AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #21 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er svært bekymra for en familie som jeg kjenner til. I den familien er det sånn at begge foreldrene tar høye doser av Paralgin Forte året rundt, fordi at de sliter med kroppslige smerter fra før av. Pappaen er uføretrygda og mye hjemme fra før av, og det er han som får høyest resept av fastlegen sin. Mammaen er i jobb, men er også mye sykmeldt og borte fra jobben, og når hun kommer hjem fra jobb så legger hun seg ofte ned i sofaen resten av kvelden etter at hun har fått tabletter fra samboeren sin. Begge framstår som trøtte, sløve og passive, og de har også kraftige sinneutbrudd og krangler regelmessig. Sønnen deres mistrives på skolen, har ingen å være sammen med på skolen, føler seg mye ensom på fritida og han får lite respons tilbake fra foreldrene sine når han snakker med dem og ønsker å finne på ting sammen med dem. Jeg vet at BUP og barnevernet er inne i bildet, men de gjør lite for å hjelpe familien. Foreldrene snakker aldri åpent om disse tablettene, noe som medfører at BUP og barnevernet ikke får kjennskap til dette. Sønnen tør ikke å fortelle dette til BUP og barnevernet, fordi at mammaen er veldig streng og dominerende i møte med mennesker og at pappaen gir han lovnader om penger, gaver og kosemat om han ikke forteller noe videre. Jeg er bekymra for sønnen sin psykiske helse og hvordan han kommer til å fungere senere i livet. I tillegg er jeg også bekymra for helsa og økonomien til foreldrene. Hva skal jeg gjøre? Hva kaller man egentlig sånne foreldre? Jeg synes de virker veldig fraværende, passive og lite engasjerte i sønnens liv. Det er ikke fravær av regler for sønnen sin del, men det er likevel mye uforutsigbarhet innad i familien. Mammaen virker autoritær og pappaen er nok mer ettergivende. Anonymkode: 442f2...5cf Da bør du varsle bv om akkurat det. Slik de holder på nå så ødelegger de ungen. En av grunnene til at de sannsynlig gjør for lite er netopp pga for lite informasjon. Anonymkode: cfe36...11e 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #22 Skrevet 21. oktober 2021 Du bør selvsagt varsle barnevernet om dette. Hvis de allerde vet det, så Okey. Ingen skade skjedd. Hvis de ikke vet om omfanget... Da hjelper du barnet! Anonymkode: e938f...e89 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #23 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg bruker paralgin forte daglig for å klare meg uten smerter. Jeg er i full jobb og kjører bil selv frem og tilbake arbeid. Har gjort dette i 4 år og er ikke ruset til tross for inntak av 2 tabletter hver morgen før jobb. Med meg i bilen er mine barn. Paralgin er ikke av det verste å ta ved smerter. Dessuten så har du voldsomt god innsikt i denne familien UTEN at du fotbarmer deg over dette barnet. Anonymkode: d7d3e...197 Ja, men da kan du miste lappen... Anonymkode: 6b4ac...699
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #24 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, men da kan du miste lappen... Anonymkode: 6b4ac...699 Nei. Anonymkode: cf3cf...ddc 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #25 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, men da kan du miste lappen... Anonymkode: 6b4ac...699 Nei. Anonymkode: 57e78...392 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #26 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja, men da kan du miste lappen... Anonymkode: 6b4ac...699 Ikke dersom man bruker legemiddelet i samråd med lege. Rød trekant betyr bare at det finnes særregler for bilkjøring, og dette samarbeider man med lege om. De fleste av oss bruker bare Paralgin Forte i unntakstilfeller, og kan ganske enkelt unngå bilkjøring, men kroniske smertepasienter kan være nødt til å kjøre bil, og får derfor legemidlene dosert i henhold til dette. I forhold til TS høres det ikke ut som medikamentbruken er en avgjørende faktor for noe som helst, og at TS kanskje bør passe sine egne saker eller tilby hjelp, fremfor å søke synsing på forumet. Anonymkode: 1f9a8...984 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #27 