AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #21 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har sluppet gastroskopi og fått ultralyd. Jeg klarer ikke gastroskopi pga traumer fra barndommen, hverken sobril eller vival får meg gjennom en slik undersøkelse. Er snaut nok jeg har nytte av slike medisiner hos tannlegen. Forøvrig finnes det medisiner som hjelper hvis det er syre som gir plagene dine. Anonymkode: 30cd9...2e9 Da kan du spørre om å få det i narkose. Jeg fikk det grunnet incest i barndommen Anonymkode: 65c54...2cc
enkefru Skrevet 21. oktober 2021 #22 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her Ja har spydd 3 ganger i dag, altså sure oppstøtt og vurderer å dra til legevakta... de kan vel ta tester uten å måtte bruke gastroskopi?? vet jeg kommer til å spy så fort de legger den i halsen min. Anonymkode: 8f967...032 Dra på legevakten for noe som har plaget deg siden juni? 😵💫 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #23 Skrevet 21. oktober 2021 Vet ikke om du har legetime på sykehuset eller fastlege, men de fleste leger vil nok starte med blodprøver og syrenøytraliserende medisiner før gastroskopi. Kommer litt an på alder og andre symptomer. Anonymkode: 05fd2...b17 2
PITTY Skrevet 21. oktober 2021 #24 Skrevet 21. oktober 2021 Føler med deg. Tok min første for mange år siden, rautet ufrivillig gjennom hele undersøkelsen. Aldri mer tenkte jeg. Har i ettertid tatt fler likevel. Helt fantastisk. Du har ved stort ubehag mulighet til å be om en(nesten-narkose.) Ikke farlig heller. Kun en nål i armen. `Nå begynner festen sa sykepleieren. Så gikk lyset.. våknet opp igjen og skjønte ingenting. Når skal dere begynne spurte jeg. De var ferdig og hadde lagt slangene tilbake i skapet igjen før de vekket meg. Igjen, helt fantastisk. Du må be om dette når du bestiller. Det skal egentlig være anestesi-personell som gjennomfører medikamenteringen. Du må vente noen minutter etterpå, for du blir litt svimete/rusa en stund etterpå. Er ikke verre, og anbefales på det sterkeste. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #25 Skrevet 21. oktober 2021 Du faster i mange timer før undersøkelsen, at du brekker deg underveis er helt normalt, men det kommer ingenting opp pga fasten. Gastroskopi høres mye verre ut enn det faktisk er, du får spraybedøvelse i halsen og selve undersøkelsen tar maks 4-5 min. Anonymkode: 22e89...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #26 Skrevet 21. oktober 2021 PITTY skrev (24 minutter siden): Føler med deg. Tok min første for mange år siden, rautet ufrivillig gjennom hele undersøkelsen. Aldri mer tenkte jeg. Har i ettertid tatt fler likevel. Helt fantastisk. Du har ved stort ubehag mulighet til å be om en(nesten-narkose.) Ikke farlig heller. Kun en nål i armen. `Nå begynner festen sa sykepleieren. Så gikk lyset.. våknet opp igjen og skjønte ingenting. Når skal dere begynne spurte jeg. De var ferdig og hadde lagt slangene tilbake i skapet igjen før de vekket meg. Igjen, helt fantastisk. Du må be om dette når du bestiller. Det skal egentlig være anestesi-personell som gjennomfører medikamenteringen. Du må vente noen minutter etterpå, for du blir litt svimete/rusa en stund etterpå. Er ikke verre, og anbefales på det sterkeste. Hva er en nesten narkose🧐jeg har sterke smerter i underlivet og klarer ikke GU lenger. Men burde tatt celleprøve pga tidligere hpv. Men er mindre redd for å stryke med av kreft enn smertene ved GU, som blir heftige i flere mnd etterpå🥲 Anonymkode: ae927...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #27 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg var også supernervøs (ingen spesiell grunn, bare redd..sto med tårer i øynene), så legen sa jeg fint kunne få noe «ett-eller-annet-jeg-ikke-husker». Så jeg vet ikke hva det heter, men fikk en sprøyte. Plutselig var jeg borte et øyeblikk, og som den over lurte jeg på om de skulle begynne snart. «Hehe, vi er ferdige for lengst!» sa legen.. NULL problem 🤩 Anonymkode: 84635...557 1
PITTY Skrevet 21. oktober 2021 #28 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva er en nesten narkose🧐jeg har sterke smerter i underlivet og klarer ikke GU lenger. Men burde tatt celleprøve pga tidligere hpv. Men er mindre redd for å stryke med av kreft enn smertene ved GU, som blir heftige i flere mnd etterpå🥲 Anonymkode: ae927...b6a Hvis det nå er gastroskopi vi snakker om da. Jeg husker ikke navn på de flytende preparatene. Men kombinasjonen er mot lettere smerte og ganske mye beroligende. Så mye at du altså sovner. Hvis du i utganspunktet går med smerter er jeg mer usikker på om metoden vil bli riktig.. Jeg gikk ikke til en slik undersøkelse i en smerte tilstand. Til sammenligning fikk jeg ikke samme løsning ved koloskopi. Og der er det jo i større grad smerter tilstede under undersøkelsen. Gastroskopi-helvete går på, i alle fall for meg, løs på breknings terskelen. Disse faktorene bør det stilles spørsmål om ved bestilling. Om denne løsningen kan fungere også for deg..
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #29 Skrevet 21. oktober 2021 Meg ab over her ⬆️ Jeg forstår godt hvorfor personen over her kalte det nesten-narkose. Jeg har hatt narkose flere ganger og det føltes egentlig veldig likt. Men trodde det «bare» var noe beroligende. Men jeg huska altså ingenting over hodet etterpå..kan jo være jeg likevel var våken? 🤔 Smårusa i et par timer etterpå. Husker jeg ikke merka noe umiddelbart, spurte til og med legen om han var sikker på at det funka. Jada, bare vent litt, sa han. Så snakka vi om noe annet..og jeg lurte på om vi skulle begynne. Men da var vi ferdig 😳 Anonymkode: 84635...557
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #30 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva er en nesten narkose🧐jeg har sterke smerter i underlivet og klarer ikke GU lenger. Men burde tatt celleprøve pga tidligere hpv. Men er mindre redd for å stryke med av kreft enn smertene ved GU, som blir heftige i flere mnd etterpå🥲 Anonymkode: ae927...b6a Hos oss har vi gyn dag på operasjonsstua to ganger hver mnd. Da får du en kort maskenarkose og merker ikke noe. Anonymkode: 78726...a97
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #31 Skrevet 21. oktober 2021 Om du har legetime til undersøkelse eller hos fastlegen tar de ikke gastroskopi da. Jeg ble nettopp innkalt til gastroskopi, med info om de forberedelser som kreves (faste) og hvordan det utføres. Jeg gruer meg litt, men som med alt annet ubehagelig innen helse (operasjoner, nålestikk, GU, you name it) så er det ingen som gjør det fordi de synes det er så sabla trivelig og gøy, de gjør det for å finne ut hva som er galt med DEG for å kunne hjelpe DEG! Den tankegangen har fått meg gjennom mange ubehageligheter, så den av også får man hjelp. Men tar du syrenøytraliserende TS? Somac f.eks? Anonymkode: 5844c...8a3
PITTY Skrevet 21. oktober 2021 #32 Skrevet 21. oktober 2021 Sedasjon v/Gastroskopi. Avslapning; Midazolam 1 mg/ml i vene. Kombinert smertestillende; Alfentanil(Rapifen 0,5 mg/ml i vene. Da er det God Natt mens det står på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå