Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at overordnede ringer ved sykefravær?

Fikk 3 dagers sykemelding fra lege ( akutt ) og medisiner for det, gitt beskjed og sendt papirer- likevel ringer de og spør, er dette vanlig?

( ingen sykefravær tidligere )

Anonymkode: 326bc...eca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, i våre rutiner så ringer vi hverandre iallefall. Jeg synes det er rart at du ikke ringte leder jeg da. 

Anonymkode: 37046...1ce

• Liker 7
Skrevet

Hvordan skal de ellers høre hvordan det går og finne ut av om de kan tilrettelegge noe?

• Liker 7
Skrevet

Kan jo hende at de var bekymret bare.

Som i min forrige jobb, jobbet der i 3 år uten å aldri være for sen. Forsov meg plutselig (ganske heftig, typ 2 timer) og våknet av at sjefen og hennes sjef stod på døra og lurte på om jeg var i live.

Anonymkode: c48ee...e6b

• Liker 4
Skrevet

Takk så mye for svar, veldig hyggelig at de ringte da:)

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske min sjef faktisk brydde seg såpass om sine ansatte at han ringte (eller sendte en melding) bare for å høre hvordan det gikk når man var sykmeldt. 

Anonymkode: 9517a...9e7

• Liker 6
Skrevet

I helsevesenet er det utbredt at ansatte ligger lavt ved sykemelding. En del vil gjerne forlenge sykemelding og unngå at leder tar initiativ til tilrettelegging. Da må de nesten ringe når ansatte ikke selv tar kontakt med oppdateringer.

Anonymkode: 9f919...ad1

• Liker 1
Skrevet

IA bedrifter skal følge opp ansatte med en samtale på dag tre.  Det er fornuftig både for den ansatte som blir ivaretatt og for bedriften som kan planlegge litt lenger frem en til neste dag.  De har tross alt andre ansatte som trenger forutsigbarhet også.

• Liker 1
Skrevet

Det er slett ikke alltid man blir oppfulgt. Jeg var sykemeldt i 10 mnd og hørte ikke et ord fra leder. 

Anonymkode: a955d...221

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk sykmelding sent en dag og ringte leder morgenen etterpå. Var mye mas om hvorfor jeg var syk og hvorfor jeg ikke hadde sagt noe før, slik at de kunne tilrettelagt før det ble så ille at jeg fikk sykmelding i 4 dager. 

Anonymkode: 9f0e7...353

Skrevet

Jeg blir ikke ringt. Men sender en melding når jeg er syk eller sykemeldt. Sier gjerne hvorfor også selv om det ikke er nødvendig. Får alltid en god bedring tilbake. 

De gangene jeg har vært borte i lengre perioder har det vært i forbindelse med graviditet. Så da har vi alltid hatt løpende kontakt for når jeg var klar for tilrettelegging. 

Skrevet

Jeg ville stusset på det om jeg ble oppringt pga en 3 dagers sykemelding, det er jo så kort hva i all verden skal de styre med tilrettelegging for det?? 

Har selv aldri blitt kontaktet for noen sykemelding, selv når det har gått lang tid (men har alltid vært bare gradert sykemeldt, den ene gangen jeg var 100% i mer enn 2 dager var 2 uker, da hørte jeg heller ikke noe annet enn en godbedring-mail. Helt greit) Jeg har ikke en jobb som kan tilrettelegges i særlig grad da, sitter på pc og gjør mine arbeidsoppgaver, er ikke noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 5c24a...1a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville stusset på det om jeg ble oppringt pga en 3 dagers sykemelding, det er jo så kort hva i all verden skal de styre med tilrettelegging for det?? 

Har selv aldri blitt kontaktet for noen sykemelding, selv når det har gått lang tid (men har alltid vært bare gradert sykemeldt, den ene gangen jeg var 100% i mer enn 2 dager var 2 uker, da hørte jeg heller ikke noe annet enn en godbedring-mail. Helt greit) Jeg har ikke en jobb som kan tilrettelegges i særlig grad da, sitter på pc og gjør mine arbeidsoppgaver, er ikke noe annet å gjøre. 

Jeg jobber og med PC som arbeidsverktøy og det er masse en arbeidsgiver kan tilrettelegge.

Skrevet
4 minutter siden, nomore82 said:

Jeg jobber og med PC som arbeidsverktøy og det er masse en arbeidsgiver kan tilrettelegge.

Hva da? Jeg har jo en utdannelse spesifikt for å gjøre det jeg skal gjøre av arbeidsoppgaver, hva skal de tilrettelegge? Er nysgjerrig, for kan ikke se for meg noe. 

Skjønner det kommer an på grunn til sykemelding men jeg har feks vært sykemeldt en kort periode pga belastningsskader i armene og fikk beskjed av lege om å ikke skrive på pc. Hva skulle jeg gjøre da? Kanskje 10-20% av jobben min er muntlige møter osv som jeg jo kunne deltatt på men jeg kunne jo ikke gjort arbeidet som møtene pleier å føre til. Jeg har også vært sykemeldt pga. angst som slet meg helt ut og fordi jeg skulle ha energi til å følge behandlingsopplegget jeg gikk på. Hvordan skulle det blitt tilrettelagt? Og hva når jeg var gravid og spydde flere ganger daglig i noen uker med 0 energi mellom der fordi jeg ikke fikk i meg nok mat og derfor fikk gradert sykemelding?

Vi har allerede mulighet til hjemmekontor når vi vil så det er ikke en måte å tilrettelegge på (men noe jeg selv bruker for å ikke måtte bruke egenmelding feks om jeg er syk og smittsom men klarer jobbe litt)

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva da? Jeg har jo en utdannelse spesifikt for å gjøre det jeg skal gjøre av arbeidsoppgaver, hva skal de tilrettelegge? Er nysgjerrig, for kan ikke se for meg noe. 

Skjønner det kommer an på grunn til sykemelding men jeg har feks vært sykemeldt en kort periode pga belastningsskader i armene og fikk beskjed av lege om å ikke skrive på pc. Hva skulle jeg gjøre da? Kanskje 10-20% av jobben min er muntlige møter osv som jeg jo kunne deltatt på men jeg kunne jo ikke gjort arbeidet som møtene pleier å føre til. Jeg har også vært sykemeldt pga. angst som slet meg helt ut og fordi jeg skulle ha energi til å følge behandlingsopplegget jeg gikk på. Hvordan skulle det blitt tilrettelagt? Og hva når jeg var gravid og spydde flere ganger daglig i noen uker med 0 energi mellom der fordi jeg ikke fikk i meg nok mat og derfor fikk gradert sykemelding?

Vi har allerede mulighet til hjemmekontor når vi vil så det er ikke en måte å tilrettelegge på (men noe jeg selv bruker for å ikke måtte bruke egenmelding feks om jeg er syk og smittsom men klarer jobbe litt)

Det enkle er det tekniske. Bedre skjermer, bedre tastatur, mus, hev/senk pult, bedre stol, krakk osv. Fothvile? Medisinball? Er store ting som kan forbedres her alene.

Så har man litt andre ting som solskjerming, bedre ventilasjon, planter og lys.

Hjemmekontor deler av tiden kan absolutt være en tilpasning. Flexitid? Justert arbeidstid? Fysioterapeut? Massasjestol? Stillerom? Mer styring på arbeidsoppgavene? Mer varierte oppgaver?

Viktig å ikke låse seg i en boks og tenke at det er umulig. Det er mange ting man kan gjøre som kan være mulig om man bare først snakker om det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, stusser på det, sendte inn sykemelding med en gang. Jobber for et bemanningsbyrå og vedkommende skjønte egentlig ikke hvorfor jeg stod under oppfølging. For 1 år siden var jeg sykemeldt 1 dag  ( dette er over år nå, det er ikke slik at jeg stadig vekk er sykemeldt). Da ringte de meg personlig etter bare noen timer ( lå i sengen og var tufs ) og spurte meg spørsmål om jeg trivdes på jobben..... 1 dag egenmelding på 2 år ;)

Skrevet
2 minutter siden, nomore82 said:

Det enkle er det tekniske. Bedre skjermer, bedre tastatur, mus, hev/senk pult, bedre stol, krakk osv. Fothvile? Medisinball? Er store ting som kan forbedres her alene.

Så har man litt andre ting som solskjerming, bedre ventilasjon, planter og lys.

Hjemmekontor deler av tiden kan absolutt være en tilpasning. Flexitid? Justert arbeidstid? Fysioterapeut? Massasjestol? Stillerom? Mer styring på arbeidsoppgavene? Mer varierte oppgaver?

Viktig å ikke låse seg i en boks og tenke at det er umulig. Det er mange ting man kan gjøre som kan være mulig om man bare først snakker om det.

De fleste av disse tingene du nevner har vi allerede på min jobb, eller de er en umulighet (jobber i stort åpent landskap (eller hjemme), firmaet kommer ikke til å gjøre noe med lys og planter eller ordne stillerom/massesjestol pga. et par syke ansatte selv om jeg gjerne skulle hatt mer sånt. Mer varierte oppgaver betyr at jeg måtte blitt satt til å gjøre noe jeg ikke kunne eller ikke ønsket, det ville jo bare vært dårlig for både meg og arbeidsgiver....feks). Og ja det har hjulpet meg i perioder jeg har slitt med helsa, spesielt fleksitid har jeg brukt flittig for å tilpasse arbeidsdagen til egen form når den har vært dårlig, men ikke når jeg faktisk har vært sykemeldt. Derfor ser jeg ikke på disse tingene som tilrettelegging ved sykdom men mer goder alle bør ha på arbeidsplassen for å forebygge sykdom/belastning ikke noe som hjelper de som har blitt syke likevel.

Kan aldri se for meg at jeg skal bli sykemeldt for noe som en medisinball kunne fikset :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, stusser på det, sendte inn sykemelding med en gang. Jobber for et bemanningsbyrå og vedkommende skjønte egentlig ikke hvorfor jeg stod under oppfølging. For 1 år siden var jeg sykemeldt 1 dag  ( dette er over år nå, det er ikke slik at jeg stadig vekk er sykemeldt). Da ringte de meg personlig etter bare noen timer ( lå i sengen og var tufs ) og spurte meg spørsmål om jeg trivdes på jobben..... 1 dag egenmelding på 2 år ;)

Det var aktiv oppfølging 😄 Ville selv blitt mistenksom og tenkt at de "sjekket" om jeg faktisk var syk. Trodde man krysset av på sykemeldingen om den var pga. forhold på arbeidsplassen (det pleide man iallfall å gjøre på egenmeldingskjema før)

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var aktiv oppfølging 😄 Ville selv blitt mistenksom og tenkt at de "sjekket" om jeg faktisk var syk. Trodde man krysset av på sykemeldingen om den var pga. forhold på arbeidsplassen (det pleide man iallfall å gjøre på egenmeldingskjema før)

Ingen forhold på arbeidsplassen nei, men må faktisk krysse av at jeg ikke blir utsatt for trakkasering på arbeidsplassen FØR jeg får sendt inn timeliste.

Lurer på om det er vanlig i det yrket siden de har det på timeliste, aldri opplevd det tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...