Gå til innhold

Bytte fastlege og journal

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært gjennom en del dritt opp i gjennom og hatt en lege som ikke forstår meg og som jeg føler ikke liker meg. Derfor vil jeg bytte lege nå. Har tenkt på det i mange år, men ikke fått fingeren ut. 

Når jeg bytter lege, ønsker jeg egentlig ikke at den nye legen skal få lese alt den gamle legen har skrevet om meg. Ser bare for meg at det er mye dritt. 

MÅ journalen videreføres fra gammel til ny lege med alt av info? Eller kan jeg starte med «blanke ark» hos en ny lege? 

Anonymkode: 60b58...183

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel du som må be gamle legekontoret overføre journalen din, så nei, du trenger ikke det. Om nye legen etterspør journalen, så kan du bare si det som det er til ham eller henne.

Anonymkode: ea406...385

• Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke overføre journalen.

Anonymkode: 12658...71c

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke overføre journalen, men det er mulig den nye legen ikke ønsker å skrive ut resepter for eksempel, uten å se hva den forrige legen har foretatt av undersøkelser og vurderinger. 

• Liker 1
Skrevet

Du må ikke overføre journalen, men da kan du heller ikke regne med adekvat behandling der legen din trenger info fra tidligere, f.eks med tilstander som utvikler seg over tid, blodprøver, og medisiner du har fått tidligere. Du vil også stille svakere i en evt erstatningssak når du faktisk har nektet fastlegen innsyn i relevante helseopplysninger. 

Anonymkode: 41a0a...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...