Gå til innhold

Uenighet med samboer ang. salg av leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen her kan hjelpe meg! 

I august 2019 kjøpte jeg og ei venninne leilighet sammen. Vi eier 50/50 hver. 

Nå har det seg slik at jeg ønsker å selge, for å kjøpe noe eget. 

Hun ytret ønske om å kjøpe meg ut, men jeg er ikke helt sikker på om dette er noe jeg ønsker.

Jeg forteller henne videre at jeg kanskje ønsker å selge, da jeg er redd jeg kan få mindre ved at hun kjøper meg ut og det ikke er budrunde. 

Vi fikk verdivurdering av leiligheten i mars i år til 900.000 over det vi kjøpte den for, og  nylig ny vurdering på 1.2 mill over det vi kjøpte den for. 

 

Men hun sier det ikke er er tema å selge, hun nekter. Enten skal jeg kjøpes ut, eller så blir vi værende… 

 

Vi har ingen kontrakt og jeg lurer derfor på hva man gjør i en evt. situasjon hvor jeg ikke vil bli kjøpt ut, og hun ikke vil selge..? 

Anonymkode: b3e07...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vanlige er vel begge deler? Først budrunde og så får hun kjøpe til høyeste bud om hun ønsker det? Dere trenger heller ikke være enige om å selge. 

Anonymkode: f133a...5ac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du selge din halvpart, det kan hun ikke nekte. Men, er du sikker på at du vil få så mye for en halvpart, der det bor noen fra før? En ting er at to venninner kjøper sammen, men nå forventer du at en ukjent vil kjøpe seg inn sammen med din venninne? Tror du vil få mer igjen for å selge din del til henne.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel tre måter å løse det på normalt sett. Enten får dere takst av flere meglere, så kjøper hun deg ut for det som er snittet av de ulike takstene som selges. Eller så kan dere legge ut leiligheten for salg som normalt, og så trer hun ikk for høyeste budgiver. Det trenger ikke slå positivt ut for deg, markedet er på vei ned og det er slett ikke sikkert dere får så mye som du håper eller tror for leiligheten. Siste mulighet er at du selger din del på det åpne markedet, sa får du sannsynligvis veldig lite penger, men det er en mulighet. Tenker egentlig at hun kjøper deg ut er et godt alternativ. 

Anonymkode: 6fca4...c45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, mener du virkelig at du skal selge HALVPARTEN av leiligheten til et menneske som er helt fremmed for de som bor der fra før?

Anonymkode: 8ea75...5ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pinkee skrev (1 time siden):

Selvsagt kan du selge din halvpart, det kan hun ikke nekte. Men, er du sikker på at du vil få så mye for en halvpart, der det bor noen fra før? En ting er at to venninner kjøper sammen, men nå forventer du at en ukjent vil kjøpe seg inn sammen med din venninne? Tror du vil få mer igjen for å selge din del til henne.

Det er ikke sånn det fungerer. Prøver du å være morsom eller? 😂

Anonymkode: 73c01...907

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begjære tvangsoppløsning, på samme måte som vanlige samboere kan. Det er litt komplisert, så anbefaler advokat. Men du kan jo si til henne at det blir salg uansett, enten på den harde måten eller den lette måten. Så får hun velge. 

Anonymkode: 7c49b...86c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Du burde lagt denne enten på hus og hjem eller under forbruker og økonomi. 

Anonymkode: 7c49b...86c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hahaha, mener du virkelig at du skal selge HALVPARTEN av leiligheten til et menneske som er helt fremmed for de som bor der fra før?

Anonymkode: 8ea75...5ef

Dette er ikke en unormal praksis.

Anonymkode: 83c3b...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer aldri til å få solgt din halvparten så lenge hun bor der, og hvis du får solgt - så får du nok mye mindre enn forventet. Det beste alternativet her er at hun kjøper deg ut, og da slipper du så mye mer styr med dette også. Merkelig at dere skal være så vanskelige på dette? Dette er helt normal praksis for alle samboere/ektefeller nå i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er ikke en unormal praksis.

