AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #1 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg har en mellomstor hund som har et usikkert og nervøst gemytt. Samtidig er hun verdens snilleste og søteste her hjemme. Hun har nylig hatt sin første løpetid, og i etterkant har hun endret veldig adferd. Noe av dette er at hun ofte (ikke alltid) knurrer og bjeffer når vi møter folk på tur. Jeg oppfatter dette som nervøst og ikke aggressivt. Men både barn og voksne reagerer jo og blir redde.. jeg har til nå reagert med å bli streng og nappet henne i båndet. Også innimellom holdt rundt snuten når det har blitt for ille. Men dette har åpenbart ingen effekt.. Hva annet kan jeg gjøre for å få bukt med dette? Anonymkode: b18ad...cdd
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #2 Skrevet 23. oktober 2021 Når du napper i båndet og holder for snuten, så gjør du passeringer/møtesituasjoner ekstra ukomfortabel, og da blir det verre. Hun lærer at hver gang dere møter folk på tur, så føler hun på ubehag. Man kan ikke straffe nervøsitet/frykt ut av hunder. Du gjør nervøsiteten verre av å straffe henne. Det du må gjøre er å lære henne at det er fint og flott å se folk/hunder på tur! Lær henne et markørord (yes eller bra) inne først. Si markørordet og gi en skikkelig digg godbit (her bruker vi skinkeost på tube, men pølse, små ostebiter etc funker bra). Gi denne godbiten samtidig som du sier markørordet (førdt inne) så hun lærer hva markørordet betyr (digg godbit). Begynn å bruke det ute hvor det ikke er noen distraksjoner. Si markørordet og gi godbiten. Gjør det moro og gøy. Begynn å bruke markørordet i passeringer. Det øyeblikket hun ser en person, si markørordet og gi godbit. Jogg bakover tilbake inn på gårdsplasser/ut på åkre om du ser at du bør øke avstanden til det hun reagerer på. Få henne til å følge etter deg. Lær henne at du blir moro og gøy hver gang det kommer en person. Bruk fin stemme. Vær gøy! Poenget med dette er at hun skal lære at når hun ser en person, så skal hun med en gang tenke "åh, en person! Det betyr at jeg får digg godbit av eieren og det er flott!" hun skal altså få positive assosiasjoner til folk, og samtidig lære at hun skal fokusere på deg når det kommer folk. Meld deg inn i trygg hund klubben om du vil lære mer om hvordan man bygger opp en trygg, selvsikker hund. Har selv vært medlem der, og de har masse flotte triks og råd for hvordan man skaper en trygg hund i alle situasjoner. Man får også høre fra andre som sliter med nervøse hunder, så man ikke føler seg så alene. Det kan også være at tispa di har innbilt drektighet. De kan bli litt ekstra varsomme om de tror at de er drektige. Men uansett, så bør du jobbe med å gjøre hunden din tryggere Anonymkode: 0a939...abc 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #3 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når du napper i båndet og holder for snuten, så gjør du passeringer/møtesituasjoner ekstra ukomfortabel, og da blir det verre. Hun lærer at hver gang dere møter folk på tur, så føler hun på ubehag. Man kan ikke straffe nervøsitet/frykt ut av hunder. Du gjør nervøsiteten verre av å straffe henne. Det du må gjøre er å lære henne at det er fint og flott å se folk/hunder på tur! Lær henne et markørord (yes eller bra) inne først. Si markørordet og gi en skikkelig digg godbit (her bruker vi skinkeost på tube, men pølse, små ostebiter etc funker bra). Gi denne godbiten samtidig som du sier markørordet (førdt inne) så hun lærer hva markørordet betyr (digg godbit). Begynn å bruke det ute hvor det ikke er noen distraksjoner. Si markørordet og gi godbiten. Gjør det moro og gøy. Begynn å bruke markørordet i passeringer. Det øyeblikket hun ser en person, si markørordet og gi godbit. Jogg bakover tilbake inn på gårdsplasser/ut på åkre om du ser at du bør øke avstanden til det hun reagerer på. Få henne til å følge etter deg. Lær henne at du blir moro og gøy hver gang det kommer en person. Bruk fin stemme. Vær gøy! Poenget med dette er at hun skal lære at når hun ser en person, så skal hun med en gang tenke "åh, en person! Det betyr at jeg får digg godbit av eieren og det er flott!" hun skal altså få positive assosiasjoner til folk, og samtidig lære at hun skal fokusere på deg når det kommer folk. Meld deg inn i trygg hund klubben om du vil lære mer om hvordan man bygger opp en trygg, selvsikker hund. Har selv vært medlem der, og de har masse flotte triks og råd for hvordan man skaper en trygg hund i alle situasjoner. Man får også høre fra andre som sliter med nervøse hunder, så man ikke føler seg så alene. Det kan også være at tispa di har innbilt drektighet. De kan bli litt ekstra varsomme om de tror at de er drektige. Men uansett, så bør du jobbe med å gjøre hunden din tryggere Anonymkode: 0a939...abc Takk for veldig godt svar 😃🙏 Anonymkode: b18ad...cdd
Min_hund_er_Grå Skrevet 24. oktober 2021 #4 Skrevet 24. oktober 2021 (endret) Du må la bikkja de bli voksen. Første løpetid er vel omtrent 9 måneders alder +/- altså i kjønnsmoding tia. Du har en "tenåring" Kroppen er ikke ferdig, psyken er ikke ferdig, hormonene løper amok i kroppen. Det er alt for tidlig til å kunne si om bikkja de er nervøs/usikker. Den har ikke gjennomgått den psykiske modnings alderen ennå. Alt du gjør nå setter basen for noe av det du får å jobbe med senere. Dette er ikke en tid for de store konfliktene, ei heller ei tid for de store korreksene. Hunden din er ikke i en tilstand hvor den kan ta til seg det du prøver å få fram. Å holde for snuten/lukke munnen på en hund er en av de kraftigste korreksene du kan gi/gjøre. Du tar fra hunden dens absolutt siste og viktigste verktøy, nemlig kjeften. Din hund er ikke gammel nok til å håndtere en slik korreksjon rent psykisk. Bare fordi du blir flau over at hunden bjeffer så trenger du ikke å knekke psyken på den. Gå der i fra, ta hunden ut av situasjonen. Du fikk noen råd over her, bruk dem. Ikke lås deg på og bruk som en unnskyldning at hunden er usikker og nervøs. Det kan du om det så stemmer jobbe rundt. La heller hunden få tid til å utvikle seg til den beste versjonen av seg selv den kan bli. Det krever tid og en forståelse fra eier om at hunden skal gjøre på ca 2 år det samme som vi gjør på ca 20 år. Masse lydighet og konflikter tidlig i en hunds utvikling blokkerer/minsker utviklingen av drifter og egenskaper som hunden kan trenge senere for å kompansere for evt mentale brister/svakheter og for å kunne fremstå så nærme som sitt naturlige jeg. Endret 24. oktober 2021 av Min_hund_er_Grå staveleif. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå