Gå til innhold

Gutt som er grov i munnen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min gutt på 12 år har en kompis som jeg ikke helt har sansen for. Har vært en magefølelse på at han ikke er bra for gutten min. Men i dag fikk jeg det bekreftet. Min gutt og denne gutten og 3 til satt å pratet i en gruppe. Jeg gikk forbi rommet da jeg hørte denne gutten si: kan jeg se fitta til moren din? Gå å pul moren eller søstera di. Min gutt sier ikke noe men bare fortsetter å prate med de andre. Så fortsetter denne gutten til en annen gutt: du er en jævla homo. 

Jeg ble litt sjokkert. Kanskje dette er vanlig språk blant ungdom. Men jeg har aldri hørt min sønn si noe sånt. Hva hadde du gjort med dette? 

Anonymkode: 6a3c3...dc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Helt ærlig så hadde jeg gått inn i rommet, sett på han og fortalt i en streng tone at jeg blir å kontakte hans mor nå med en gang. 

Normalt og normalt, det blir normalt når man overser dette og tillater den slags type språk. 

Han er 13, ikke 1 som har nettopp lært sitt første ord og ikke vet betydningen bak ordene.

Endret av Kenelz
  • Liker 9
Skrevet

Spør om de er tørste, og ta zalo i glasset. Forkastelig språk og moral.

Anonymkode: 1f793...4c4

• Liker 2
Skrevet

Hadde gått inn og konfrontert han med det samme. Sagt at slikt språk ikke er lov her i huset. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde nok gått inn på rommet uten å dra en voksen «slik snakker vi ikke».

Det gutten holder på med er langt over normal grense, han er fullstendig asosial og oppfordrer til grove overgrepshandlinger.

Så jeg hadde vel sagt det i en rolig tone, og at dette er noe som tas opp med foreldre. 

Så hadde jeg kontaktet foreldrene og sagt ifra om at han har en svært avvikende atferd og ikke virker ta hintet fra de andre. 

Jeg hadde kanskje vurdert å si det til ham på enmannshånd så det ikke blir «kult» å fortsette med fordi «mora til Per er en sur kjerring». 

Anonymkode: 09ae3...363

• Liker 5
Skrevet

Synes du bør snakke med foreldrene hans, og hvis de ikke skjønner alvoret bør du ta en kort prat med læreren slik at skolen er litt ekstra oppmerksomme. Og ellers kan du fint si at han ikke får komme på besøk til dere dersom han ikke evner å oppføre seg som folk. Vanlig folkeskikk bør en forvente av en tenåring. 

Anonymkode: 6ea96...97b

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes du bør snakke med foreldrene hans, og hvis de ikke skjønner alvoret bør du ta en kort prat med læreren slik at skolen er litt ekstra oppmerksomme. Og ellers kan du fint si at han ikke får komme på besøk til dere dersom han ikke evner å oppføre seg som folk. Vanlig folkeskikk bør en forvente av en tenåring. 

Enig med den! Men jeg hadde uansett tatt kontakt med kontaktlæreren og forklart situasjonen sånn læreren er enda mer oppmerksom på guttungen. 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde marsjert rett inn på rommet og sagt rett ut at sånt snakk og språk er uakseptabelt. 

Om han fortsetter med slikt språk så er han ikke velkommen inntil han snakker høflig. 

Men har du observert ungen? Hvordan er atferden? Hvordan snakker og er han rundt deg? 

Skrevet

Jeg skal ringe moren 

Ts 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skal ringe moren 

Ts 

😂

Anonymkode: b5282...496

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

😂

Anonymkode: b5282...496

Og det var noe å le av? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan jeg spørre om hvorfor man blir oppfordret til å kontakte læreren? Dette skjedde hjemme, og er først og fremst et problem foreldrene må ta tak i! Tro meg - skolen er nok fullt klar over problemet! 

Anonymkode: 1efba...ac7

• Liker 3
Skrevet

Dette er en utfordring over hele landet. Ungene blir bare grovere i kjeften og i stadig yngre alder. Her jobber både barne- og ungdomsskolen med det i tillegg til de ulike idrettslagene i bygda. Ungene bruker alt fra neger, homo, pedo til saltstang (hva nå enn det kommer av) som skjellsord. Det fører til mistrivsel i skole og fritid pga den fiendtlige språkbruken. 

Det sjokkerer meg egentlig mer at foreldre blir overrasket over språkbruken enn at ungene tøffer seg med et språk de ikke forstår betydningen eller rekkevidden av.

Anonymkode: e031d...a35

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min gutt på 12 år har en kompis som jeg ikke helt har sansen for. Har vært en magefølelse på at han ikke er bra for gutten min. Men i dag fikk jeg det bekreftet. Min gutt og denne gutten og 3 til satt å pratet i en gruppe. Jeg gikk forbi rommet da jeg hørte denne gutten si: kan jeg se fitta til moren din? Gå å pul moren eller søstera di. Min gutt sier ikke noe men bare fortsetter å prate med de andre. Så fortsetter denne gutten til en annen gutt: du er en jævla homo. 

Jeg ble litt sjokkert. Kanskje dette er vanlig språk blant ungdom. Men jeg har aldri hørt min sønn si noe sånt. Hva hadde du gjort med dette? 

Hvorfor går du inn og slår ned på sånn prat? Du kan i grunn takke deg selv....

Anonymkode: abfd5...79b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en utfordring over hele landet. Ungene blir bare grovere i kjeften og i stadig yngre alder. Her jobber både barne- og ungdomsskolen med det i tillegg til de ulike idrettslagene i bygda. Ungene bruker alt fra neger, homo, pedo til saltstang (hva nå enn det kommer av) som skjellsord. Det fører til mistrivsel i skole og fritid pga den fiendtlige språkbruken. 

Det sjokkerer meg egentlig mer at foreldre blir overrasket over språkbruken enn at ungene tøffer seg med et språk de ikke forstår betydningen eller rekkevidden av.

Hva er saltstang ett skjellsord for? 

Anonymkode: 34eb2...44e

Skrevet

Hvis jeg hadde overhørt noe sånt hadde jeg gått inn med en gang og sagt akkurat hva jeg mener om den type språk.

Jeg har opplevd at jeg har blitt ledd av av kompiser til ene barnet når de har fått tilsnakk ang. oppførsel og språk, og da har de fått beskjed om å dra hjem. Så ringer jeg til foreldrene og forklarer situasjonen og får som regel forståelse for det. 

Det gjelder å ta tak i ting med en gang… ikke gå å sulle rundt i 24timer før en sier «husker du det du sa da og da, det var ikke greit». Hjelper nada. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er saltstang ett skjellsord for? 

Anonymkode: 34eb2...44e

Jeg aner ikke, men det stod på oversikten over ord rektor hadde mottatt anonymt fra elevene da de ble bedt om å skrive ned og levere inn skjellsord de hadde hørt i friminuttene. Det viser vel bare at alt kan være et skjellsord hvis man vil det hardt nok. 

Det er i seg selv ikke noe galt i ordene pedo, homo eller neger, og det er fullstendig uproblematisk å være homofil eller mørkhudet (det er forsåvidt ikke noe galt i å være pedofil heller, så lenge man ikke begår overgrep), problemet er at disse ordene blir brukt av små unger for å såre eller fremkalle en reaksjon - ofte uten at de vet hva ordene betyr.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...