Anonymkode: 83c3b...97a

Du mener kanskje uvanlig praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har er sameie, og da har den ene parten forkjøpsrett. Du kan selvsagt legge din andel ut for salg, og din venninne vil da ha forkjøpsrett. Jeg vil imidlertid tro at du vil tjene på at hun bare kjøper deg ut til takst

Anonymkode: 92534...43a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Håper noen her kan hjelpe meg! 

I august 2019 kjøpte jeg og ei venninne leilighet sammen. Vi eier 50/50 hver. 

Nå har det seg slik at jeg ønsker å selge, for å kjøpe noe eget. 

Hun ytret ønske om å kjøpe meg ut, men jeg er ikke helt sikker på om dette er noe jeg ønsker.

Jeg forteller henne videre at jeg kanskje ønsker å selge, da jeg er redd jeg kan få mindre ved at hun kjøper meg ut og det ikke er budrunde. 

Vi fikk verdivurdering av leiligheten i mars i år til 900.000 over det vi kjøpte den for, og  nylig ny vurdering på 1.2 mill over det vi kjøpte den for. 

 

Men hun sier det ikke er er tema å selge, hun nekter. Enten skal jeg kjøpes ut, eller så blir vi værende… 

 

Vi har ingen kontrakt og jeg lurer derfor på hva man gjør i en evt. situasjon hvor jeg ikke vil bli kjøpt ut, og hun ikke vil selge..? 

Anonymkode: b3e07...009

Så da er det budrunde med forkjøpsrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (4 timer siden):

Du kommer aldri til å få solgt din halvparten så lenge hun bor der, og hvis du får solgt - så får du nok mye mindre enn forventet. Det beste alternativet her er at hun kjøper deg ut, og da slipper du så mye mer styr med dette også. Merkelig at dere skal være så vanskelige på dette? Dette er helt normal praksis for alle samboere/ektefeller nå i dag.

Nei, det er ikke det. Det er ganske vanlig å selge, faktisk. Mange har ikke råd til å overta til takst, og hvorfor skal man selge under takst? Man får i mange tilfeller også bedre pris av å selge på det åpne markedet. 

 

Anonymkode: 7c49b...86c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! Håper noen her kan hjelpe meg! 

I august 2019 kjøpte jeg og ei venninne leilighet sammen. Vi eier 50/50 hver. 

Nå har det seg slik at jeg ønsker å selge, for å kjøpe noe eget. 

Hun ytret ønske om å kjøpe meg ut, men jeg er ikke helt sikker på om dette er noe jeg ønsker.

Jeg forteller henne videre at jeg kanskje ønsker å selge, da jeg er redd jeg kan få mindre ved at hun kjøper meg ut og det ikke er budrunde. 

Vi fikk verdivurdering av leiligheten i mars i år til 900.000 over det vi kjøpte den for, og  nylig ny vurdering på 1.2 mill over det vi kjøpte den for. 

 

Men hun sier det ikke er er tema å selge, hun nekter. Enten skal jeg kjøpes ut, eller så blir vi værende… 

 

Vi har ingen kontrakt og jeg lurer derfor på hva man gjør i en evt. situasjon hvor jeg ikke vil bli kjøpt ut, og hun ikke vil selge..? 

Anonymkode: b3e07...009

Jeg skjønner hva du tenker, men det er vell du som ønsker å flytte. Dette er noe dere valgte sammen og det er vell ikke spesielt allright å forvente at hun skal rive opp livet sitt fordi du ønsker å flytte? Da tenker jeg at å kjøpe ut er helt innafor kompromiss. Evt om hun går med på det så kan man jo se hva andre tilsvarende leiligheter faktisk blir solgt for og ikke bare gjøre opp utifra takst. Eller at hun rett og slett kan komme med et bud til deg. 

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, det er ikke det. Det er ganske vanlig å selge, faktisk. Mange har ikke råd til å overta til takst, og hvorfor skal man selge under takst? Man får i mange tilfeller også bedre pris av å selge på det åpne markedet. 

 

Anonymkode: 7c49b...86c

Viss man ikke har råd til å kjøpe ut så finnes det jo i praksis ikke noe alternativ til å selge. Her snakker man jo om å kjøpe ut så da regner jeg med det er et alternativ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...