AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #1 Skrevet 22. oktober 2021 Har et barn som nærmer seg tenårene. Hun har i flere år slitt med å regulere emosjoner. Dvs, enten "hyperaktiv" eller "lat/slapp, orker ingenting". Vil da bare ligge på telefon og kan ligge slik i X-timer. Når hun er "høyt oppe" prater hun fort og mye, synger, avbryter andre, fikler med ting, løper litt rundt. Orker ikke ta imot beskjeder og oppleves for meg som "ustoppelig". Motsatt kan humøret være at hun er sur, tar lett til gråten og at ting bare låser seg. Hun nekter da å gjøre noen ting. De siste årene har jeg blitt oppringt fra skolen ang dette, men det er nå blitt mye bedre de siste par årene. * Har vist tendenser til sosial angst. Hatt noen samtaler hos fastlegen ang dette. * Blir innimellom irritert om vi tar henne på armen feks. Hun har tidligere uttalt at hun hater å bli tatt på. Om jeg holder rundt henne sitter hun gjerne der, stiv som en stokk. * Ødelegger alt av klær, da især uteklær og sko. Dette i form av at de revner, samtidig, hun både glemmer/mister ting ofte. Rekorden vår er at hun har revnet dunjakka sin EN dag etter den ble kjøpt. Hun husker selv ikke hvordan dette skjer. * Hun er veldig klønete og slår seg ofte. Dvs, ramler på helt usannsynlige plasser. På skolen, fritidsaktiviteter osv. - Klarer ikke "se for seg" hvordan praktiske oppgaver i hjemmet kan løses. Må ha HELT konkrete beskjeder om ting. Henger seg ofte opp i ubetydelige detaljer. * Barnet er intelligent, har venner og får gode tilbakemeldinger på skolen. Gode karakterer. Bekymret mamma her.. Anonymkode: 3c27b...8d0
lillevill Skrevet 22. oktober 2021 #2 Skrevet 22. oktober 2021 Høres ut som adhd ja. Hvorfor har dere ikke fått hjelp? 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #3 Skrevet 22. oktober 2021 Har ingen erfaringer, men fint at dere fanger opp det hun sliter med og sørger for utredning. Hilsen voksen «jente» med ADHD, som skulle ønske noen ga meg svaret for mange år siden. Så mange problemer kunne vært unngått i mitt liv om jeg selv og de rundt meg hadde visst hvorfor og jeg kunne fått medisiner. Det du beskriver at hun sliter med, kan godt stemme med ADHD, men ikke nødvendigvis. Uansett bra dere får henne utredet. Lykke til Anonymkode: 5facd...b19
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #4 Skrevet 22. oktober 2021 lillevill skrev (8 minutter siden): Høres ut som adhd ja. Hvorfor har dere ikke fått hjelp? Hun får gode tilbakemeldinger på skolen og er istand til å sitte i ro gjennom timen. Hun er faglig sterk. Hun er ikke utredet, men nå skal vi ta tak. Mye av symptomene hun viser kan lett bortforklares med andre ting. Men i det siste har jeg skjønt at det MÅ være noe mer... Bør jeg gå rett via fastlege eller bør det komme fra skolen, en henvisning til BUP? Hun har nok ikke behov for ekstra ressurser i skolen, hvertfall ikke enda. Anonymkode: 3c27b...8d0
lillevill Skrevet 22. oktober 2021 #5 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg tror du kan snakke med legen. Siden hun er så skoleflink og rolig i klassen så blir hun sikkert ikke "sett" som klassisk adhd eksempel. Det er jo litt typisk jenter. 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hun får gode tilbakemeldinger på skolen og er istand til å sitte i ro gjennom timen. Hun er faglig sterk. Hun er ikke utredet, men nå skal vi ta tak. Mye av symptomene hun viser kan lett bortforklares med andre ting. Men i det siste har jeg skjønt at det MÅ være noe mer... Bør jeg gå rett via fastlege eller bør det komme fra skolen, en henvisning til BUP? Hun har nok ikke behov for ekstra ressurser i skolen, hvertfall ikke enda. Anonymkode: 3c27b...8d0 En henvisning fra skolen hadde vært den enkleste veien å starte med. Anonymkode: 31d80...96c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #7 Skrevet 22. oktober 2021 lillevill skrev (Akkurat nå): Jeg tror du kan snakke med legen. Siden hun er så skoleflink og rolig i klassen så blir hun sikkert ikke "sett" som klassisk adhd eksempel. Det er jo litt typisk jenter. Ja, jeg vet det. Jeg tenkte uansett jeg skal prate med lærerene hennes, kanskje de kan observere henne i samspill med andre på skolen. Anonymkode: 3c27b...8d0
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #8 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg vet det. Jeg tenkte uansett jeg skal prate med lærerene hennes, kanskje de kan observere henne i samspill med andre på skolen. Anonymkode: 3c27b...8d0 Husk at jenter med utviklingsforstyrrelser er veldig flinke til å maskere så det er ikke sikkert at læreren legger merke til noe utenfor «normalen». Anonymkode: 31d80...96c 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #9 Skrevet 22. oktober 2021 Hun trenger utredning, men det er ikke gitt at ADHD er svaret her. Anonymkode: d17c2...ec8 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #10 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun trenger utredning, men det er ikke gitt at ADHD er svaret her. Anonymkode: d17c2...ec8 Så lenge vi får svar på hva dette kan være, så er det fint. Jeg vil at jenta skal få et best mulig liv både nå og i fremtiden.. Kanskje er hun helt diagnosefri også? Anonymkode: 3c27b...8d0 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #11 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så lenge vi får svar på hva dette kan være, så er det fint. Jeg vil at jenta skal få et best mulig liv både nå og i fremtiden.. Kanskje er hun helt diagnosefri også? Anonymkode: 3c27b...8d0 Ja, det kan hende. Men uansett er det flott at du er obs på dette nå. Hvis hun har en diagnose, så er det kjempebra at dere finner ut av det nå og ikke om 20 år. Lykke til! Anonymkode: d17c2...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #12 Skrevet 22. oktober 2021 Du må gå til fastlegen og beskrive vanskene. Skolen kan ikke henvise til Spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 1bda5...aee 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #13 Skrevet 22. oktober 2021 Vi har en 11-åring som vi driver og får utredet for Aspergers. Vi har snakket med helsesøster på skolen, fastlege, barnepsykologer og familieterapeuter gjennom ulike private instanser, og det har tatt tid, men endelig har vi fått henvisning til BUP. Helsesøster ba oss få fastlege til å henvise, fastlegen sa at dette burde gå gjennom skolen, men i fellesskap fikk de etter hvert heldigvis sendt inn noe. Det var altså fastlegen som sendte inn, men han la ved detaljert brev fra skolens helsesøster om situasjonen. Hvis ikke (iflg legen) var det vanlig at slike henvisninger kom i retur. Kontaktlæreren hadde aldri opplevd problemene vi har hjemme, så det kom som en overraskelse på ham. Det er typisk for disse jentene (og sikkert også med ADHD) at de maskerer, slik at det er vanskelig å oppdage det på skolen. Han ser jo ikke at hun sitter alene og sturer hver ettermiddag, ikke vil bli kjent med andre, ikke får til å si hei når hun møter klassekamerater tilfeldigvis i byen, har opprivende meltdowns der ting flyr veggimellom når noe uforutsett skjer, at hun ikke klarer å spise middag med oss i familien pga ekstrem varhet for lyder, etc etc etc. Han ser bare den stille jenta som gjør det hun skal og er klassens ener i skolefagene. Lykke til med utredning. Vi har fått time hos BUP om en mnd, og jeg er veldig, veldig spent på om vi får hjelp der. Anonymkode: 83cf1...2f1
NeverMore Skrevet 22. oktober 2021 #14 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du må gå til fastlegen og beskrive vanskene. Skolen kan ikke henvise til Spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 1bda5...aee Ja og nei. Hun er ungdom, så da er det PPT og BUP som er veien å gå. Da må skolen også sende inn dokumentasjon og be om at disse kobles på. Foreldre kan også sende inn selv. Fastlegen kan sende inn i tillegg, men ikke kun. Har fler barn som har vært til utredning, dette er den veien vi har måttet gå.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #15 Skrevet 22. oktober 2021 Det høres ut som meg i den alderen. Jeg fikk add diagnosen når jeg var 14 år. Mange av mine symptomer før dette ble bortforklart med en dysleksi diagnose som jeg fikk tidligere. Det er ikke uvanlig å ha mer enn en diagnose som overlapper symptomer. Det jeg ville si er at det er hardt å føle seg annerledes, og det kan være svært vanskelig å regulere følelsene sine når det raser som værst inne i hodet. De fleste av oss med adhd symptomer har fått nok kjeft gjennom oppveksten til at de fleste ville utviklet angst. Det å få vite hvorfor man er annerledes kan være med å hjelpe både barnet og de rundt med å akseptere at man er annerledes. Annbefaler adhd norge sine hjemmesider. Anonymkode: f7ed3...43f
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #16 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har en 11-åring som vi driver og får utredet for Aspergers. Vi har snakket med helsesøster på skolen, fastlege, barnepsykologer og familieterapeuter gjennom ulike private instanser, og det har tatt tid, men endelig har vi fått henvisning til BUP. Helsesøster ba oss få fastlege til å henvise, fastlegen sa at dette burde gå gjennom skolen, men i fellesskap fikk de etter hvert heldigvis sendt inn noe. Det var altså fastlegen som sendte inn, men han la ved detaljert brev fra skolens helsesøster om situasjonen. Hvis ikke (iflg legen) var det vanlig at slike henvisninger kom i retur. Kontaktlæreren hadde aldri opplevd problemene vi har hjemme, så det kom som en overraskelse på ham. Det er typisk for disse jentene (og sikkert også med ADHD) at de maskerer, slik at det er vanskelig å oppdage det på skolen. Han ser jo ikke at hun sitter alene og sturer hver ettermiddag, ikke vil bli kjent med andre, ikke får til å si hei når hun møter klassekamerater tilfeldigvis i byen, har opprivende meltdowns der ting flyr veggimellom når noe uforutsett skjer, at hun ikke klarer å spise middag med oss i familien pga ekstrem varhet for lyder, etc etc etc. Han ser bare den stille jenta som gjør det hun skal og er klassens ener i skolefagene. Lykke til med utredning. Vi har fått time hos BUP om en mnd, og jeg er veldig, veldig spent på om vi får hjelp der. Anonymkode: 83cf1...2f1 Kjenner jenta min igjen av mye i det du skriver.. TS. Anonymkode: 3c27b...8d0
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #17 Skrevet 22. oktober 2021 Har selv et barn med adhd, add og jeg vil si at jeg kjenner igjen absolutt alt av det du ramser opp. Prater tidvis fort, avbryter, evner ikke å ta i mot beskjeder, raskt sur, det låser seg, sosial angst, liker ikke noe særlig å bli tatt på og stiv som en stokk, ødelegger mye klær og typisk etter noen få dager, revner, blir hull, klønete. Det bør nok taes en utredning, så får dere ev vite. Men ikke sikkert det er noe annen hjelp i det. Det eneste er ev medisiner, men det beste er å klare seg uten medisiner og det kan høres ut som at hun kanskje vil kunne klare det. Det er flott hun har venner og virker å klare seg bra på skolen. Ikke alle med adhd har det slik. Kjenner til ca 4 barn med diagnosen og alle de har strevd ift det sosiale. Datteren din har ikke opplevd noe traumatisk? Eller lever under noen dårlige forhold. Dette kan gi mange av de samme symptomene på adhd. F.eks ved alvorlig omsorgssvikt. Men jeg antar jo at barnet ditt ikke gjør det altså. Bare opplyser. 😊 Anonymkode: d370d...ab7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #18 Skrevet 23. oktober 2021 NeverMore skrev (19 timer siden): Ja og nei. Hun er ungdom, så da er det PPT og BUP som er veien å gå. Da må skolen også sende inn dokumentasjon og be om at disse kobles på. Foreldre kan også sende inn selv. Fastlegen kan sende inn i tillegg, men ikke kun. Har fler barn som har vært til utredning, dette er den veien vi har måttet gå. BUP er for barn, ungdom og gravide. Så skjønner ikke presiseringen din. Foreldre og skolen kan ikke henvise til BUP. Skolen kan henvise til PPT hvis foresatte godkjenner det. Men PPT uteder ikke for ADHD og setter ikke ADHD diagnose. Da må man til fastlegen og be om henvisning til BUP. Anonymkode: 1bda5...aee 1
NeverMore Skrevet 23. oktober 2021 #19 Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): BUP er for barn, ungdom og gravide. Så skjønner ikke presiseringen din. Foreldre og skolen kan ikke henvise til BUP. Skolen kan henvise til PPT hvis foresatte godkjenner det. Men PPT uteder ikke for ADHD og setter ikke ADHD diagnose. Da må man til fastlegen og be om henvisning til BUP. Anonymkode: 1bda5...aee Det jeg skriver er den veien VI har gått med VÅRE barn. Jeg vet ikke hva du har erfaring med. PPT utreder ikke, det er riktig. De henviser videre til BUP. Fastlegen er med på prosessen. Hva var uklart der?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #20 Skrevet 23. oktober 2021 NeverMore skrev (12 minutter siden): Det jeg skriver er den veien VI har gått med VÅRE barn. Jeg vet ikke hva du har erfaring med. PPT utreder ikke, det er riktig. De henviser videre til BUP. Fastlegen er med på prosessen. Hva var uklart der? PPT utreder jo, men de utreder ikke for ADHD. Du gir feilinformasjon. Hvorfor skriver du at siden personen er ungdom er PPT og BUP veien og gå? BUP gir tilbud til barn, ungdom og gravide. Alle skjønner jo at barnet ikke er en voksen, så hva var poenget ditt her? Det er ikke noen automtikk i at PPT må inn. Skolen kan ikke henvise til BUP. De som kan henvise til Spesialuhelsetjenesten er lege, psykolog og leder i Barnevernstjenesten. Det vanlige er å gå til fastlegen og be om henvisning. Det er ikke noen automatikk i at skolen må være involvert i det. Anonymkode: 1bda5...aee 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå