Gå til innhold

Fluortabletter- hvite flekker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnet mitt har hele veien hatt bittesmå hvite flekker i tennene, men tannlegen har ikke kommentert dette. 

Litt forhastet begynte jeg å gi fluortabletter for en liten uke siden. Googlet meg frem til at man begynner med dette ved 2 års alder, og jeg visste heller ikke at det var forskjellig styrke på dem. Jeg har altså vært en elendig mor, og gitt både feil dose og for mye den siste uka. 

Idag oppdager jeg at den ene flekken er noe større og kjenner litt panikk… googler mer intenst og ser jo at barn ikke bør ha fluortabletter i det hele tatt. Så han har altså fått for mye og feil dose i en ukes tid. Nå er jeg redd jeg har ødelagt hele tannhelsa hans eller noe sånt.. noen som har gjort det samme? 

Han får selvsagt ikke flere nå, men hva kan jeg gjøre? Føler meg som verdens verste mor… burde ha lest meg opp litt mer på dette. 

Anonymkode: 73f39...0a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hysterisk eller? Det går bra.

Det finnes nok fluor i tannkrem til barn. Ellers klarer vi oss uten fluor. Tar ikke skade av en uke.

Anonymkode: bb56e...a85

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hysterisk eller? Det går bra.

Det finnes nok fluor i tannkrem til barn. Ellers klarer vi oss uten fluor. Tar ikke skade av en uke.

Anonymkode: bb56e...a85

Kjenner meg litt hysterisk ja, hvis det er min feil at denne hvite flekken plutselig er større. 

Skrevet

Det er de permanente tennene som blir laget nå som kan ta skade av for mye fluor. De hvite flekkene som barnet allerede har på melketennene i munnen kan ikke bli større av det:) trolig vil ikke de permanente tenne ta skade av det heller, i verste fall et liiite område med hvitere emalje

Anonymkode: 95a50...5b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner meg litt hysterisk ja, hvis det er min feil at denne hvite flekken plutselig er større. 

Den flekken har ikke blitt større av at du har gitt ham fluortablett. 

Dental fluorose sees på de permanente tennene dersom man har inntatt vedvarende høye doser av fluorid i perioden de permanente tennene blir mineraliserte mens de ligger i kjeven. I Norge kan dette skje dersom man har drikkevann fra egen brønn der innholdet av fluorid er høyt. Er flekken der ved tannfrembrudd, vokser den ikke ved ytterligere inntak av fluor, da tannen allerede er ferdig mieralisert.

Anonymkode: c4ecf...d8a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ser jo at barn ikke bør ha fluortabletter i det hele tatt.

Dette blir feil. Det blir ikke anbefalt at alle barn rutinemessig skal ha ekstra fluor i form av tabletter (eller fluorskyll). Tannlege eller tannpleier kan likevel etter undersøkelse anbefale dette, vurdert ut fra hygiene- og kariessituasjon for det enkelte barn.

• Liker 4
Skrevet

Hvite flekker på tennene hos barn skyldes som regel opphopning av fluor. Fluor er en av de giftigste stoffene vi har. 

Anonymkode: 76fdb...d4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvite flekker på tennene hos barn skyldes som regel opphopning av fluor. Fluor er en av de giftigste stoffene vi har. 

Anonymkode: 76fdb...d4d

Hva slags vitenskapelig kilde har du for denne påstanden? Dental fluorose skyldes ikke «opphopning av fluor», og er heller ikke den vanligste årsaken til hvite flekker på enkelttenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...