Gå til innhold

Ekstreme strømpriser i kalde Norge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som får lettet på strømprisen er også de som får bostøtte. Det de ikke sier om dette er at det er kun et fåtall i den gruppa. Det er derfor med stor sanssynlighet at mørketallene er og blir store. 

Selv har jeg tatt grep slik at jeg slipper unna mye ved å stenge av deler av boligen der jeg ikke er nødt å være samt kun har panelovn på lav effekt der det er vann. Ellers er det varme kun på kjøkken/stue og bad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen konsekvens av dette, blir at politiske partier som kjemper for det "grønne skiftet" (hvor alt skal elektrifiseres), kommer til å havne langt under sperregrensen. Dyr strøm i et iskaldt land som Norge vil ikke være miljøvennlig på sikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg synes det er meget spesielt at tusenvis går ut i gatene i Oslo fordi en mann døde i politiets forvaring i USA - en "uskyldig" mann som var svær som et hus og gjorde motstand og prøvde å stikke av i tillegg, og de gjorde vel bare sitt beste for å holde han nede, selv om ikke det var den beste måten å gjøre det på. Denne uskyldige mannen hadde også tatt seg inn i huset til en gravid kvinne og truet henne med kniv, og gjort masse annet kriminelt. Likevel skulle nordmenn ut og demonstrere mot dette.

At norske eldre og fattige fryser og er livredde for om de kommer til å overleve vinteren her, pga de høye strømprisene er visst ikke like viktig.

Anonymkode: dfed9...88b

For meg ser det ut som om det er samme folk som hyler om strømpriser nå som hylte mot vindmøller tidligere i år ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Callisto83 said:

En annen konsekvens av dette, blir at politiske partier som kjemper for det "grønne skiftet" (hvor alt skal elektrifiseres), kommer til å havne langt under sperregrensen. Dyr strøm i et iskaldt land som Norge vil ikke være miljøvennlig på sikt.

Alle partiene jobber for det grønne skiftet. Det er bare gradsforskjeller når det kommer til tempo og vekting av ulike satsningsområder. Dyrere elektrisitet blir en del av det grønne skiftet uansett hvem som styrer. På høy tid at folk begynner å innse at man er nødt til å ofre noe. Det er man til og med dersom FrP skulle få regjeringsmakt alene. 

Ettersom vi har billig strøm fra før av, bør en prisoppgang her være relativt uproblematisk. Målrettede tiltak mot det lille antallet mennesker som faktisk sliter med å betale (høres sikkert ikke så sexy ut for de som klager høyest når det viser seg at dette i hovedsak dreier seg om minoritetsfamilier på Oslos østkant) er selvfølgelig på sin plass.

 

Anonymkode: 550e8...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for at vi har vedfyring og god tilgang på ved. Svært mange har ikke det.

Anonymkode: ab3cd...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig glad for at vi har vedfyring og god tilgang på ved. Svært mange har ikke det.

Anonymkode: ab3cd...0a1

EU jobber med forbud mot vedfyring så gleden kan bli kortvarig ;) 

Anonymkode: 26315...bf9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

EU jobber med forbud mot vedfyring så gleden kan bli kortvarig ;) 

Anonymkode: 26315...bf9

Det vil ha null å si for meg.

Anonymkode: 762d7...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Øke bostøtten? De får heller utvide hvem som skal få bostøtte. Det de gjør nå er som å tisse i buksa for å holde seg varm. 

Anonymkode: ec017...637

Helt enig, jeg får ikke bostøtte fordi jeg har typ 10kr for mye i inntekt ifølge dem. Sliter like mye med å betale høye strømregninger som de som nå får hjelp. Utrolig provoserende.

Anonymkode: 2830d...f24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel bo på ett rom når det er kaldt feks. Stua!

Anonymkode: 85a8e...129

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (13 timer siden):

Fordi vi er smarte nok til å forstå at A/S Norge går konk uten EU eller EØS..

Og det sier du fordi NHO sier dette? Vi har handelsavtale fra før vi ble med i eøs og denne er gjeldende enda. EØS avtalen vår er basert på løgn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er sauer. Og er svært uengasjerte. I Frankrike går folk på gata for mye mindre.

Strømprisen i Norge har en helt annen betydning enn lengre sør i europa. Vi varmer opp bolig med strøm! Ikke gass eller oljefyring, pluss at man må huske at vi bor i mye kaldere strøk og har helt annen behov for oppvarming.

Det må bli forbudt å tjene penger for strøm, akkurat som med drikkevann. Har Nordmenn oppfylt sitt strømbehov må det gjerne selges til utlandet men ikke tappe vannmagasiner eller rasere norsk natur for vindmøller eiet av utenlandske selskap som ikke skatter ei krone.

66.000 husholdninger skal få hjelp, wow. Jeg er ikke imponert. Det er tross alt 5 millioner Nordmenn til som ikke får og veldig mange av de vil merke det på lommebok.

Og du lengre oppe som skryter av fastprisen. Bare vent til bindingstiden din utløper. Da får pipa en annen lyd.

Anonymkode: 21d44...40e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle partiene jobber for det grønne skiftet. Det er bare gradsforskjeller når det kommer til tempo og vekting av ulike satsningsområder. Dyrere elektrisitet blir en del av det grønne skiftet uansett hvem som styrer. På høy tid at folk begynner å innse at man er nødt til å ofre noe. Det er man til og med dersom FrP skulle få regjeringsmakt alene. 

Ettersom vi har billig strøm fra før av, bør en prisoppgang her være relativt uproblematisk. Målrettede tiltak mot det lille antallet mennesker som faktisk sliter med å betale (høres sikkert ikke så sexy ut for de som klager høyest når det viser seg at dette i hovedsak dreier seg om minoritetsfamilier på Oslos østkant) er selvfølgelig på sin plass.

 

Anonymkode: 550e8...f57

Hvorfor skal egentlig strøm bli dyrere for Nordmenn? 99% er vannkraft, infrastrukturen er betalt av folket fra før. Kommer vindkraft i tillegg burde det bli enda billigere. Hva er poenget med å koble seg til det europeiske markedet? Vi trenger det ikke. Vi er selvforsynt med strøm.

Anonymkode: 21d44...40e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

EU jobber med forbud mot vedfyring så gleden kan bli kortvarig ;) 

Anonymkode: 26315...bf9

Pakk bort smiletrynet, det kommer aldri til å skje. Ved er eneste alternativ og i motsetning til resten av europa er det allerede forbudt med gass, olje og kullfyring, dermed ville strøm være eneste alternativ for oppvarming. Skal se hvordan det går etter noen strømbrudd vinterstid.

Anonymkode: 21d44...40e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pakk bort smiletrynet, det kommer aldri til å skje. Ved er eneste alternativ og i motsetning til resten av europa er det allerede forbudt med gass, olje og kullfyring, dermed ville strøm være eneste alternativ for oppvarming. Skal se hvordan det går etter noen strømbrudd vinterstid.

Anonymkode: 21d44...40e

Du tror EU tar hensyn til lille Norge i kampen mot klimagasser? Mye har blitt sagt at ikke kommer til å skje men så har det skjedd i regi eu og eøs. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

EU jobber med forbud mot vedfyring så gleden kan bli kortvarig ;) 

Anonymkode: 26315...bf9

Gir glatt fanden i hva EU sier, jeg kommer alltid til å fyre uansett. 

Anonymkode: a4752...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle partiene jobber for det grønne skiftet. Det er bare gradsforskjeller når det kommer til tempo og vekting av ulike satsningsområder. Dyrere elektrisitet blir en del av det grønne skiftet uansett hvem som styrer. På høy tid at folk begynner å innse at man er nødt til å ofre noe. Det er man til og med dersom FrP skulle få regjeringsmakt alene. 

Ettersom vi har billig strøm fra før av, bør en prisoppgang her være relativt uproblematisk. Målrettede tiltak mot det lille antallet mennesker som faktisk sliter med å betale (høres sikkert ikke så sexy ut for de som klager høyest når det viser seg at dette i hovedsak dreier seg om minoritetsfamilier på Oslos østkant) er selvfølgelig på sin plass.

 

Anonymkode: 550e8...f57

Fra mitt ståsted er det viktig at partiene faktisk må begynne å gjøre folk oppmerksom på disse kostnadene. Per i dag er det få som vet hvor stor konsekvensen av det «grønne skiftet» kommer til å bli fordi ingen forteller dem det.

Energifattig er blitt et begrep i Tyskland etter man erstattet stabil og rimelig fossil- og kjernekraft med ustabil og kostbar vindkraft. Jeg tror ikke de fleste vil ha det slik i Norge.

Kost/nytteeffekten av de ulike aspektene i «det grønne skiftet» burde diskutert i langt større grad. Hvilken miljøeffekt har det eksempelvis at fattige i Norge nå vil ha langt større problemer med å holde varmen i vinter? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nordmenn er sauer. Og er svært uengasjerte. I Frankrike går folk på gata for mye mindre.

Strømprisen i Norge har en helt annen betydning enn lengre sør i europa. Vi varmer opp bolig med strøm! Ikke gass eller oljefyring, pluss at man må huske at vi bor i mye kaldere strøk og har helt annen behov for oppvarming.

Det må bli forbudt å tjene penger for strøm, akkurat som med drikkevann. Har Nordmenn oppfylt sitt strømbehov må det gjerne selges til utlandet men ikke tappe vannmagasiner eller rasere norsk natur for vindmøller eiet av utenlandske selskap som ikke skatter ei krone.

66.000 husholdninger skal få hjelp, wow. Jeg er ikke imponert. Det er tross alt 5 millioner Nordmenn til som ikke får og veldig mange av de vil merke det på lommebok.

Og du lengre oppe som skryter av fastprisen. Bare vent til bindingstiden din utløper. Da får pipa en annen lyd.

Anonymkode: 21d44...40e

Jeg skryter ikke av fastprisen. Det ville vært latterlig å skryte av noe alle kan få seg, bare de gidder.

Jeg bryr meg heller ikke om når den går ut. Ved har jeg nok av til ørten vintre.

Anonymkode: 762d7...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Gir glatt fanden i hva EU sier, jeg kommer alltid til å fyre uansett. 

Anonymkode: a4752...8c1

Om det er noe du kan regne for sikkert, er det dette.

Anonymkode: 762d7...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 20.43):

Vi har sagt NEI til å være med i eu men blitt lurt inn i eøs og vi blir fremdeles lurt med at vi er nødt til å være med for å få handle med eu markedet. Ting blir gjort i stillhet og udemokratisk. 

Vi er helt nødt til å inngå avtaler med EU-landene og da tror jeg EØS er vår billigste inngangsbillett for import og eksport. EØS er vårt aller viktigste marked hvor opp mot 80 prosent av norsk eksport og utenlandsinvesteringer går til EU. Det blir så fryktelig naivt å tro at vi hadde gjort det så mye bedre om vi stod utenfor. Bare se hvordan Storbritannia har klart å surre det til for seg selv

Endret av klondrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klondrik skrev (6 timer siden):

Vi er helt nødt til å inngå avtaler med EU-landene og da tror jeg EØS er vår billigste inngangsbillett for import og eksport. EØS er vårt aller viktigste marked hvor opp mot 80 prosent av norsk eksport og utenlandsinvesteringer går til EU. Det blir så fryktelig naivt å tro at vi hadde gjort det så mye bedre om vi stod utenfor. Bare se hvordan Storbritannia har klart å surre det til for seg selv

Surret i GB har nok mest med Johnson og hans regjering å gjøre. De var så gira å gjøre seg uavhengig at de skøyt over målet og kvittet seg med nødvendig arbeidskraft som de nå merker at de sårt trenger. Lite gjennomtenkt og hele opplegget er dilettantisk.

Man kan ta lærdom av hvordan man ikke går ut men det er ikke noe hinder å gjøre det. Vi Nordmenn sa nei til EU og det er på tide å vrake EØS som er medlemskap uten å være medlem. Norsk gass og olje trenger europa i flere tiår fremover.

Anonymkode: 21d44...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...