Gå til innhold

Sunne muffins


jossa

Anbefalte innlegg

Er det noen som har oppskrift/forslag til litt sunne muffins?

Slike som jeg kan putte i matboksen til ungene for å variere skolematen.

Har bakt gulrotmuffins i dag, men den oppskrifta jeg har,

er det både ganske mye sukker og margarin i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de finnes! Fant oppskrift i "Jentemat". Bakte de noen ganger for et par år siden. De er faktisk kjempegode. Litt arbeid å lage da men. Jeg fulgte ikke oppskriften til punkt og prikke. Byttet ut aprikospulver med vaniljepulver, og det smakte godt :) Muffinsene kan godt fryses, men må taes opp i god tid før de skal spises. Frosne nøtter er harde å tygge...

6 egg

7 overmodne bananer

2 ts kardemomme

4 ts vaniljesukker

6 ts bakepulver

450 g (2 poser) svisker sammen med 2 dl vann

100 g nøtter, 100 g mandler og 50 g valnøtter som hakkes grovt i foodprocessor

200 g tørkede aprikoser som hakkes med kniv

300 g lettkokt havregrøtgryn

250 g proteinpulver med aprikossmak blandet med

10 dl vann

ca 500 g fin sammalt hvetemel.

Foodprocessoren er arbeidsstasjon + bakebolle

Begynn med å mose bananer i biter sammen med eggene. Hell det i bollen. Bakepulver og krydder blandes i. Begge sviskeposene legges i mikseren med 2 dl vann, moses til grøt. Hell i bollen. Hakkede aprikoser også (foodprocessoren er kanskje ikke sterk nok til å hakke seige aprikoser). Del proteinpulvermengden i to, og miks hver del med halvparten (5 dl) av vannet. Helles i bakebollen. Til slutt, tilsett sammalt hvetemel og rør godt sammen. Ferdig! Hell røren i smurte muffinsformer (ikke papirformer). Stekes i 20 min på 200 grader.

Dette bli ca 60 muffins. Du skal bruke proteinpulver. Det er hele vitsen. Ellers er det bare kake. 2-3 slike muffins bærer deg 2-3 timer videre i livet. Innholdet er slik at du erstatter et måltid som består av et par grovbrødskiver med ost og skinke, og et glass melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsjmuffins (10 store)

2 gulrøtter

1 purre

5 dl hvetemel

3,5 dl sammalt hvete grov

3 ts bakepulver

1 ts salt

2 ss hakket frisk timian eller 1 ts tørket

3 egg

2,5 dl vann

1,5 dl kefir

1 dl olivenolje

1 egg

2 dl cottage cheese

½ dl seterrømme

1 dl revet ost

Riv gulrøttene grovt. Skjær purre i tynne ringer. Bland sammen det tørre og tilsett grønnsaker og timian. Pisk eggene skikkelig opp og visp inn vann, kefir og olje. Rør eggeblandingen inn i det tørre. Fordel røren i muffinsformer. Bland sammen egg, cottage cheese, seterrømme og ost. Lag en fordypning i hver muffins og hell i en skje røre. Pynt med litt purrestrimler og stek ved 175 grader i ca 30 minutter.

Lette sjokolade- og bringebærmuffins (12 stk)

100 g kesam

2 dl fruktose

5 ss kakao

1 ts vaniljesukker

3 dl hvetemel

2 store egg

ca 175 g bringebær

Bland kesam med fruktose, kakao, vaniljesukker og hvetemel. Tilsett eggene, rør sammen og fordel deigen i 12 muffinsformer. Legg i 3-4 bringebær i hver form og stek i midten av ovnen ved 175 grader i ca. 20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager muffins med purre og salami med ost på toppen jeg: (hvor sunne de er veit jeg ikke men)

150 g hakket purre

100 g salami oppskjært

8 dl hvetemel

4 dl melk

1 ts bakepulver

1/2 ts salt

100 g smør i tynne skiver

150 g revet ost

Smuldre smør og mel, salt og bakepulver, tilsett melk. Jobb den til en fin deig, rør inn purre og salami. Fordel røren i smurte muffinsformer, ha revet ost på toppen. Stekes på 250 grader i 15-20 min.

Jeg syns de er veldig enkle å lage, og smaker veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...