Gå til innhold

Noen som har whippet her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vil dere fortelle litt om hvordan det er? Positive/negative sider? Er det en god hund for førstegangseiere med barn?

Anonymkode: 02b2d...a5d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke whippet selv, men har sett/hørt mye om de. 

De er jegere, og de jager med synet. De bør derfor ikke være i hjem med katter eller andre smådyr. 

De kan være ganske ville som valper, men det roer seg. Skikkelig sofapoteter. De trenger ikke masse aktivitet i hverdagen, men det er fint om de får strekke på bena engang i blant i inngjerdet område. På grunn av jaktinstinktet til å løpe etter alt som beveger seg, så kan man ikke ha de løst. Man kan trene innkalling dag og natt, men når jaktinstinktet setter inn, så glemmer de alt av trening.

De er klovner. Veldig trivelige og vennlige hunder. De er aldri ute etter bråk. Alle gangene jeg har sett folk gå med whippet, så har ingen av de trekt i båndet. De har sett rolige og bedagelige ut.

De røyter lite, og de er ikke spesielt vokale. Altså, de bjeffer, men ikke mye.

De er ikke den smarteste hunderasen, men det er derfor de krever ganske lite. Jo smartere en rase er, jo mer krever de av fysisk/mental aktivitet. Whippet er ikke d e typen man lærer all slags triks, men de kan fint lære basics og andre enkle triks.

Whippet kan være litt nervøse av natur. Noen oppdrettere avler kun på utseende, og avler derfor frem ekstra nervøse whippeter. Om jeg var deg, så ville jeg vært ekstremt kresen på hvilken oppdretter jeg valgte å kjøpe fra. Ring så mange oppdrettere du kan, skriv ned spørsmål du kan spørre om. Dra og hils på foreldredyrene om du kan, så får du selv se om de virker trygge eller veldig nervøse. 

Jeg ville også meldt meg inn på forskjellige whippet Facebook grupper. Si at du vurderer whippet, og om det er noen i ditt område du kan få komme og hilse på.

Lykke til! 

Anonymkode: 84441...eee

• Liker 1
Skrevet

Må nevne at jeg vurderte whippet selv. Endte opp med basenji, men har fortsatt lyst på whippet 😅 De virker så utrolig koselige. Blir muligens whippet etter at mine blir gamle og dør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De er jegere, og de jager med synet. De bør derfor ikke være i hjem med katter eller andre smådyr. 

Hører det er veldig mange som sier dette, men jeg vil bare nevne at dette ikke nødvendigvis er noen absolutt sannhet. Jeg har både hatt whippet og litt større mynder helt fint sammen med katter, kattunger og kaniner. 

Her kan du lese litt mer om rasen: https://dyreliv.no/hund/whippet/ 

Personlig synes jeg de er gode hunder for førsteganseiere, men det er viktig å være klar over at det kan være veldig vanskelig å trene dem. For eksempel er det ingen garanti for at du kan ha dem løst på tur, for det er ikke alle som er så flinke på innkallelse. 

Og hvis du eller noen andre har spørsmål er det bare å fyre løs, så skal jeg svare så godt jeg kan etter egen erfaring med rasen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...