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er svært bekymra for en familie som jeg kjenner til. I den familien er det sånn at begge foreldrene tar høye doser av Paralgin Forte året rundt, fordi at de sliter med kroppslige smerter fra før av. Pappaen er uføretrygda og mye hjemme fra før av, og det er han som får høyest resept av fastlegen sin. Mammaen er i jobb, men er også mye sykmeldt og borte fra jobben, og når hun kommer hjem fra jobb så legger hun seg ofte ned i sofaen resten av kvelden etter at hun har fått tabletter fra samboeren sin. Begge framstår som trøtte, sløve og passive, og de har også kraftige sinneutbrudd og krangler regelmessig. Sønnen deres mistrives på skolen, har ingen å være sammen med på skolen, føler seg mye ensom på fritida og han får lite respons tilbake fra foreldrene sine når han snakker med dem og ønsker å finne på ting sammen med dem. Jeg vet at BUP og barnevernet er inne i bildet, men de gjør lite for å hjelpe familien. Foreldrene snakker aldri åpent om disse tablettene, noe som medfører at BUP og barnevernet ikke får kjennskap til dette. Sønnen tør ikke å fortelle dette til BUP og barnevernet, fordi at mammaen er veldig streng og dominerende i møte med mennesker og at pappaen gir han lovnader om penger, gaver og kosemat om han ikke forteller noe videre. Jeg er bekymra for sønnen sin psykiske helse og hvordan han kommer til å fungere senere i livet. I tillegg er jeg også bekymra for helsa og økonomien til foreldrene. Hva skal jeg gjøre? Hva kaller man egentlig sånne foreldre? Jeg synes de virker veldig fraværende, passive og lite engasjerte i sønnens liv. Det er ikke fravær av regler for sønnen sin del, men det er likevel mye uforutsigbarhet innad i familien. Mammaen virker autoritær og pappaen er nok mer ettergivende. Anonymkode: 442f2...5cf Hva mer skal du gjøre når så mange instanser er inne i bildet? Kidnappe barna? Tror du må roe deg ned og la de jobbe med tiltak osv. Du har jo ikke innsikt nok i saken til å si at de ikke gjør noe. Skjerp deg. Anonymkode: 1c21e...25d 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #28 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Barnevernet og BUP mangler mye relevant informasjon fordi at foreldrene holder tilbake viktig informasjon og fordi at de presser sønnen til å unnlate informasjon. Derfor er det mye som de ikke kjenner til. Fastlegen kjenner ikke til dette. Anonymkode: 442f2...5cf Hvordan vet du alt dette? Har du innsikt i journaler, møter osv. nei, da slutter du og skaffer deg en hobby. Anonymkode: 1c21e...25d 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #29 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tro meg barnevernet gjør grundig jobb når de først har opprettet en undersøkelsessak! De henter journal fra fastlegen TOM uten samtykke! Anonymkode: f8ab7...a17 Barnevernet vet ikke allt som skjer i en familie. Vil dem skjule ting så får dem det til. Har ett grelt eksempel i familien, jeg sa klart I fra til foreldrene at jeg støtter ikke dem når dem går inn for å skjule og villede barnevernet. Dem har fått ture på som dem vil i 2 år snart. Jag har gitt opp både foreldrene og barnevernet. Alle kan se hvilket liv barnet får når det blir eldre. Anonymkode: 0ccab...e9f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #30 Skrevet 21. oktober 2021 Jøss.. virker resepter slik at man kan ta med seg en pose full for å dele med andre... ? Hadde mannen hygget seg med rusen så hadde han nok ikke delt det lille han fikk med kona. DET er hva jeg tror. Historien henger ikke på greip. Det er jo ikke akkurat heroin heller. Hørtes ut av historien som at de deler piller rett forran barnet, men har de liksom så mange piller at det må gjøres ofte? Mannen er syk og har fått medisin for sykdommen. Det uregelmessige er da hva kona gjør. Skjønner ikke hvordan du kan vite så mye om dette. Mulig hun ligger mye på sofaen og ikke oppgitt antall sofatimer til bv. Jeg syntes du spekulerer til det pinlige. Anonymkode: e130a...fcb 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #31 Skrevet 21. oktober 2021 For en merkelig overskrift? Innlegget ditt handler om alt mulig forkastelig ved dette foreldreparet og det stakkars barnet, som ikke har noe som helst med paralgin forte å gjøre. Kjenner flere som bruker paralgin forte daglig pga kroniske smerter. Ingen av dem er sløve eller passive, ingen av dem har raseriutbrudd eller er kranglete. Virker svært usannsynlig at medisinene er grunnen til problemene. Ut over det høres jo situasjonen for barnet helt uholdbar ut. Anonymkode: 48ad9...f76
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #32 Skrevet 21. oktober 2021 Hvilken lege skriver ut mengder paralgin forte? Min gjør ikke det Anonymkode: 2c3c1...a88
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #33 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvilken lege skriver ut mengder paralgin forte? Min gjør ikke det Anonymkode: 2c3c1...a88 Det kommer jo helt an på hva man har av smerter, hvor mye smerter og om man ber om det. Anonymkode: 57e78...392
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #34 Skrevet 21. oktober 2021 Når de er kommet helt til bup. Som foreldre bestemmer selv må bestemme om de skal. Så er barnet i trygge hender. Du trenger ikke å sladre om dette videre til andre. Foreldre har bedt om hjelp. Ting tar tid. Anonymkode: 8a786...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #35 Skrevet 21. oktober 2021 Er nok ikke Paralgin forte’n som gjør det. Når en går på det fast, så vil en ikke merke noe til sløvhet. Kun smertelindring. Tenker det er to foreldre som sliter med smerter,utmattelse, lite livsglede, og lite overskudd til å følge opp barnet sitt. Virker som de trenger hjelp ja. Og det virker som de får det. Om de går på Paralgin forte, så har det ingenting å si. Går selv fast på det, så jeg klarer å fungere i jobb, og hjemme. Hadde jeg ikke gått på det, hadde jeg ikke fungert for å si det slik. Å gå med sterke smerter 24/7 gjør noe med humøret. Derfor er jeg glad det finnes medisiner mot dette. Anonymkode: 82425...8ea
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #36 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tro meg barnevernet gjør grundig jobb når de først har opprettet en undersøkelsessak! De henter journal fra fastlegen TOM uten samtykke! Anonymkode: f8ab7...a17 Det gjorde de faktisk her også! Bare for å være på den sikre siden liksom. 🙄 Andre steder i landet får vi håpe at de har fått opplæring i å følge loven og kun krever innsyn i taushetsbelagt info når det foreligger lovhjemmel for å kunne gjøre det. Ts: Jeg er usikker på om jeg ville ha meldt fra om dette... Er du sikker på at mannen klarer å overbevise/lure legen slik at han får en høyere dose utskrevet enn det han faktisk har behov for? Siden han jevnlig deler medisinen med kona? Anonymkode: e2b57...94a 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #37 Skrevet 22. oktober 2021 Dere er veldig naive! Selvfølgelig kan opioid-misbruk ødelegge familier. Se Thomas Seltzers dokumentar om opioid-epidemien i USA. Ts, ta kontakt med barnevernet hvis du er bekymret. Anonymkode: 6b4ac...699
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #38 Skrevet 22. oktober 2021 Bruker PF hver morgen pågrunn av smerter. Er i full jobb. Når en har smerter blir man ikke ruset eller sløv av de. De som blir ruset er de som ikke har smerter. Anonymkode: 926f5...678
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #39 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere er veldig naive! Selvfølgelig kan opioid-misbruk ødelegge familier. Se Thomas Seltzers dokumentar om opioid-epidemien i USA. Ts, ta kontakt med barnevernet hvis du er bekymret. Anonymkode: 6b4ac...699 Nå må du virkelig gi deg!! Der er det snakk om Oxycontin! Paralgin forte vs Oxycontin er som å sammenligne julebrus med heroin. Anonymkode: 4a9e4...84b 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #40 Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 21.10.2021 den 2.45): Kan du kjøre bil med 2 PF ? Har selv fått beskjed om å ikke kjøre bil etter inntak av PF. Anonymkode: 80d73...d7a Når man bruker det fast, så får man lov til å kjøre. Er bare når man bruker det over en kort periode man ikke får kjøre bil. Anonymkode: 9f9f2...7f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå