Gå til innhold

Antidepressiva som gir en energi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du gått på en antidepressiva som har gitt deg mer energi før? 

Anonymkode: a185a...2b4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er sliten burde du først og fremst finne ut om du er syk. Er mange sykdommer og plager som gir nedstemthet og utmattelse

Anonymkode: 238d9...b78

Skrevet

Ja jøss! Jeg var plaga med stadige depresjoner. En gang jeg fikk lykkepillen Zoloft, tok det bare et par uker før energien kom strømmende på. Arbeidslyst og kreativitet blomstra. Noe så inni granskauen egentlig. Tok helt av!

Etter ei tid, fant legen ut at jeg har bipolar lidelse og mente at lykkepiller nok hadde utløst en heidundrende mani.

Egentlig hadde jeg hatt dritflaks mente han, for jeg kunne like godt ha gått andre veien og blitt suicidal. Å gi lykkepiller til folk som har bipolar lidelse er visst litt sånn russisk rulett på den måten, har jeg forstått.

Anonymkode: eed1b...e06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er mange sykdommer og plager som gir nedstemthet og utmattelse

Anonymkode: 238d9...b78

Den vanligste heter D-vitaminmangel. Hormonet kalsitriol, som kroppen produserer av D-vitamin, regulerer både produksjon og transport av serotonin. Lite vitamin D kan føre til rot med serotonin-nivået, som igjen kan føre til depresjon.

Hørt om vinterdepresjon? Diagnosen heter "SAD" (Seasonal Affective Disorder) og er koblet opp mot D-vitaminmangel.

"Underskudd på vitamin D kan forverre disse problemene fordi vitamin D antas å fremme serotoninaktivitet."

Sitat fra National Institue of Mental Health, som er et underbruk av det amerikanske Folkehelseinstituttet.

https://www.nimh.nih.gov/health/publications/seasonal-affective-disorder

Tenk om det er så enkelt? Vi øker D-vitaminnivået, og så er humør og overskudd tilbake?

Skrevet

Antidepressiva virker utrolig forskjellig på person til person, umulig å svare på noe sånt

Skrevet

Wellbutrin!

Anonymkode: 97729...1e6

• Liker 1
Skrevet
Fjugur skrev (3 minutter siden):

Antidepressiva virker utrolig forskjellig på person til person, umulig å svare på noe sånt

Hvordan da, mener du? Det er jo i utgangspunktet et ja eller nei-spørsmål, som bør være kjempeenkelt å svare på: 

"Har du gått på en antidepressiva som har gitt deg mer energi før?"

Ja eller nei?

Skrevet

Wellbutrin, i sånn en måneds tid. Beste måneden i mitt liv før den slutta helt å virke.

Anonymkode: f459d...d31

• Liker 1
Skrevet

Lista med bivirkninger fra Wellbutrin er lystig. Jeg vet ikke om jeg ville gitt det til gubben...

• opphisselse,
  • tørr i munnen,
  • søvnløshet,
  • hodepine,
  • kvalme,
  • oppkast,
  • forstoppelse,
  • magesmerter,
  • svimmelhet,
  • ringer i ørene,
  • synsproblemer eller tåkesyn,
  • tap av interesse for sex,
  • sår hals,
  • Muskelsmerte,
  • kløe eller hudutslett,
  • økt svette,
  • økt vannlating,
  • skjelving,
  • endringer i appetitt,
  • vekttap eller økning,
  • leddsmerter,
  • merkelig smak i munnen,
  • diaré, og
  • anfall (spesielt ved høyere doser).

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lista med bivirkninger fra Wellbutrin er lystig. Jeg vet ikke om jeg ville gitt det til gubben...

• opphisselse,
  • tørr i munnen,
  • søvnløshet,
  • hodepine,
  • kvalme,
  • oppkast,
  • forstoppelse,
  • magesmerter,
  • svimmelhet,
  • ringer i ørene,
  • synsproblemer eller tåkesyn,
  • tap av interesse for sex,
  • sår hals,
  • Muskelsmerte,
  • kløe eller hudutslett,
  • økt svette,
  • økt vannlating,
  • skjelving,
  • endringer i appetitt,
  • vekttap eller økning,
  • leddsmerter,
  • merkelig smak i munnen,
  • diaré, og
  • anfall (spesielt ved høyere doser).

Du får jo ikke alt det der da. Opplevde ikke det selv, egentlig ingen bivirkninger bortsett fra dårlig søvn i en to ukers tid. 

• Liker 1
Skrevet

Wellbutrin. Var knall de månedene den hadde full effekt. Men nå er det mer enn nok hjelp til å i hele tatt klare å stå opp

Anonymkode: ce5f3...5a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan da, mener du? Det er jo i utgangspunktet et ja eller nei-spørsmål, som bør være kjempeenkelt å svare på: 

Ja eller nei?

Det som ga meg energi, kan virke sløvende på deg etc. 

Min svigerinne måtte prøve ut 3-4 forskjellige før hun fikkoen som virket og ikke gjorde henne likegyldig. Jeg var heldig og traff blink med en gang, noe som ga veldig energi da jeg merket virkningen, men vil nok si det roet seg etter hvert…. 
og nei, det er 20 år siden, så husker ikke hva det var jeg fikk

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får jo ikke alt det der da. Opplevde ikke det selv, egentlig ingen bivirkninger bortsett fra dårlig søvn i en to ukers tid. 

Nei er vel motstridende  med både opphisselse og tap av intetesse for sex...

Anonymkode: fea06...80e

Skrevet

Ja. Jeg fikk mere energi fordi depresjonen og angsten lettet. Senere har jeg fått for mye energi som i form av stress nermest ødela meg helt.

Anonymkode: cce53...ecc

Skrevet

Efexor skal vel også gi mer energi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja eller nei?

Det betyr ikke at du vil få energi av det. 

Jeg er selv bipolar og blir manisk av AD. Det gir mye energi i begynnelsen. Om du ikke er bipolar vil ikke den erfaringen være relevant for deg.

Anonymkode: ac468...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...