Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du som er enslig, og tjener rundt 30 000. Hvor stort lån har du? Løpetid? Hva betaler i mnd? Synes du det er komfortabelt eller angrer du? 

Anonymkode: abfe5...aed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

30 000? Mangler du noen nuller eller hvordan tenkee du?

Anonymkode: d3e62...e3e

Skrevet

30 000 i mnd

• Liker 2
Skrevet

Lurer på det samme….tjener litt under 30.000 selv. Vi må nok ha en del egenkapital.

Anonymkode: a1adf...aca

Skrevet

Boliglån er "enkelt", om man ikke takler rente+avdrag er det bare å selge og finne seg noe billigere.

Forbrukslån burde man angre på og nedbetale så fort man kan. Gjerne ved å selge eiendeler man ikke bruker.

Anonymkode: a7f0e...26d

Skrevet

Spørsmålet er jo om det er 30000 før eller etter skatt. Jeg har ~31000 utbetalt, og fikk et lån på 1,9 mill.

Anonymkode: 770ae...19e

Skrevet

Jeg tjener ca 35000 før skatt. Et barn. Jeg har et lån på 1,6 mill. Bor i en bolig som koster ca 3,2 mill. 

Tror løpetiden var 25 år når jeg startet lånet, betaler ca 9500 i mnd. 

Jeg er veldig glad jeg eier og ikke leier! 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er enslig. Jeg har boliglån. Jeg har som mål at ca 1/3 av nettoinntekt skal gå til boliglån. 

Nedbetalingstid velger man selv ut fra hvor god råd man har eller andre mål. Akkurat nå har jeg relativt lav nedbetalingstid fordi jeg ønsker å redusere lånet mens renten er lav og dermed skape meg en sikkerhetsmargin overfor økt rente samtidig som jeg vender meg til å betale et beløp tilsvarende høyere rente.

Det er ikke noe problem med en slik inntekt du nevner å betjene et boliglån med kr 10.000/mnd. Hvor stort et slikt lån blir er helt avhengig av rente og nedbetalingstid. 

Det er også viktig å huske på at for en som har lån er nettolønnen slik den er fordi en har fratrekk for lånets renter. Hvis du har 30.000 i nettolønn og ikke har lån har du en høyere bruttolønn enn en som har lån og har samme lønn utbetalt. Det påvirker selvsagt betjeningsevnen.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet er jo om det er 30000 før eller etter skatt. Jeg har ~31000 utbetalt, og fikk et lån på 1,9 mill.

Hva man kan få og hva man bør ta er to forskjellige ting. Skjønner ikke at så mange setter likhetstegn mellom de og makser lån. Bankene er ikke våre venner, samme hvor hyggelige de er på telefon, de skal jo bare tyne mest mulig rente av oss i flest mulige år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva man kan få og hva man bør ta er to forskjellige ting. Skjønner ikke at så mange setter likhetstegn mellom de og makser lån. Bankene er ikke våre venner, samme hvor hyggelige de er på telefon, de skal jo bare tyne mest mulig rente av oss i flest mulige år.

Langt fra max lån på meg altså. Jeg setter av mellom 5000-8000kr til sparing i mnd. Altså jeg kunne har en del mer lån enn jeg har. Som betyr at jeg fint kan stå i at renta øker.

Skrevet
MaiTai skrev (3 timer siden):

Jeg tjener ca 35000 før skatt. Et barn. Jeg har et lån på 1,6 mill. Bor i en bolig som koster ca 3,2 mill. 

Tror løpetiden var 25 år når jeg startet lånet, betaler ca 9500 i mnd. 

Jeg er veldig glad jeg eier og ikke leier! 

Er så store forskjeller, atte hjelp 😂

Jeg tjener ca 60.000 før skatt, 1 barn på deltid og fikk knapt låne 1,6 millioner! 500.000 i egenkapital.

Har lederjobb og ingen annet lån eller betalingsanmerkninger🙈

Nå er boligen min økt helt sinnsykt i verdi så er glad for at de var strenge men syntes det er rart at folk med «dårligere» utgangspunkt enn meg får høyere lån. Banker opererer virkelig forskjellig. 
(ja jeg sjekket i flere banker, også små lokalbanker).

Anonymkode: b011c...d3e

Skrevet

Jeg har 32000 utbetalt i måneden. Boliglån på 2,4 mill (leiligheten kostet 3 mill). 

Satt maks løpetid på lånet, og så betaler jeg mer om jeg har råd til det. Har veldig komfortabel økonomi.  

Anonymkode: fe9d6...9e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du som er enslig, og tjener rundt 30 000. Hvor stort lån har du? Løpetid? Hva betaler i mnd? Synes du det er komfortabelt eller angrer du? 

Har ca 30k netto/mnd, nettopp tatt opp lån på 1.350.000 for å kjøpe min første leilighet. Nedbetaling over 30 år, ca 4700 kr i renter/avdrag pr/mnd. Er ganske komfortabel med kjøpet og lånet 😊.

Anonymkode: eed75...ab3

Skrevet

Netto lønn på 33.000. Lån på 3,6 millioner og 15.000 i avdrag+renter i mnd. Løpetid på 30 år. Har barnebidrag, barnetrygd og stønad til barnetilsyn i tillegg. 

Overhodet ikke komfortabelt, men det går.

Anonymkode: b9936...a65

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Er så store forskjeller, atte hjelp 😂

Jeg tjener ca 60.000 før skatt, 1 barn på deltid og fikk knapt låne 1,6 millioner! 500.000 i egenkapital.

Har lederjobb og ingen annet lån eller betalingsanmerkninger🙈

Nå er boligen min økt helt sinnsykt i verdi så er glad for at de var strenge men syntes det er rart at folk med «dårligere» utgangspunkt enn meg får høyere lån. Banker opererer virkelig forskjellig. 
(ja jeg sjekket i flere banker, også små lokalbanker).

Anonymkode: b011c...d3e

Har riktignok ikke barn, men jeg tjener 62 000 kr før skatt og fikk nylig lån på 3,75 mill. Hadde mye egenkapital da. 

Anonymkode: 8d694...faa

Skrevet

30 000, da vasser man jo i penger. Jeg har 17 000, og har et lån på drøyt 900 000.

Anonymkode: 5bed5...536

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

30 000, da vasser man jo i penger. Jeg har 17 000, og har et lån på drøyt 900 000.

Anonymkode: 5bed5...536

Kommer an på om det er 30k før skatt eller etter. Hvis det er før skatt så er det bare en årslønn på 360k.

Anonymkode: 8d694...faa

Skrevet

Regelen er jo 5×årslønn før skatt.

Jeg har 1.4 igjen på mitt lån nå, tjener 33 før skatt og hadde lån på 1.7 da jeg tok det opp. Har vært heldig og brukt foreldrene mine som kausjonister så jeg slapp å sprette bsuen. Har konstant betalt 7000/mnd uansett hvordan renta har vært, og tjent litt på ekstra nedbetaling mens renta har vært lavere.

Skrevet

Utbetalt ca 30 000,-.

Boliglån på 1,7 pluss 400k i fellesgjeld. 25 år igjen. Fikk lånet på 1,8 da jeg hadde 33 000 før skatt, dette var før innstramming av reglene. Og jeg kommer aldri til å ta opp så mye gjeld på så lav inntekt igjen...

Anonymkode: dce76...3b2

Skrevet
Dupers skrev (41 minutter siden):

Regelen er jo 5×årslønn før skatt.

Jeg har 1.4 igjen på mitt lån nå, tjener 33 før skatt og hadde lån på 1.7 da jeg tok det opp. Har vært heldig og brukt foreldrene mine som kausjonister så jeg slapp å sprette bsuen. Har konstant betalt 7000/mnd uansett hvordan renta har vært, og tjent litt på ekstra nedbetaling mens renta har vært lavere.

Regelen er ikke det nei, grensa er det.

Anonymkode: ce093...9d4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...