Gå til innhold

Herpes utbrudd etter Pfizer vaksina

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hjelp..

Har tatt 1. dosen av Pfizer og avventet 2. dosen fordi jeg har vært syk og andre ting har kommet i veien. Det er noen mnd siden nå. Men noe jeg ikke har tenkt på før idag, er at jeg siden 1. dosen har hatt sår nedentil, som kommer og går jevnlig. Går ikke mange dager før de kommer tilbake. Har hatt et utbrudd av herpes for MANGE år siden, kom ikke tilbake, før jeg da tok 1. dosen av Pfizer vaksinen. Er det noen andre som har hørt om liknende bivirkninger? Er helt fortvilet, for om det er forårsaket av vaksinen er jeg redd jeg ikke blir kvitt dette problemet. Trenger sårt svar. 

Anonymkode: 1557f...f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha fått et utbrudd samtidig. Trenger ikke å ha noe med vaksinen å gjøre. Dra til legen og sjekk det.

Anonymkode: 4232d...2aa

• Liker 5
Skrevet

Du hadde nok fått utbrudd av Covid også,siden begge deler stresser immunsystemet ditt.

Før jeg ble medisinert fikk jeg utbrudd av det aller minste sykdom /stress  og hver gang jeg hadde mensen.

Null utbrudd på medisiner og dobbel Pfizer.

Anonymkode: 3c4a5...86c

• Liker 3
Skrevet

Men da er det jo veldig tilfeldig at utbruddet startet like etter, og varer i flere mnd? Har vært hos legen og gått på x antall zovirax kurer. Er ikke noe mer de kan gjøre. Derfor spør jeg her om noen har vært borti liknende?

ts

Skrevet

Herpes utbrudd kan komme med andre sykdommer, fordi immunforsvaret jobber med dem. Så det er nok bare det som har skjedd.

Anonymkode: 6cfa9...53f

Skrevet

Burde brukt kondom slik at du ikke hadde fått herpes i første omgang.

Anonymkode: 5924d...6f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da er det jo veldig tilfeldig at utbruddet startet like etter, og varer i flere mnd? Har vært hos legen og gått på x antall zovirax kurer. Er ikke noe mer de kan gjøre. Derfor spør jeg her om noen har vært borti liknende?

ts

Du skriver at du "er redd jeg ikke blir kvitt dette problemet". Men det blir man jo aldri uansett, når man har herpes-viruset. Smitten har man for resten av livet. 

Det er tvilsomt at det har noe med vaksinen og gjøre. Sannsynligvis en tilfeldighet. Kanskje du er stresset av andre ting e.l. i livet, og har et dårligere immunforsvar for tiden, så utbruddet kom.

Anonymkode: a33e0...fbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver at du "er redd jeg ikke blir kvitt dette problemet". Men det blir man jo aldri uansett, når man har herpes-viruset. Smitten har man for resten av livet. 

Det er tvilsomt at det har noe med vaksinen og gjøre. Sannsynligvis en tilfeldighet. Kanskje du er stresset av andre ting e.l. i livet, og har et dårligere immunforsvar for tiden, så utbruddet kom.

Riktig det, men sårene som stadig kommer tilbake er problemene jeg sikter til. Gjør jo forferdelig vondt. Er riktignok ikke påvist noe herpes, men er selv ganske sikker på at det er det.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fikk det av kjæresten… men fullt klar over det ja.

ts

Skrevet

Jeg tror ikke dette nødvendigvis er tilfeldig. På min mors arbeidsplass var på et tidspunkt i sommer 28 av  ca 120 ansatte sykmeldt på grunn av alvorlig helvetesild (også et herpesvirus som reaktiveres i kroppen). I tillegg var det noen få som hadde et mildere forløp og var på jobb. 

Altså, jeg vet at helvetesild ikke er direkte sjeldent, men sååå vanlig er det ikke og det må være en grunn til at det nå florerer. 

Anonymkode: bea27...5e3

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk utbrudd av herpes etter første dosen med Pfizer. Men ikke av andre dosen Moderna... 

Er med i en undersøkelse, og der var ett av spørsmålene om herpesutbrudd. Så jeg tror det har en sammenheng ja 🤷‍♀️

Anonymkode: cfa2f...df2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du vet at herpes kryss-smitter, fra usynlig munnsår til underlivet ved oral sex ? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke dette nødvendigvis er tilfeldig. På min mors arbeidsplass var på et tidspunkt i sommer 28 av  ca 120 ansatte sykmeldt på grunn av alvorlig helvetesild (også et herpesvirus som reaktiveres i kroppen). I tillegg var det noen få som hadde et mildere forløp og var på jobb. 

Altså, jeg vet at helvetesild ikke er direkte sjeldent, men sååå vanlig er det ikke og det må være en grunn til at det nå florerer. 

Anonymkode: bea27...5e3

Helvetesild (herpes zoster) Vannkopper 

Alle som har hatt vannkopper risikerer å få helvetesild senere i livet.

https://www.helsenorge.no/sykdom/hud-og-har/helvetesild/

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sårene kan være på andre steder enn der kondomet dekker. Blemmene kan, før de sprekker, også minne om irriterte kviser. Det er heller ikke alltid like lett å kjenne forskjell på om du klør pga barbering eller kommende utbrudd. Jeg og samboeren min har tatt feil både på oss selv og på hverandre noen ganger, selv etter flere år med utbrudd en gang i blant. 

Anonymkode: d0720...1bb

• Liker 1
Skrevet

Men om man har hatt herpes tidligere, så ligger det vel latent i kroppen selv om utbruddet har gått over? For meg er det logisk at reaksjonen av vaksinen kan ha trigget immunforsvaret ditt til å reaktivere herpes, og dermed startet et nytt utbrudd. Jeg tenker det er immunresponsen som er årsaken, ikke vaksinen i seg selv. Denne immunresponsen kunne nok sikkert oppstått om du fikk virus også.

Jeg tror nok godt at svaret er ja, at vaksinen har reaktivert herpesutbruddet, men det er ikke vaksinen som har gitt deg herpes, det hadde du fra før.

• Liker 4
Skrevet

Hvor melder man inn slike bivirkninger av Covid vaksine? Om det er slik det kommer frem av denne tråden, er jo ikke TS alene om denne bivirkningen, og tilfellet bør vel registreres? TS- oppsøk fastlege.

Anonymkode: e51f1...fb3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Alle som har fått en anstendig mengde fitte har herpes da.

Anonymkode: 1598d...3e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har ikke hatt herpes utbrudd på 17 år. Det sies at hvis en ikke har utbrudd på over 10 år så kan viruset død ut. Så det stemmer ikke helt det du skriver her. 

Anonymkode: e3b00...6f3

• Liker 1
Skrevet

Kan det være det ikke er herpes utbrudd? Kan det være feks bare et kraftig soppinfeksjon som trenger behandling?

Anonymkode: e3b00...6f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle som har fått en anstendig mengde fitte har herpes da.

Anonymkode: 1598d...3e8

Kanskje jeg har slupped fordi jeg har hatt kjæreste i mange år istedenfor å knulle rundt med fugleskremslene du finner på norske barer. 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...