Gå til innhold

Kommentere overvekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en mor som stadig kommenterer at jeg er overvektig. Jeg er voksen og veier noen kilo ekstra, men er ikke fedme. 

Men moren min kommenterer stadig vekten, og at hun sier det fordi hun bryr seg og ikke vil at jeg skal dø tidlig.

Bare jeg prøver et nytt klesplagg, eller jeg spiser noe, alltid så finner hun en grunn til å få frem hvor bekymret hun er fordi jeg er «feit». Hun bruker ordet feit.

Føler det har blitt så negativt. Fordi alltid finner hun en grunn for å ta opp min vekt som samtaleemne, selv om jeg gjentatte ganger har sagt at det er nok, og at jeg ikke ønsker kommentarer på vekt. Men da blir hun langsur og går helt i offerrollen, og mener jeg er utakknemlig og slem som ikke skjønner at hun sier det fordi hun bryr seg. Når jeg sier at det gjør meg vondt og går innpå meg, så mener hun jeg er barnselig og må ta meg sammen. At jeg heller burde være takknemlig fordi hun viser at hun bryr seg.

Selv føler jeg det er mer hakking og kun negativt og vondt, måten hun alltid skal kommentere kroppen min, og alltid frykter jeg skal falle om og dø. Nok nå, føler det er pirking og mobbing. Prøvd så mange ganger å be henne stoppe, men da blir hun fornærmet og sur på meg. Mine følelser er visst feil :( 

Anonymkode: a4dfb...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du er voksen og må sette henne på plass. hun hadde vel ikke gjort det mot ei venninne, da er det ikke greit å gjøre det mot sin datter. si tydelig ifra at nå er det nok, og din vekt og utseende har hun ikke noe med å kommentere. 

Hun kan ikke holde på sånn, det er jo psykisk mobbing og vold. 

Anonymkode: 5fcb2...c9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler virkelig med deg. At hun er bekymret for helsen din en ting, men at hun bruker ordet feit reagerer jeg sterkt på. Jeg har også hørt en del slike kommentarer fra min mor, spesielt i oppveksten. Hun har selv et elendig kosthold, mye værre enn mitt og er kjempetynn. Jeg tenker at hun skulle tatt mer ansvar for kostholdet jeg fikk i oppveksten. Jeg ble mobbet mye for å være overvektig i barndommen, og det at noen bruker det ordet kan jeg nesten få ptsd lignende reaksjoner på i dag. Folk burde tenke på hvor mye sånt sårer. Jeg tenker at om man vil hjelpe burde man heller oppmuntre med noe sunn og god mat, og foreslå å gå på tur sammen og slikt. Og det å ta det opp hele tiden sånn som hun gjør hjelper ikke på noen måte. Om du velger å ta tak i helsen din for din egen del, så kan jeg anbefale Grete Roede, men gjør det i så fall for deg selv og ingen andre. ❤️

Klem fra noen som forstår.

Anonymkode: b3dd5...b2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor mye du veier? 
lever du usunt og har du problemer med helsen? Prøver du å gjøre noe med situasjonen? Eller er det vanskelig? 
 

synes uansett det er ufint av din mor å kalle deg feit og påpeke dette. Jeg forstår at hun er bekymret, men det sårer deg og det ødelegger relasjonen din og din mor. 
du må være klar og tydelig til henne. 

Anonymkode: 3b84e...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var moren og faren min, helt til jeg sa i fra. 

Anonymkode: 03bd1...100

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får si til moren din at slikt mas om kropp og vekt faktisk ikke hjelper folk til å slanke seg, snarere tvert imot. Så hun motarbeider det faktisk med å ta det opp hele tiden.

Anonymkode: 53844...935

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... men er du i god form da? Kanskje begynn å gå turer med din mor?  Eller gjør annet feks. Hagearbeid. Så hun får se at du er i god form!

Anonymkode: accd9...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...