Gå til innhold

Foreldre som bruker Paralgin Forte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er svært bekymra for en familie som jeg kjenner til. I den familien er det sånn at begge foreldrene tar høye doser av Paralgin Forte året rundt, fordi at de sliter med kroppslige smerter fra før av. Pappaen er uføretrygda og mye hjemme fra før av, og det er han som får høyest resept av fastlegen sin. Mammaen er i jobb, men er også mye sykmeldt og borte fra jobben, og når hun kommer hjem fra jobb så legger hun seg ofte ned i sofaen resten av kvelden etter at hun har fått tabletter fra samboeren sin. Begge framstår som trøtte, sløve og passive, og de har også kraftige sinneutbrudd og krangler regelmessig. Sønnen deres mistrives på skolen, har ingen å være sammen med på skolen, føler seg mye ensom på fritida og han får lite respons tilbake fra foreldrene sine når han snakker med dem og ønsker å finne på ting sammen med dem. Jeg vet at BUP og barnevernet er inne i bildet, men de gjør lite for å hjelpe familien. Foreldrene snakker aldri åpent om disse tablettene, noe som medfører at BUP og barnevernet ikke får kjennskap til dette. Sønnen tør ikke å fortelle dette til BUP og barnevernet, fordi at mammaen er veldig streng og dominerende i møte med mennesker og at pappaen gir han lovnader om penger, gaver og kosemat om han ikke forteller noe videre. Jeg er bekymra for sønnen sin psykiske helse og hvordan han kommer til å fungere senere i livet. I tillegg er jeg også bekymra for helsa og økonomien til foreldrene. 

Hva skal jeg gjøre? Hva kaller man egentlig sånne foreldre? Jeg synes de virker veldig fraværende, passive og lite engasjerte i sønnens liv. Det er ikke fravær av regler for sønnen sin del, men det er likevel mye uforutsigbarhet innad i familien. Mammaen virker autoritær og pappaen er nok mer ettergivende. 

Anonymkode: 442f2...5cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet er inn i bildet. 

BUP er inn i bildet. 

Legen er klar over helsestasjon til mannen. 

Synes du kan senke skuldrene og heller passe på din egen sak. 

Anonymkode: f8ab7...a17

• Liker 19
Skrevet

Kanskje du kan tilby deg å avlaste de.. Kan barnet få være hos deg en helg i mnd, en ettermiddag i uka? 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnevernet er inn i bildet. 

BUP er inn i bildet. 

Legen er klar over helsestasjon til mannen. 

Synes du kan senke skuldrene og heller passe på din egen sak. 

Barnevernet og BUP mangler mye relevant informasjon fordi at foreldrene holder tilbake viktig informasjon og fordi at de presser sønnen til å unnlate informasjon. Derfor er det mye som de ikke kjenner til. 

Fastlegen kjenner ikke til dette. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Paralgin Forte brukes jo helst i perioder med mye smerter. Jeg har brukt det etter operasjoner. Og tåler dette bedre enn andre medisiner.  Enkelte dager fikk jeg ta inntil 4 stk i en kort periode. Må skrives ut av lege, så det er jo ikke «fri flyt». Så jeg forstår ikke hvordan to stykker kan ta mange av dem daglig?  Det kan jo være andre ting som gjør dem trøtte. Man kan også bli veldig trøtt ved smerter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnevernet og BUP mangler mye relevant informasjon fordi at foreldrene holder tilbake viktig informasjon og fordi at de presser sønnen til å unnlate informasjon. Derfor er det mye som de ikke kjenner til. 

Da melder du det du vet til barnevernet og fastlegen (om du vet hvem det er). 

Anonymkode: afa1b...98c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tro meg barnevernet gjør grundig jobb når de først har opprettet en undersøkelsessak!  De henter journal fra fastlegen TOM uten samtykke!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke du opplyse om det da? Når det er sagt så er det jo ikke sikkert medisinen er problemet her, det kan jo like gjerne være mentale lidelser etc, det viktigste er vell at bv får ett innblikk i hva som ikke er bra. Nå får man vell neppe så mye paralgin forte fra fastlegen at man kan dele på en resept to mennesker å gå på høye doser året rundt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tro meg barnevernet gjør grundig jobb når de først har opprettet en undersøkelsessak!  De henter journal fra fastlegen TOM uten samtykke!

Det hjelper jo ikke alltid dessverre. Jeg har selv vært innblandet i en slik sak hvor det absolutt var klandreverdige forhold, politi har vært der flere ganger, flere bekymringsmeldinger inkl fra fagpersoner m.m. og mye dokumentasjon på at det skjer ting og det har pågått lenge. Men et par foreldre som smiler pent og er gode skuespillere når folk er der og et barn som ble presset til å holde kjeft, så ble det bare avfeid etter en gjennomgang. Og da uten å en eneste gang snakke med barnet uten foreldrene i, samme rom. Så ble det flere år til i helvette da hvor ting var enda verre enn før og et barn som selvsagt så hadde enda mindre tro på at ting kunne løse seg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at de holder igjen viktig informasjon? Og hvordan vet du hva sønnen sier og om det er sant?  Du kan vel heller ikke vite hva legen gjør/sier, han har taushetsplikt. 

Anonymkode: 29852...300

• Liker 7
Gjest rampenissen72
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva vet DU om hva fastlegen vet? 

Skrevet

Du skal være veldig forsiktig med å bry deg. Reagerer også på hvordan du vet i minste detalj hvordan det er i dette hjemmet hver dag. 

Anonymkode: 14718...4ed

• Liker 10
Skrevet

Syntes det hørtes litt rart ut, hvordan du kjenner til alt dette? Man bli ikke ruset av 1 PF heller, og dosen må økes for å få ruseffekt etter langvarig bruk. Så hørtes vertfall merkelig ut at far får skrevet ut så mye PF at både han og mor kan ruse seg på det hele året ?

Anonymkode: 80d73...d7a

• Liker 7
Skrevet

Paralgin forte!?! Really? Skulle tro det var fentanyl de holdt på med. Bry deg om egne saker er min umiddelbare tanke. Bv og bup er involvert, de er fagfolk. Ikke du.

Anonymkode: 4a9e4...84b

• Liker 9
Skrevet

Jeg bruker paralgin forte daglig for å klare meg uten smerter. Jeg er i full jobb og kjører bil selv frem og tilbake arbeid. Har gjort dette i 4 år og er ikke ruset til tross for inntak av 2 tabletter hver morgen før jobb. Med meg i bilen er mine barn.

Paralgin er ikke av det verste å ta ved smerter.

Dessuten så har du voldsomt god innsikt i denne familien UTEN at du fotbarmer deg over dette barnet.

Anonymkode: d7d3e...197

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bruker paralgin forte daglig for å klare meg uten smerter. Jeg er i full jobb og kjører bil selv frem og tilbake arbeid. Har gjort dette i 4 år og er ikke ruset til tross for inntak av 2 tabletter hver morgen før jobb. Med meg i bilen er mine barn.

Paralgin er ikke av det verste å ta ved smerter.

Dessuten så har du voldsomt god innsikt i denne familien UTEN at du fotbarmer deg over dette barnet.

Kan du kjøre bil med 2 PF ? Har selv fått beskjed om å ikke kjøre bil etter inntak av PF. 

• Liker 4
Skrevet

Mennekser har ulik reaksjon på medisiner. Paralgin forte i tablettform kan slå ut mange slik at de blir søvnige mens andre ikke får sove på pf. Tar man pf daglig i lengre perioder kan man etter en viss tid kjøre bil, så lite ruset blir man altså av pf når man tar de fast. Pf skrives ut av fastlege så det vet barnevernet om. Kanskje mor har sin egen resept på paralgin men at barnet oppfatter at hun får de fra far fordi han henter de og gir henne når hun er dårlig? Det kan jo høres ut som mor har ganske sterke akutte smerter siden hun ligger rett ut de dagene hun får pf etter jobb. 

Så kan man vel si at barnet ikke har det helt ideelt hjemme men det er vel derfor barnevernet og bup er involvert. Hvis man skal gjøre noe for å hjelpe så bør jo det være å være en trygg voksen for barnet, en barnet kan snakke med om de vanskelige tingene slik at barnet finner en god måte å snakke om ting på når det er i møte med bup og bv. En som barnet kan stole på, som kan snakke også om de fine tingene i livet så barnet også ser det som er bra og ikke lærer seg ett negativt syn på livet. Hjelp barnet til å sortere og sette ord på tanker, følelser og opplevelser så det er lettere for barnet å formidle sine ting i møtene hos bup. For hos bup er det barnet og det barnet formidler som er i sentrum. Foreldrene får veiledning deretter. 

Anonymkode: 57e78...392

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du kjøre bil med 2 PF ? Har selv fått beskjed om å ikke kjøre bil etter inntak av PF. 

Når man bruker pf fast og samme dose hver dag i minst to uker kan man kjøre bil, da er kroppen tilvendt.  Jeg tar de nesten daglig men jeg sykler og de dagene jeg må kjøre venter jeg med å ta pf til etterpå. Min mann...Han er i koma hvis han tar en pf. To paracet så sover han som en stein. Og jeg er våken...

Anonymkode: 57e78...392

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har brukt dette i flere år og 2 tabletter er som 2 sukkertøy for meg. Rusen er borte og da kan jeg trygt kjøre bil. Dette er legen informert om og gitt tilståelse til.

• Liker 4
Skrevet

Er du vant med å ta et par paralgin forte så blir det ikke en «rus». Har du aldri tatt det før eller sjeldent så skal man unngå bilkjøring. Har selv en far som sliter med smerter og går fast på dem, han er en god far og er ikke noe påvirket av dem.

Men som de andre sier så er det allerede så mye barnevern og greier innblandet at det virker ikke nødvendig at du også skal involveres.

Anonymkode: 40e9a...fcf

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...