Gå til innhold

Gastroskopi, gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Noen som har tatt gastroskopi som gravid? Her vil ikke overlegen gjøre det siden jeg er gravid, uke 26. Men han ønsker også at jeg begynner med glutenfri diett nå for best mulig opptak av vitaminer gjennom svangerskapet, men å reintrodusere gluten etter fødsel. Prøvene er relativt høye, så legen sier selv at det er høy sannsynlighet for cøliaki, men jeg orker ikke gå gjennom gastroskopi to ganger hvis glutenfri diett + kun 4-6 uker (som han anbefaler) med glute holdig mat igjen påvirker tarmene slik at diagnose ikke kan stilles godt nok...

Anonymkode: e0ae5...e00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, værste jeg har gjort, du får ingen beroligende og kun den sprayen ned i halsen. Du må jo uansett leve glutenfritt om de finner noe så hvorfor ikke bare prøve.

Anonymkode: d5f32...973

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jepp, værste jeg har gjort, du får ingen beroligende og kun den sprayen ned i halsen. Du må jo uansett leve glutenfritt om de finner noe så hvorfor ikke bare prøve.

Det er jo bare tull at man ikke kan få noe beroligende. Det er helt uproblematisk å gi gravide narkose feks. 

Anonymkode: 0904e...6e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare tull at man ikke kan få noe beroligende. Det er helt uproblematisk å gi gravide narkose feks. 

Narkose gjør man ikke på gravide om det ikke er absolutt nødvendig, uproblematisk er det ikke

Det er ikke noe problem å leve glutenfritt, barnet har alt cøliaki så det meste er glutenfritt fra før. Problemet er å gå tilbake til glutenholdig mat over en periode, og muligheten for at gastroskopien ikke gir fullt utbytte... 

Gjorde du det som gravid? Jeg vurderer å ringe i morgen og be om å få gjøre det som gravid. Han begrunnet ikke avgjørelsen, og som jeg leser er det liten risiko ved å gjøre dette som gravid. Om jeg skal ha ytterligere beroligende enn lokalbedøvelse i form av spray må jeg uansett stoppe ammingen i 24 timer, og det er ikke aktuelt. 

• Liker 1
Skrevet

Du vet altså bedre enn sykehus som et ledende innen fostermedisin og svangerskap? Haha nei det er ikke bare tull. Du får ikke beroligende for å ta gastroskopi når man er gravid. Det fortalte jeg deg nettopp.

Narkose til gravide blir kun gitt hvis det er livreddende nødvendig. Hvis narkose gis under et katastrofekeisersnitt så skal babyen være ute innen 5 minutter etter prosedyre. Dette kan du Google om du faktisk vil lære noe.

Du kan jo ihvertfall være i nærheten av å ha rett før du kommer med påstander som er totalt feil.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Narkose gjør man ikke på gravide om det ikke er absolutt nødvendig, uproblematisk er det ikke

Det er ikke noe problem å leve glutenfritt, barnet har alt cøliaki så det meste er glutenfritt fra før. Problemet er å gå tilbake til glutenholdig mat over en periode, og muligheten for at gastroskopien ikke gir fullt utbytte... 

Gjorde du det som gravid? Jeg vurderer å ringe i morgen og be om å få gjøre det som gravid. Han begrunnet ikke avgjørelsen, og som jeg leser er det liten risiko ved å gjøre dette som gravid. Om jeg skal ha ytterligere beroligende enn lokalbedøvelse i form av spray må jeg uansett stoppe ammingen i 24 timer, og det er ikke aktuelt. 

Jeg gjorde det som gravid ja, men de fikk ikke fullført dessverre. Nå skal det sies at jeg også hadde hyperemesis og kastet opp hele svangerskapet, så mye av problemet var at jeg kastet opp slangen og gråt veldig fordi det var så ubehagelig. Jeg skulle ta gastroskopi fordi jeg hadde spor av blod i oppkastet. 

Skrevet

Jeg tok det da jeg var ca 20 uker på vei. Det gikk greit men jeg synes det var mye mer smertefullt enn da jeg ikke var gravid. Vet ikke om det var noen sammenheng eller om jeg var ekstra følsom/uheldig med lege osv. 

Anonymkode: 93f8f...ff5

Skrevet

Jeg har tatt gastroskopi uten noen form for bedøvelse og har lite lyst til å gjøre det igjen, jeg var ikke gravid. :P Hadde nok ikke gjort det som gravid da så lenge det ikke var noe veldig alvorlig det var mistanke om.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

... 

Jeg gjorde det som gravid ja, men de fikk ikke fullført dessverre. Nå skal det sies at jeg også hadde hyperemesis og kastet opp hele svangerskapet, så mye av problemet var at jeg kastet opp slangen og gråt veldig fordi det var så ubehagelig. Jeg skulle ta gastroskopi fordi jeg hadde spor av blod i oppkastet. 

Jeg er redd jeg også blir å kaste opp slangen, men jeg har ikke hypernesis og sliter ikke med kvalme. Brekker meg bare sykt lett 😅 Det endrer seg heller ikke etter fødsel, liksom... 

Jeg tok det da jeg var ca 20 uker på vei. Det gikk greit men jeg synes det var mye mer smertefullt enn da jeg ikke var gravid. Vet ikke om det var noen sammenheng eller om jeg var ekstra følsom/uheldig med lege osv. 

Anonymkode: 93f8f...ff5

Takk for svar! Jeg tror jeg vil føle det er jævlig uansett. Jeg vil bare ha det overstått. 

FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Jeg har tatt gastroskopi uten noen form for bedøvelse og har lite lyst til å gjøre det igjen, jeg var ikke gravid. :P Hadde nok ikke gjort det som gravid da så lenge det ikke var noe veldig alvorlig det var mistanke om.

Ikke spray i halsen en gang? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke spray i halsen en gang? 

Nope, ingenting. Men selv om det var ubehagelig så overlever man jo men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen uten at det er noe veldig alvorlig for å si det slik. 

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (24 minutter siden):

Nope, ingenting. Men selv om det var ubehagelig så overlever man jo men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen uten at det er noe veldig alvorlig for å si det slik. 

Ser den! Derfor jeg ikke vil risikere å måtte gjøre det to ganger 😬 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser den! Derfor jeg ikke vil risikere å måtte gjøre det to ganger 😬 

Ja, det har jeg stor forståelse for.:jepp:

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vet altså bedre enn sykehus som et ledende innen fostermedisin og svangerskap? Haha nei det er ikke bare tull. Du får ikke beroligende for å ta gastroskopi når man er gravid. Det fortalte jeg deg nettopp.

Narkose til gravide blir kun gitt hvis det er livreddende nødvendig. Hvis narkose gis under et katastrofekeisersnitt så skal babyen være ute innen 5 minutter etter prosedyre. Dette kan du Google om du faktisk vil lære noe.

Du kan jo ihvertfall være i nærheten av å ha rett før du kommer med påstander som er totalt feil.

Da ville jeg nok valgt et mer kompetent sykehus. Hva skulle bære farlig med å gi litt rapifen og midazolam etter 1 trimester?  Det er jo da man skal bære forsiktig i forhold til fosterutvikling. Og gjentatt bruk selvsagt. Det de er redd for er jo at babyen skal få pustevansker hvis det er under fødsel. Og narkose har absolutt blitt gitt til annet enn livstruende sykdommer under graviditet. 5 min «regelen» er jo fir å tedde barnet. Før barnet er forløst gis ingen smertestillende under katastrofesnitt. Det gis først etter avnavling. Man får bare  oentotal og suxa før det. Og da fordi babyen kan få respirasjonsproblemer hvis man gir smertestillende ( fentanyl). 

Skrevet

Jeg har tatt gastroskopi og det var aldri snakk om at jeg skulle få beroligende. Det var kun vanlig å gi spray i halsen. Jeg takket nei til det og det gikk fint. Jeg ville spurt om du kan få gjennomføre om du ikke får beroligende. Min erfaring er st det går helt fint å gjennomføre.

Anonymkode: e2c84...208

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Joda det får man. Men de vil aldri tilby dette rutinemessig, man må be om det. 

Jeg fikk beroligende medikamenter før MR- undersøkelse da jeg var 30 uker på vei. Ba om resept fra fastlegen til dette. 

Operasjon i narkose ble vurdert, men de kom fram til at siden operasjonen ikke anses som livsnødvendig så ventet de heller til svangerskapet var over. 

Jeg fikk også hyppige sterke smertestillende i hele svangerskapet. Morfin, Paralgin forte mm. 

Det er altså OK å ta sterke reseptbelagte medisiner i svangerskapet. Så lenge det er vurdert som nødvendig og godkjent av gynekolog/ fostermedisiner. 

Anonymkode: 5ef43...71c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...