Gå til innhold

Hetetokter, svetting og angst av antidepressiva


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

For to uker siden begynte jeg på SSRI-preparatet Escitalopram. Den første uka var jeg blant annet ekstremt kvalm, men dette gikk heldigvis over. Det som derimot ikke har gått over er ekstrem svetting, tidvis spenning i kroppen og generelt høy kroppstemperatur. Jeg føler jeg svetter hele tiden og har for første gang på veldig mange år luktet min egen svettelukt selv om jeg dusjer hver dag. Jeg føler meg alltid skitten nå! Er det flere som har opplevd dette? Hva hjalp?? Er alle typene SSRI like så jeg kan forvente svetting selv om jeg bytter type? Legen sa ingenting om det da jeg nevnte det for han. 

Anonymkode: 05b48...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en vanlig bivirkning i oppstart, og du kan egentlig ikke gjøre så mye annet enn å vente et par tre uker.

Nå er du sannsynligvis på den verste toppen, og om du skal øke mer i dose må du nok tenke 2-3 uker før du ser hvilke bivirkninger som vedvarer.

Jeg svettet ekstra i oppstart, men det gikk over for min del. 

Anonymkode: f71f1...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også ekstrem svetting av den. Ble ikke bedre av å bytte til annen SSRI eller SNRI.

Men det ga seg rundt halvannet år etter jeg sluttet på dem! Nå kan jeg bruke samme plagg på overkroppen en hel dag uten at det stinker, og har ikke konstante svetteringer...

Anonymkode: 4b18d...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er det verd det tenker du? 

Anonymkode: 72bf0...e4b

Det har ikke begynt å fungere enda, så foreløpig er det et stort nei. Håper det gir seg snart.

Anonymkode: 05b48...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at bivirkninger ofte er verst i oppstartsfasen. Det har kun gått to uker, det er en stor sannsynlighet for at det roer seg eller gir seg helt. Om ikke, så kan du prøve å bytte. Selv om medisinene har like bivirkninger så er det ikke sikkert du vil oppleve de samme bivirkningene på alle medisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en reaksjons jeg fikk og da jeg gikk på den type medisin. Lukta som bare fy etter kort tid. Skifta deodorant til Biotherm sine. eneste deodoranten som fungerte uten jeg stinka 

Anonymkode: 0442f...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...