg googler snus og operasjon kommer det bare opp info om at man må faste og heller ikke snuse rett før operasjon (fra kvelden før), men ingen info utover det. noen som vet helt sikkert hva retningslinjene sier? Anonymkode: d146c...080
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #2 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg jobber på en kirurgisk post, og der sier de at man ikke skal snuse fra midnatt natt til operasjonsdagen. Anonymkode: 8165f...e40 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #3 Skrevet 24. oktober 2021 Hvis du ønsker å ha optimale groforhold for såret så dropper du snus, men mange gir totalt faen for snus (eller røyk) er selvfølgelig det viktigste. Men operert blir du uansett altså. Ellers er det som nevnt over ingen snus fra midnatt dagen før operasjonen. Lurer du på noe mer ang operasjonen så er det best å kontakte sykehuset, du har vel vært på vurdering hos ortoped hvis det er bestemt at du skal få protese? Anonymkode: a2b87...cfc 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis du ønsker å ha optimale groforhold for såret så dropper du snus, men mange gir totalt faen for snus (eller røyk) er selvfølgelig det viktigste. Men operert blir du uansett altså. Ellers er det som nevnt over ingen snus fra midnatt dagen før operasjonen. Lurer du på noe mer ang operasjonen så er det best å kontakte sykehuset, du har vel vært på vurdering hos ortoped hvis det er bestemt at du skal få protese? Anonymkode: a2b87...cfc Har vært hos ortoped ja, men det er jo 5 mnd siden, og siden beskjeden om at jeg må operere kom litt bardus på meg den gangen, hadde jeg ikke alle spørsmålene i hodet da.. Prøvd å få tak i lege der et par ganger, med beskjed om at de skal ringe tilbake men ikke hørt noe (lurer på flere ting). Fant også en brosjyre fra et annet sykehus vedr denne operasjonen, og der står det "du bør slutte å røyke eller trappe ned" en stund før operasjon- men snus ikke nevnt, så lurer veldig på om det er like ille med snus som røyk. skal sies at jeg snuser lite da, men det lille er veldig godt- dog ikke uunnværlig.. Anonymkode: d146c...080
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg har nylig blitt operert. Fikk beskjed om å ikke snuse fra midnatt før inngrepet. Ble også anbefalt å ikke snuse de første dagene etter operasjonen, så jeg kjøpte inn masse pastiller og andre ting å knaske på. Anonymkode: 1ea5d...397 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #6 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg hadde en brystreduksjon for ca et år siden, og da var de veldig strenge på dette med snus - ingen nikotin 4 uker før og 4 uker etter operasjon tror jeg det var. Jeg tror det har noe å gjøre med at nikotin øker blodtrykket, og at det også kan ha innvirkning på narkosen. Det virker som om dette varierer fra sykehus til sykehus, men syns det er rart du ikke har fått mer informasjon. Jeg ville tatt en telefon til avdelingen der du skal opereres for å være sikker! Anonymkode: c3614...132
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde en brystreduksjon for ca et år siden, og da var de veldig strenge på dette med snus - ingen nikotin 4 uker før og 4 uker etter operasjon tror jeg det var. Jeg tror det har noe å gjøre med at nikotin øker blodtrykket, og at det også kan ha innvirkning på narkosen. Det virker som om dette varierer fra sykehus til sykehus, men syns det er rart du ikke har fått mer informasjon. Jeg ville tatt en telefon til avdelingen der du skal opereres for å være sikker! Anonymkode: c3614...132 Det har ingenting med blodtrykk eller narkose å gjøre, men komplikasjoner etter operasjonen. Anonymkode: ffa7d...31b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det har ingenting med blodtrykk eller narkose å gjøre, men komplikasjoner etter operasjonen. Anonymkode: ffa7d...31b Men.. jeg lurer på: hva slags komplikasjoner? Hva er det snusing kan medføre? Jeghar googlet meg halvt i hjel nå, men alt jeg finner når jeg sjekker snus før operasjon er skriv fra sykehus hvor det står "ikke spis, ta tyggegummi/pastiller, snus eller røyk inntil 6 t før operasjon". Også står det gjerne under at det er lurt å prøve slutte/trappe ned å røyke før en operasjon. Men snus nevnes ikke spesifikt. Dermed kan det jo fremstå som om snus ikke er så farlig, særlig siden man kan snuse inntil få timer før en narkose.. ? Hvis noen kan gi meg en god forklaring på nøyaktig hva snus kan medføre og i hvor langt tidsrom man bør unngå det, så blir jeg meget takknemlig! Anonymkode: d146c...080
CorvusCorax Skrevet 25. oktober 2021 #9 Skrevet 25. oktober 2021 Ja, du bør avstå fra snus i en uke, minst tre dager. Det er nikotin i snus på lik linje som røyk, derfor kan det oppstå komplikasjoner. Nikotin snevrer inn blodårer, påvirker blodtrykk og puls. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg fikk nikotinplaster på Radiumhospitalet før en stor omfattende kreftoperasjon med så stor blodpropp-risiko at jeg hadde massasje system på hele beina under hele operasjonen og etter. Så det er pussig hvordan det varierer. De er ellers også seks-stjerners på pasientbehandling, mens andre sykehus, er 2-stjerners. Ellers er det vel spesielt ved plastiske operasjoner der man ønsker pene arr, så kommer vel an på operasjonen og hvor mye sykehuset gidder å ivareta pasientene. Abstinenser er heller ikke det beste før og under operasjon. Anonymkode: d3e54...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 La meg legge til at de spurte om jeg ville ha nikotinplaster. Det var et tilbud. Det var ikke noe jeg klagde på eller ba om. Jeg var veldig forbauset, men takket ja. Kanskje de ville unngå at vi snuser i skjul. Ikke vet jeg. Anonymkode: d3e54...8ff
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #12 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg fikk nikotinplaster på Radiumhospitalet før en stor omfattende kreftoperasjon med så stor blodpropp-risiko at jeg hadde massasje system på hele beina under hele operasjonen og etter. Så det er pussig hvordan det varierer. De er ellers også seks-stjerners på pasientbehandling, mens andre sykehus, er 2-stjerners. Ellers er det vel spesielt ved plastiske operasjoner der man ønsker pene arr, så kommer vel an på operasjonen og hvor mye sykehuset gidder å ivareta pasientene. Abstinenser er heller ikke det beste før og under operasjon. Anonymkode: d3e54...8ff Jøss, så rart. kanskje jeg spør dumt nå, men vil ikke nikotin-plaster og snus bli ca det samme da? Nikotin får man vel uansett..? Ja, du har nok rett at dette er ekstra viktig ifm plastiske operasjoner. Under mitt google-raid, er det spesielt spesifisert på sidene til privatklinikker som driver med plastisk kirurgi: der står det slutt med snus i et visst antall uker før (har sett fra 1 til 4 uker, avhengig av type operasjon). Samtidig tenker jeg: hvis sykehuset mente det var viktig å unngå snus så burde de da i det minste kunnet formidle det i et skriv...? Anonymkode: d146c...080
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå