Gå til innhold

Celleprøve - Mannlig vikar - Privat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ringte legekontoret mitt for å bestille time til celleprøve, fikk da vite at legen min ikke er der nå, og at de har inne en mannlig vikar. Det ønsker jeg ikke. Pga. prisen spurte jeg om det er slik at man kan få henvisning til gynekolog, men hun jeg snakket med sa at de ikke gir henvisninger for slikt, at man må gå privat og da betale det selv. Stemmer det? Har skralt med penger, men pga. traumer klarer jeg ikke å gjøre dette med en mannlig lege. 

Anonymkode: e8944...3c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Celleprøve tar man hos fastlege eller fastlegevikar. Ønsker man annen lege, må man gå privat og betale selv. Det er jo rett og rimelig. Bad du om å få time hos en kvinnelig lege? Mange legekontor godtar det. 

Anonymkode: 568f4...66d

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. Celleprøve tar man hos fastlege eller fastlegevikar. Ønsker man annen lege, må man gå privat og betale selv. Det er jo rett og rimelig. Bad du om å få time hos en kvinnelig lege? Mange legekontor godtar det. 

Anonymkode: 568f4...66d

Ja, jeg ba om det, men de har ingen kvinnelige leger nå. Bare mannlige. Fastlegen min er kvinne, men hun er i permisjon. 

Skrevet

Ja, i utgangspunktet er celleprøve en fastlegeoppgave og ikke noe man får henvisning for. Vet du når fastlegen er tilbake, slik at det kan være et alternativ å vente?

Ved spesielle grunner kan det jo vurderes henvisning, men det må du prate med legen om.

Anonymkode: ddb94...22c

Skrevet

Det stemmer at dette er en fastlegeoppgave, og at man må betale selv om man ønsker å gjøre det et annet sted. Men som noen sier, det finnes alltid unntak dersom det er noe spesielt. Men det må du altså snakke med legen om.

Om permisjonen ikke er veldig lang, kan det også hende det er et alternativ å vente til hun er tilbake?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, i utgangspunktet er celleprøve en fastlegeoppgave og ikke noe man får henvisning for. Vet du når fastlegen er tilbake, slik at det kan være et alternativ å vente?

Ved spesielle grunner kan det jo vurderes henvisning, men det må du prate med legen om.

Anonymkode: ddb94...22c

Sånn jeg forstod det har hun akkurat gått ut i mammapermisjon. Har sjekket ledige timer hos Volvat og Aleris. Ikke noe ledig hos kvinnelige gynekologer, i det hele tatt. Hos mannlige er mye ledig, men da er jeg like langt...

Skrevet

Min fastlege er en mann. Det var eneste ledig lege her når vi flyttet - og jeg trengte å flytte inn en hel familie til en ny fastlege, så ble det sånn.

Jeg måtte manne meg opp i en stund før jeg turte å ta celleprøve hos ham - jeg spurte om å kunne gå til en annen, kvinnelige lege, men fikk ikke gjennomslag for det, for de andre hadde nok pasienter selv. Og så presset min fastlege på at det var nå viktig, tre år siden sist. Så da sa jeg ja. Det gikk jo nå bra da. Litt kleint var det, men, vi begge kom ut helskinnet fra det. 🙈

Anonymkode: f3d68...fd8

Skrevet

Jeg har fått henvisning til gynekolog med avtale for å ta celleprøve. Jeg fikk det pga traumer, overgrep og voldtekt. Mitt inntrykk er at så lenge det er en grunn til å ha behov for henvisning får man det. Kan du sende e-konsultasjon til vikaren og høre om du kan få henvisning?

Anonymkode: 6e887...331

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...