AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #1 Skrevet 23. oktober 2021 Jeg er i slutten av 40 årene, og har lagt merke til at de siste årene har jeg mistet en god del hår. Har hår til nedpå ryggen som har blitt en god del tynnere (merker det spesielt når jeg fletter håret - flettene er ikke fyldige i det hele tatt). Er regelmessig hos lege pga plager ved overgangsalder, så jeg vet at jeg ikke har vitaminmangel av noe slag. Vasker håret kun et par ganger i uka da det ikke blir fett. Bruker også sjeldent føner eller rettetang. Så hva kan dette hårtapet komme av? Synes haugen som ligger i dusjen etter hårvask er skremmende. Jeg er ikke stresset eller noe sånn generelt. Lurer på nå om jeg kanskje skal klippe håret i skulderlengde, og at det da ser tykkere ut, men er jo glad i mitt lange hår. Anonymkode: 5d0e5...c57
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #2 Skrevet 23. oktober 2021 D-vitaminmangel kanskje? "Hvordan påvirker vitamin D håret? Vitamin D påvirker helsen til mange deler av kroppen, inkludert hud og hår. Vitamin D spiller en rolle i dannelsen av nye hårsekker. Hårsekkene er de små porene som nye hår vokser fra. Nye follikler kan hjelpe håret med å opprettholde tykkelsen og forhindre at eksisterende hår faller ut for tidlig. På grunn av denne koblingen kan tilstrekkelig mengde vitamin D støtte hårvekst og gjenvekst." https://www.medicalnewstoday.com/articles/321673#effects "Kan vitamin D-mangel forårsake hårtap? Ja, å ha lave nivåer av vitamin D kan ha en direkte effekt på hårtap og gjenvekst. Hårtap er et dokumentert symptom på lavere nivåer av vitamin D3. En studie fra 2016 fant en sammenheng mellom hårtap hos kvinner og lave nivåer av vitamin D3. I en case-control studie fra 2016 blant studentbefolkningen i Sør-India, fant forskere et høyt nivå av hårfall hos de med signifikant lavere nivåer av vitamin D3. Lave nivåer av vitamin D3 har også vært sterkt forbundet med tidlig mannlig skallethet. Denne koblingen antas å være fordi vitamin D har en stor rolle i å lage nye hårsekker. Den regelmessige forekomsten av nye follikler skaper tykt hår med minimalt nedfall. Vitamin D kan bidra til å støtte og opprettholde en sunn hårvekstsyklus og follikelhelse." https://www.struthealth.com/blog/vitamin-d-and-hair-loss Anonymkode: a31e8...6d3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #3 Skrevet 24. oktober 2021 Jeg bruker en veldig god d-vitamin. Merket er vimergy. Du kan kjøpe den på vimergy.com fra USA. Tror de skal få den inn på glimja.no i Norge snart. Kjøpte 4 flasker fra vimergy i USA. De har god holdbarhet, helt til uti 2023. Jeg har lest mye om hårtap da jeg begynte å miste mye hår som 40-åring. Kom over Anthony William medical medium på nettet, og han skriver mye om hårtap. Det kommer av stressende og slitne binyrer og overarbeidet lever. På engelsk blir det adrenals og sluggy liver. Du kan rense kroppen og tilføre riktig energi gjennom å endre på kostholdet og tilføre vitaminer. Er lukkede, norske grupper på Facebook under hans navn hvor vi diskuterer han og vi hjelper og støtter hverandre. Anonymkode: f811a...271
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #4 Skrevet 24. oktober 2021 Det er normalt og miste hår når du kommer i din alder. All sannsynligvis er du på gradvis på vei inn i overgangsalderen og hormonene daler nedover. Jeg hadde veldig tykt hår i ungdommen nå er det halvert. Du vil nok merke ellers på kroppen at hårene minker etterhvert. Anonymkode: 4633c...d1d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå