Gå til innhold

Butikker og kafeer med korte åpningstider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg erger meg over butikker/cafeer med korte åpningstider. Hvordan får man tid til å besøke steder med åpningstid 10-17? 

I ukedagene har jeg kontorjobb (praksis) og på lørdager jobber jeg på deltidsjobben (fordi praksis er ubetalt).

Det er flere butikker i byen som jeg lenge har hatt lyst til å støtte. De stenger gjerne samtidig eller like etter jeg selv er ferdig på jobb. Jeg rekker ikke stikke innom før jobb, og hvis de har åpent en time lenger (18.00) så rekker jeg så vidt å komme inn døra før de må stenge. På lørdager stenger de gjerne enda tidligere, så jeg rekker ikke innom selv med kortere lørdagsvakter. 

Jeg skjønner at små sjapper ikke har så mange ansatte og at de derfor må holde seg innenfor 8 timer åpningstid. Men er det egentlig bærekraftig for bedriften å holde åpent når så mange potensielle kunder er på jobb? Det er mange som handler på dagtid (pensjonister, uføre, folk i permisjon, folk som jobber turnus), men hva med oss andre? Vil jo gjerne støtte de små butikkene, men ender opp med å gå til kjedene fordi de har åpent lenger. 

Anonymkode: 4557f...00b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk flest jobber ikke både alle ukedager og alle lørdager. 

På tettstedet jeg kommer fra stenger alt unntatt matbutikker i 16-17-tida. Kl. 14 på lørdag. Jeg tror det er åpent til kl. 18-19 en dag i uka. Folk får handla likevel, kan ikke huske at det var noe problem da jeg vokste opp. 

I den lille byen jeg bor i nå stenger kjøpesentrene kl. 18. Butikkene utenfor sentrene stenger kl. 16. Og jeg ergrer meg litt også. Det er minst to butikker og en optiker jeg trenger ting fra som jeg ikke rekker etter jobb. Så da må jeg huske på å gå dit på lørdag, men det glemmer jeg, og så går det fort en måned før jeg får tak i det jeg vil ha.  😬

Jeg rekker ikke til dyrlegen for å handle dyremat og diverse heller, og den har ikke åpent lørdag engang, så da må jeg avspasere. Samtidig klager de over at folk handler på nett og ikke støtter de lokale. 😬

Butikkene her går så det griner da, de har masse kunder på dagtid. Når jeg handler etter kl. 17 er det nesten dødt.

Jeg tror ikke det er bærekraftig å holde åpent senere, de selger ikke nok til å lønne den ansatte som må være der. Har selv jobba et sted som var pålagt å holde åpent til kl. 19 to dager i uka, og det var sjeldent det kom mer enn fem kunder innom etter kl. 17, mange ettermiddager satt jeg der helt alene uten en eneste kunde. 

Anonymkode: cef5f...d59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg erger meg over butikker/cafeer med korte åpningstider. Hvordan får man tid til å besøke steder med åpningstid 10-17? 

I ukedagene har jeg kontorjobb (praksis) og på lørdager jobber jeg på deltidsjobben (fordi praksis er ubetalt).

Det er flere butikker i byen som jeg lenge har hatt lyst til å støtte. De stenger gjerne samtidig eller like etter jeg selv er ferdig på jobb. Jeg rekker ikke stikke innom før jobb, og hvis de har åpent en time lenger (18.00) så rekker jeg så vidt å komme inn døra før de må stenge. På lørdager stenger de gjerne enda tidligere, så jeg rekker ikke innom selv med kortere lørdagsvakter. 

Jeg skjønner at små sjapper ikke har så mange ansatte og at de derfor må holde seg innenfor 8 timer åpningstid. Men er det egentlig bærekraftig for bedriften å holde åpent når så mange potensielle kunder er på jobb? Det er mange som handler på dagtid (pensjonister, uføre, folk i permisjon, folk som jobber turnus), men hva med oss andre? Vil jo gjerne støtte de små butikkene, men ender opp med å gå til kjedene fordi de har åpent lenger. 

Anonymkode: 4557f...00b

De får det jo åpenbart til å gå rundt viss ikke hadde de vell endret åpningstider. 🙂 nå er det vell bare sånn det er at man ikke alltid får med seg alt, de som driver/jobber der ønsker sikkert normal arbeidstid med ettermiddager fri, og det skjønner jeg igrunn godt at de velger om de klarer seg med det 😊 du kan vell besøke dem når du har ferie eller noe?😊

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbærpikene her er åpen til 20:00 når vanlige kafeer er stengt, vi har også andre kjeder som Starbucks som holder åpen like lenge. Når jeg har besøkt førstnevnte sent har det nesten alltid vært lite folk, og det er åpenbart ikke lønnsomt å holde åpen så lenge. Fint for min del, for da får vi ofte god service og det føles veldig hyggelig å sitte på det beste bordet.


Jeg anbefaler deg å heller ta ut ferie litt fleksibelt. F.eks. jeg fikk ta ut en uke ferie i Oktober og har brukt tiden på å kose meg med forskjellige ting jeg vanligvis ikke får gjort.

Endret av Pachka Sigaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt kjipt, men det er sannsynligvis ikke lønnsomt å ha langåpent heller.

Da jeg jobbet på café var det veldig få gjester innom etter klokken 16-17.

Anonymkode: 3a6fb...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...