AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #1 Skrevet 24. oktober 2021 Skal prøve gjøre dette relativt kort. Jeg har de siste 2 årene vært alt for opptatt av eget utseende. Jeg er veldig selvkritisk, føler meg ikke bra nok osv. Opplevde ett vondt brudd, som jeg følte skjedde fordi jeg ikke var pen nok for han. Vi var sammen i ett års tid. Etter det begynte jeg å sammenligne meg veldig med andre. Syntes alle andre har så mye finere hår, kropp, ansikt osv. Jeg ble litt mobbet i barneskole årene som gikk på at jeg var litt tykk og litt utfryst av jenter på videregående. Kunne ofte få høre «du ser så rar ut når du drikker» osv. På ett tidspunkt turte jeg ikke drikke offentlig. Senere slet jeg med spiseforstyrrelser (Anoreksi, bulimi og en liten periode med overspising). Har heldigvis klart å kommet meg ut av det. Har opplevd at menn har kommentert utseendet mitt negativt, da helt uprovosert. Type «Du ser ut som en hest i tryne» I tenårene lå jeg med gutter for bekreftelse. Og overhørte engang en kompis av en jeg traff litt si «jævlig dårlig smak du har i jenter» Nå er jeg voksen, men mye av det sitter i og jeg sliter fortsatt som nevnt øverst med utseendet mitt. Jeg er normalt slank, og tar vare på utseendet mitt, men blir aldri fornøyd. Opplever at menn behandler meg og kvinnelig kolleger og venninner annerledes. Føler de er ekstra hyggelig mot de, mens meg er de litt sånn «gidder ikke se på hun, smile eller si hei» Føler meg så forferdelig mislykket og stygg. Selvom jeg til tider kan være veldig fornøyd med hvordan jeg ser ut når jeg går ut døren hjemme, varer ikke det lenge. Jeg er alltid vennlig og blid, så det handler ikke om det. Har fått høre at jeg er pen, men klarer ikke helt å se det selv. Dessuten ønsker jeg ikke at bekreftelse på utseendet mitt fra andre og ikke minst meg selv skal være utslagsgivende for hvordan dagen min blir og humøret mitt er. Noen som har noen gode råd? Er på venteliste til psykolog, men det tar så lang tid. Noe jeg kan jobbe med selv å gjøre nå frem til jeg får time? Anonymkode: 142c9...fc0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #2 Skrevet 24. oktober 2021 Denne artikkelen har noen grunnleggende punkter du kan lese om: https://www.psychologytoday.com/us/blog/nurturing-self-compassion/201703/8-steps-improving-your-self-esteem I tillegg er det kanskje verdt å forsøke en av disse appene for å se om en av dem kan hjelpe deg litt på vei: https://estestherapy.com/top-apps-improving-self-esteem/ Anonymkode: 5d461...6ee 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå