AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Del Skrevet 21. oktober 2021 Etter litt vurdering frem og tilbake ønsker jeg å bytte etternavn før vi gifter oss slik at vi har pass og andre dokumenter med riktig navn klart til bryllupsreisen. Vi tenker å ta en bryllupsreise ganske med en gang etter bryllupsfesten. Hans etternavn er et «beskyttet» navn ettersom det er under 200 personer i Norge som har det som etternavn. Enten må alle 150 med det navnet godkjenne byttet ellers så må man gifte seg. Er det da dødt løp å få ordnet dette i forkant da? Noen som har gjort dette på andre måter? F.eks ved prøveattest/erklæring/annen dokumentasjon? Eller MÅ man vente til selve vielsen? Og ja- jeg VET det ikke er et must at vi må endre navn med en gang, men det er noe vi ønsker. Har veldig lyst til å starte det nye livet og bryllupsreisen som «herr og fru ****» / «Mr. & Mrs. ****» Anonymkode: f6e3b...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2 Del Skrevet 21. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Etter litt vurdering frem og tilbake ønsker jeg å bytte etternavn før vi gifter oss slik at vi har pass og andre dokumenter med riktig navn klart til bryllupsreisen. Vi tenker å ta en bryllupsreise ganske med en gang etter bryllupsfesten. Hans etternavn er et «beskyttet» navn ettersom det er under 200 personer i Norge som har det som etternavn. Enten må alle 150 med det navnet godkjenne byttet ellers så må man gifte seg. Er det da dødt løp å få ordnet dette i forkant da? Noen som har gjort dette på andre måter? F.eks ved prøveattest/erklæring/annen dokumentasjon? Eller MÅ man vente til selve vielsen? Og ja- jeg VET det ikke er et must at vi må endre navn med en gang, men det er noe vi ønsker. Har veldig lyst til å starte det nye livet og bryllupsreisen som «herr og fru ****» / «Mr. & Mrs. ****» Anonymkode: f6e3b...151 Beskyttede etternavn Et etternavn regnes som beskyttet dersom 200 eller færre personer i Norge heter det. For at du skal kunne ta et beskyttet etternavn, må alle som allerede heter det, samtykke. Du kan også ta et beskyttet etternavn dersom du har en tilknytning til navnet, for eksempel ved slektskap, ekteskap, samboerskap der man har bodd sammen i minst to år eller har felles barn, adopsjon, steforeldreforhold eller fosterforeldreforhold. Saksbehandler tar kontakt med deg hvis det er behov for dokumentasjon. https://www.skatteetaten.no/skjema/endre-navn/ Har dere vært samboere i mer enn to år eller har barn sammen? Anonymkode: 3ff29...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #3 Del Skrevet 21. oktober 2021 Jeg tok min manns etternavn noen mnd før bryllupet. Kun i underkant av 50 personer med dette etternavnet i Norge. Hadde vært samboere i flere år og hadde felles barn. Bare sendte inn ønske om navneskifte og det ble godkjent umiddelbart. Anonymkode: 5c6a9...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #4 Del Skrevet 21. oktober 2021 ..og angående behandlingstid - Behandlingstid Dersom saken din godkjennes automatisk, vil navneendringen registreres umiddelbart. Det kan ta inntil fire uker å behandle en søknad manuelt. Om din søknad har gått til manuell saksbehandling vil du få beskjed. Du kan selv logge inn og se status på saken din. Når det nye navnet ditt er registrert, vil du motta en bekreftelse på navneendringen i din innboks i Altinn. Min mann har et veldig sjeldent etternavn og da vi fikk vårt første barn var vi ikke gift. Da gikk ikke navnet gjennom automatisk, for de måtte få registrert bekreftelse på at han var far først. Men det gikk allikevel veldig raskt, kanskje noen dager? Med nr 2 var vi gift og da gikk navnet gjennom automatisk umiddelbart. Hvis dere er registrert som samboere eller har barn sammen tipper jeg navnebytte går helt automatisk, også må du kanskje regne med opptil 4 uker hvis ikke. Anonymkode: 3ff29...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #5 Del Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Beskyttede etternavn Et etternavn regnes som beskyttet dersom 200 eller færre personer i Norge heter det. For at du skal kunne ta et beskyttet etternavn, må alle som allerede heter det, samtykke. Du kan også ta et beskyttet etternavn dersom du har en tilknytning til navnet, for eksempel ved slektskap, ekteskap, samboerskap der man har bodd sammen i minst to år eller har felles barn, adopsjon, steforeldreforhold eller fosterforeldreforhold. Saksbehandler tar kontakt med deg hvis det er behov for dokumentasjon. https://www.skatteetaten.no/skjema/endre-navn/ Har dere vært samboere i mer enn to år eller har barn sammen? Anonymkode: 3ff29...99e Åå, ja, vi har jo bodd sammen i over 2 år. Så sa bør det kanskje gå fint likevel? Nye opplysninger for meg 😋Men hvordan beviser man det? Anonymkode: f6e3b...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #6 Del Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Åå, ja, vi har jo bodd sammen i over 2 år. Så sa bør det kanskje gå fint likevel? Nye opplysninger for meg 😋Men hvordan beviser man det? Anonymkode: f6e3b...151 Folkeregisteret ser selv på folkeregistrert adresse til dere begge. Anonymkode: ce2e4...9d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #7 Del Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Folkeregisteret ser selv på folkeregistrert adresse til dere begge. Anonymkode: ce2e4...9d9 Utfordringen er at jeg var veldig treg med å bytte folkeregistrert adresse, så da holder det kanskje akkurat ikke. Anonymkode: f6e3b...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #8 Del Skrevet 22. oktober 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Utfordringen er at jeg var veldig treg med å bytte folkeregistrert adresse, så da holder det kanskje akkurat ikke. Anonymkode: f6e3b...151 Ja, sånn er det å ikke følge loven. Vi dro på ferie i gammelt navn, tok oppdatering av pass osv når vi kom hjem fra ferie. Her hadde vi begge beskyttet navn. Anonymkode: 3183b...dcb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #9 Del Skrevet 22. oktober 2021 On 10/21/2021 at 5:38 PM, AnonymBruker said: Etter litt vurdering frem og tilbake ønsker jeg å bytte etternavn før vi gifter oss slik at vi har pass og andre dokumenter med riktig navn klart til bryllupsreisen. Vi tenker å ta en bryllupsreise ganske med en gang etter bryllupsfesten. Hans etternavn er et «beskyttet» navn ettersom det er under 200 personer i Norge som har det som etternavn. Enten må alle 150 med det navnet godkjenne byttet ellers så må man gifte seg. Er det da dødt løp å få ordnet dette i forkant da? Noen som har gjort dette på andre måter? F.eks ved prøveattest/erklæring/annen dokumentasjon? Eller MÅ man vente til selve vielsen? Og ja- jeg VET det ikke er et must at vi må endre navn med en gang, men det er noe vi ønsker. Har veldig lyst til å starte det nye livet og bryllupsreisen som «herr og fru ****» / «Mr. & Mrs. ****» Anonymkode: f6e3b...151 Husk at offentlige register ikke oppdateres med en gang da, vi måtte vente 14 dager på å få endret hos banken for de oppdatere ikke registeret før da. Så fikk først beskjed om godkjent navneendring og så vente med å få nytt bankkort , førerkort, pass osv Anonymkode: 3183b...dcb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #10 Del Skrevet 22. oktober 2021 Min mann sitt etternavn er og veldig sjeldent, når jeg byttet måtte han godkjenne den på Altinn. Det er no 8år siden Anonymkode: ffa7a...e87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #11 Del Skrevet 23. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Husk at offentlige register ikke oppdateres med en gang da, vi måtte vente 14 dager på å få endret hos banken for de oppdatere ikke registeret før da. Så fikk først beskjed om godkjent navneendring og så vente med å få nytt bankkort , førerkort, pass osv Anonymkode: 3183b...dcb Dette. Tok 14 dager, i år, når jeg la til mannens etternavn på bryllupsdagen før det ble bekreftet. Han har et vanlig navn også. Jeg la med navneendringsskjema med prøvingsattesten, likevel tok det tid etter bryllupet før det var registrert. Kunne altså ikke rukket å dra rett på bryllupsferie med nytt navn, da måtte det ha skjedd før. Legg på behandlingstid for pass osv også. Den enkle løsningen er å bestille alt i ditt gamle navn, men bare kalle dere herr og fru for dere selv til det er bekreftet. Anonymkode: 18cee...822 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2021 #12 Del Skrevet 23. oktober 2021 Det er vel kun på flybilletten at det har noe å si, på hotellet kan han bestille så kaller de dere sikkert herr og fru X uannsett da de i andre land som regel antar at man heter det samme om man er gift, eller dere bare kan si at dere heter det, tror ikke akkurat de vil kaste deg ut for å si et annet etternavn enn det du har i passet Anonymkode: 3a00d...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå