jossa Skrevet 4. oktober 2005 #1 Skrevet 4. oktober 2005 Er det noen som har oppskrift/forslag til litt sunne muffins? Slike som jeg kan putte i matboksen til ungene for å variere skolematen. Har bakt gulrotmuffins i dag, men den oppskrifta jeg har, er det både ganske mye sukker og margarin i.
smil Skrevet 4. oktober 2005 #2 Skrevet 4. oktober 2005 Ja, de finnes! Fant oppskrift i "Jentemat". Bakte de noen ganger for et par år siden. De er faktisk kjempegode. Litt arbeid å lage da men. Jeg fulgte ikke oppskriften til punkt og prikke. Byttet ut aprikospulver med vaniljepulver, og det smakte godt Muffinsene kan godt fryses, men må taes opp i god tid før de skal spises. Frosne nøtter er harde å tygge... 6 egg 7 overmodne bananer 2 ts kardemomme 4 ts vaniljesukker 6 ts bakepulver 450 g (2 poser) svisker sammen med 2 dl vann 100 g nøtter, 100 g mandler og 50 g valnøtter som hakkes grovt i foodprocessor 200 g tørkede aprikoser som hakkes med kniv 300 g lettkokt havregrøtgryn 250 g proteinpulver med aprikossmak blandet med 10 dl vann ca 500 g fin sammalt hvetemel. Foodprocessoren er arbeidsstasjon + bakebolle Begynn med å mose bananer i biter sammen med eggene. Hell det i bollen. Bakepulver og krydder blandes i. Begge sviskeposene legges i mikseren med 2 dl vann, moses til grøt. Hell i bollen. Hakkede aprikoser også (foodprocessoren er kanskje ikke sterk nok til å hakke seige aprikoser). Del proteinpulvermengden i to, og miks hver del med halvparten (5 dl) av vannet. Helles i bakebollen. Til slutt, tilsett sammalt hvetemel og rør godt sammen. Ferdig! Hell røren i smurte muffinsformer (ikke papirformer). Stekes i 20 min på 200 grader. Dette bli ca 60 muffins. Du skal bruke proteinpulver. Det er hele vitsen. Ellers er det bare kake. 2-3 slike muffins bærer deg 2-3 timer videre i livet. Innholdet er slik at du erstatter et måltid som består av et par grovbrødskiver med ost og skinke, og et glass melk.
Arkana Skrevet 4. oktober 2005 #3 Skrevet 4. oktober 2005 Lunsjmuffins (10 store) 2 gulrøtter 1 purre 5 dl hvetemel 3,5 dl sammalt hvete grov 3 ts bakepulver 1 ts salt 2 ss hakket frisk timian eller 1 ts tørket 3 egg 2,5 dl vann 1,5 dl kefir 1 dl olivenolje 1 egg 2 dl cottage cheese ½ dl seterrømme 1 dl revet ost Riv gulrøttene grovt. Skjær purre i tynne ringer. Bland sammen det tørre og tilsett grønnsaker og timian. Pisk eggene skikkelig opp og visp inn vann, kefir og olje. Rør eggeblandingen inn i det tørre. Fordel røren i muffinsformer. Bland sammen egg, cottage cheese, seterrømme og ost. Lag en fordypning i hver muffins og hell i en skje røre. Pynt med litt purrestrimler og stek ved 175 grader i ca 30 minutter. Lette sjokolade- og bringebærmuffins (12 stk) 100 g kesam 2 dl fruktose 5 ss kakao 1 ts vaniljesukker 3 dl hvetemel 2 store egg ca 175 g bringebær Bland kesam med fruktose, kakao, vaniljesukker og hvetemel. Tilsett eggene, rør sammen og fordel deigen i 12 muffinsformer. Legg i 3-4 bringebær i hver form og stek i midten av ovnen ved 175 grader i ca. 20 minutter.
Gjest Gitte Skrevet 4. oktober 2005 #5 Skrevet 4. oktober 2005 Jeg lager muffins med purre og salami med ost på toppen jeg: (hvor sunne de er veit jeg ikke men) 150 g hakket purre 100 g salami oppskjært 8 dl hvetemel 4 dl melk 1 ts bakepulver 1/2 ts salt 100 g smør i tynne skiver 150 g revet ost Smuldre smør og mel, salt og bakepulver, tilsett melk. Jobb den til en fin deig, rør inn purre og salami. Fordel røren i smurte muffinsformer, ha revet ost på toppen. Stekes på 250 grader i 15-20 min. Jeg syns de er veldig enkle å lage, og smaker veldig godt
Gjest LoisLane Skrevet 4. oktober 2005 #6 Skrevet 4. oktober 2005 Her finner du en del sunne - i alle fall mange gode!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå