Gå til innhold

Katt nr 2?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en guttepus på litt over ett år og vurderer sterkt å skaffe oss en til. Jeg har alltid hatt "ensom" katt, men kje ber flere som har to som har veldig godt selskap i hverandre. Kompisen vår har også en veninne i nabolaget, så jeg tror han vil ta imot en liten venn til. 

Han vi har nå er kastrert (pluss at neste pus også skal "fiksest" uansett kjønn), så det spiller ikke inn, men er det best at neste pus er hun eller han? Har best erfaringer med hankatter mtp lynne, men kan være det bare er jeg som har vært litt uheldig med mine hunkatter😅

Hvilke erfaringer har dere med å ha flere katter sammen? 

Anonymkode: 03525...dba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har god erfaring med å få 2 her, men vi hadde en voksen hunnkatt fra før og fikk en hannkattunge. Var forberedt på at hun skulle mislike ham så vi kjørte veldig rolig tilvenning, hadde kattungen på eget rom og sørget for at de fikk lukte hverandre i flere dager før de traff hverandre osv. Tror det var lurt for hun var ganske skeptisk første gangene hun så ham, men nå er de venner :)

Mener å ha hørt at det eneste man ikke bør ha flere ukastrerte hannkatter? Og at 2 hunnkatter også kan være utfordrende. Men ikke helt sikker.. Men kjenner et par stykker som har flere katter der begge er hannkatter (kastrerte) og virket som det gikk fint for dem.

Har også erfaring med at hannkatter har litt bedre lynne enn hunnkatter men jeg er utrolig glad i min "bitchy" hunnkatt, hun har så mye personlighet og egen vilje ❤️ 

Anonymkode: 59c3a...43e

Skrevet

Vil tro at det er lurest å ha han og hun sammen? 😊 

Anonymkode: 32a7d...e6b

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Kan være det er fordi jeg er gravid og lett irritert, og var også irritert for bråk og forstyrrelser da eldste nettopp gikk igjennom spedbarn og smårolling-fasen, men for min del er det ganske provoserende med 2 katter nå. De mjauer og gnåler på tur for ingen ting, skal følges til maten, følges til dass, mjauer høyt og lenge for å si de er tilbake på soverommet, hopper på dørhåndtaket hvis vi lukker dem ute, skal ut og inn hele natta, vekker ungen... Når endelig morgenen kommer, går de i beina mine i mørket så jeg snubler 2-3 ganger på vei bort til lysbryteren. For da skal de ha Latz til frokost, og de slutter aldri å mase før de får. De har tilgang på vann og tørrfor hele natta, jeg synes det er for tidlig med bløtfor 7 om morgenen, men orker ikke annet enn å gi etter.

Er glad i dem, og de får mye kos på dagtid, men kunne klart meg uten at de jager hverandre opp sånn på natta.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har også erfaring med at hannkatter har litt bedre lynne enn hunnkatter men jeg er utrolig glad i min "bitchy" hunnkatt, hun har så mye personlighet og egen vilje ❤️ 

Anonymkode: 59c3a...43e

Det er akkurat dette. Har tre barn, så en slik personlighet passer liksom ikke helt inn. Han "puddingen" vi har nå nyter all oppmerksomheten, løper barna i møte når de kommer hjem og yndlingshvileplassen er lekekroken til toåringen. Er redd en hunkatt har større sjangs for å ville være mer i fred, selv om jeg absolutt kjenner hunnkatter som er like kosegris som min hankatt😉

skruttveig skrev (9 minutter siden):

Er glad i dem, og de får mye kos på dagtid, men kunne klart meg uten at de jager hverandre opp sånn på natta.

Hehe, uff, høres ut som om du har tøffe netter, håper det bedrer seg snart! 

Han vår er enten ute om natta eller så ligger han og sover i gangen mellom soverommene. Aldri vært noe styr med han på natta (eller dagen for den saks skyld) så tviler på at det hadde endret seg så veldig bare fordi han hadde fått en kompis. Håper jo helst han skal oppdra den lille litt, siden han er så rolig og grei. 

Ts

Skrevet

Jeg er stolt «mamma» til to gutter og er forvert og har hatt både gutter og jenter. For meg hat kjønn ingenting å si. Av mine to gutter er den ene en oppmerksomhetssyk kosegris av en annen dimensjon, mens den andre vil være i fred og orker ikke mye styr.

Guttene jeg har vært forvert til er like forskjellige. Noen er kosegale, noen vil kos på sine premisser. Hos jentene er det likt. Noen elsker kos, noen tåler det også går de bort etter en stund. Har aldri hatt jenter som er «bitchy». De er like fantastiske og nydelige alle sammen😌❤️

Anonymkode: 36295...22f

Skrevet

Da blir det en guttepus til på oss. Tilfeldighetene avgjorde litt for oss😊

Et oppfølgingsspørsmål: hvordan gjør vi det når kattene har forskjellige matbehov? De går vel i hverandres skåler uansett? Han man forskjellige til dem uansett? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da blir det en guttepus til på oss. Tilfeldighetene avgjorde litt for oss😊

Et oppfølgingsspørsmål: hvordan gjør vi det når kattene har forskjellige matbehov? De går vel i hverandres skåler uansett? Han man forskjellige til dem uansett? 

Ts

Kjøp matskåler fra surefeed! Litt dyrere enn vanlige matskåler, men så absolutt verdt prisen.

Anonymkode: 207b3...bd5

Skrevet

Ser du har bestemt deg ts, men jeg vil likevel slå ett slag for jentepuser. 

De har god problemløsningsevne, som gjør de mer selvstendige, sterkere vilje og høyere emosjonell intelligens. Og om jeg måtte velge vil jeg foretrekke en oppvakt smart snill pus, over en tafatt selvsentrert sofagris. Jeg har en hunn og en hann sammen, som utfyller hverandre fint. Ingen konflikter og de har veldig mye glede av hverandre. 

Anonymkode: 5523a...238

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...