Gå til innhold

slanking under amming?

Fremhevede innlegg

Skrevet

skall gifte mej i august og treng SÅRT å gå ned alle dei kiloa ej kan klare framm til det. :sur: men probleme e at ej skall ha små om et par daga :ironi: , og lure på om ej kan slanke mej sjøl om ej amma. veit no ikkje om ej kann amme enda, men d e no d ej helst vill da. ej he no på en måte nokk å ta av da, når d gjelder kalorier til melka :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når jeg ammet guttungen så gikk jeg jo mye turer også.. så vekten gikk jo nedover.. men det var jo lissom ikke noe jeg prøvde på da.. spiste som jeg alltid hadde gjort..

men vet ikke hvordan det er å virkelig gå inn for å slanke seg da..

Skrevet

Man skal vel ikke slanke seg når man ammer nei.

Jeg har hørt at man under slanking skiller ut giftstoffer som er lagret i kroppen, og dette vil da også gå ut i melka som den lille får i seg.

Så jeg ville ikke ha slanket meg.

Men sunt kosthold og bevegelse er jo bare bra da

Skrevet

Eij trur du ska la ver å slanke deij før mykje meia du amma beibien din. Du kan nemmelig rissikere å møsse mjølka, og det e vel ikkje nåkkå særle.........

Skrevet
Man skal vel ikke slanke seg når man ammer nei.

Jeg har hørt at man under slanking skiller ut giftstoffer som er lagret i kroppen, og dette vil da også gå ut i melka som den lille får i seg.

Så jeg ville ikke ha slanket meg.

Men sunt kosthold og bevegelse er jo bare bra da

Ok, jeg fant ut at jeg skulle sjekke dette ut i en bok jeg har.

Dette er hentet fra Gro Nylanders "Mamma for første gang"

Unngå aktiv slanking i ammeperioden. Det ideelle er at du fortsatt har noen kilo ekstra når barseltiden er over. Det er opplagsnæring for ammingen. Naturen ordner ned ofte slik at den gravide spiser mye og lagrer opp fett så sant hun har tilgang på rikelig mat. I mange land er dette hensiktsmessig, der ingen v et hvordan tilgangen på mat blir for mor etter at barnet er født. Også i vårt land kan det komme perioder da du trenger ett fettlager. Du kan bli syk og ikke få i deg næring. Du kan være så travel og stresset i perioder at du glemmer å spise eller nyttiggjør deg maten dårlig.

Det morsomme er at moderne forskning viser at de fleste som fullammer ut over 3-4 måneder for alvor begynner å bære på denne opplagsnæringen. Da vil fettet gli spesielt lett av hofter og rumpe, områder som det ofte er svært vanskelig å slanke ellers.

Grunnen til at du uansett ikke bør slanke deg aktivt i ammeperioden, er at du har lagret en del miljøgifter i fettvevet ditt gjennom et langt liv. Dersom dette gamsle fettvevet brytes ned pga hardslanking, vil litt av miljøgiftene komme ut i morsmelken. Man har kunnet måle at nivået at f.eks en miljøgift som PCB i morsmel er høyere ved første barn enn ved senere barn. Det er lavere hos vegetarianere enn hos dem som tar for seg av all skalg mat høyt oppe i næringskjeden, altså fisk fra forurensede områder og kjøtt. Barnet dikk skal leve i en forurenset verden. Det finnes miljøgifter over alt, også i kumelk og barnemat. Likevell er det kanskje nyttig å begrense belastningen mest mulig i starten av livet.

(beklager ev. skrivefeil, men det gikk litt raskt når jeg skrev av her)

Skrevet (endret)

Du kan selvsagt slanke deg når du ammer!

Men kroppen trenger flere kalorier når du ammer. Jeg gikk på Grete Roede kurs når babyen min var 7 uker. Ut i fra min høyde, kroppsvekt og kroppsbygning, skulle jeg spise ca 1200 kcal for å gå ned i vekt. Siden jeg ammet skulle jeg spise 500 kcal ekstra, altså 1700 kcal pr dag. Spiser man for lite, så kan man risikere å miste melken, derfor valgte jeg å slenge meg med på et kurs.

Jeg gikk ned i vekt, babyen vokste og alle var fornøyd ;)

Jeg anbefaler deg å gå på kurs, da får du vite hvor mye du skal spise, og gode tips underveis.

Lykke til med både fødsel, slanking og bryllupsplaner

Legger til dette: Grete Roede er vanlig norsk sunn kost, grovt brød, rene kjøtt og fiskeprodukt, frukt og grønnskaker. Mat du og babyen din trenger, derfor vil jeg anbefale Grete Roede. Jeg vil ikke anbefale noen slankekur på egenhånd, ei heller vidunderkurer a`la Atkinson, Nutrilett osv, men igjen: du kan slanke deg, bare det blir på rett måte!

Endret av Marillia
Skrevet

Støtter dette de andre skriver - ikke bra å slanke seg mens man ammer. Men det kan hjelpe bra bare å gå mye turer og spise sunt - ikke slankende mat, bare helt vanlig sunn mat.

Gjest Violetta
Skrevet

Er det første barnet? Ellers kan det hende du ikke trenger å gjøre noe spesielt for å gå ned. (Om det ikke er første barnet har du vel en anelse om hvordan det blir)

Jeg gikk ned til vekten jeg hadde før jeg var gravid ganske raskt, og jeg slanket meg ikke. Vet jeg bare var heldig, og jeg skryter ikke, ville bare dele min erfaring.

Skrevet

Man kan slanke seg når man ammer men man skal spise riktig og ofte mat! På Grethe Roede f.eks følger de som ammer et litt annet opplegg en de som ikke gjør det!

Skrevet

Støtter de andre som sier du ikke må slanke deg. Men og spise sundt og gå turer er jo veldig bra, og du kommer til og gå ned på den måten og.

Kan jo hende du mister mange kilo etter fødselen og, jeg gikk opp 22 og gikk ned 23 kg med en gang.

Skrevet
Er det første barnet? Ellers kan det hende du ikke trenger å gjøre noe spesielt for å gå ned. (Om det ikke er første barnet har du vel en anelse om hvordan det blir)

Jeg gikk ned til vekten jeg hadde før jeg var gravid ganske raskt, og jeg slanket meg ikke. Vet jeg bare var heldig, og jeg skryter ikke, ville bare dele min erfaring.

Sånn opplevde jeg også det med nummer én. Vekta raste ned, og bare et par uker etter fødselen var jeg slankere enn før jeg ble gravid. Hadde det bare vært sånn etter nummer to også, men neeeei :sjenert:

Jeg ville satset på at et sunt og godt kosthold, kombinert med mosjon, fikset biffen.

Skrevet
Eij trur du ska la ver å slanke deij før mykje meia du amma beibien din. Du kan nemmelig rissikere å møsse mjølka, og det e vel ikkje nåkkå særle.........

:ler: :grine2: :klappe::sjarmor:

:hoho::danse::klappe:

Dette er vel litt utenom trådens saklighet, men Tex; Ditte her va fole bra formulert! :ironi:

Skrevet

Jeg la på meg 16-17 kg under svangerskapet. Nå er det fem uker siden fødselen og jeg har to kilo igjen til jeg er der jeg var da jeg ble gravid... Er det ikke bra for babyen min det da? Har ikke slanket meg aktivt, men har unngått kaker og søtt. Spiser mange små måltider hver dag med sunn mat.

Skrevet
:ler:  :grine2:  :klappe:  :sjarmor:

:hoho:  :danse:  :klappe:

Dette er vel litt utenom trådens saklighet, men Tex; Ditte her va fole bra formulert! :ironi:

;)
Gjest Very Victoria
Skrevet

Oi nå fikk jeg lyst på rømmegrøt og spekemat :ler:

Gjest Violetta
Skrevet
Sånn opplevde jeg også det med nummer én. Vekta raste ned, og bare et par uker etter fødselen var jeg slankere enn før jeg ble gravid. Hadde det bare vært sånn etter nummer to også, men neeeei  :sjenert:

Jeg ville satset på at et sunt og godt kosthold, kombinert med mosjon, fikset biffen.

Var litt usikker på det om det er likt med første og andre barnet. Har bare ett selv, så det vet jeg lite om.

Skrevet

For meg går det like fort andre gangen ser det ut til. Men jeg vet jo ikke hvordan det blir fremover da. Kan jo hende at vekta stopper opp snart. Med nummer en var jeg 10 kg lettere etter fem mnd, enn det jeg var da jeg ble gravid. Men jeg trente mye i den perioden. Tviler på at jeg får like god tid til å gjøre det denne gangen. Får satse på lange trilleturer og sunn mat :)

• 2 uker senere...
Gjest Super smme/slanker!
Skrevet

Jeg pumpet meg jeg da... så jeg tømte meg helt hver gang. Kroppen bruker enormt masse engergi på å lage ny, så kiloen raste av. Og da jeg likevel gikk hjemme så fant jeg ut at jeg går en tur hver dag. Så jeg kledde på meg i alt slags vær og gikk en time hver dag. 20 kilo gikk jeg ned på tre mnd... og det var 15 kilo mer enn jeg hadde gått opp i svangerskapet!

Så spiser du vanlig fornuftig mat, og har bestemt deg for å amme/pumpe deg, så går du ned fortere enn du aner hvis du atpåtil går en tur hver dag!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...