Gå til innhold

Barn over 18 og barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir 18 i januar og går i andre klasse på vgs. Må han søke selv for at barnebidrag skal fortsette? Kommer det i så fall på hans konto? Hvor lenge i forveien må han søke?

Har dere latt ungdommen beholde pengene selv eller må de gis videre til forsørger? 

Anonymkode: fa881...1bd

Skrevet

Frem til måneden før han fyller 18 så kan du søke, fra den måneden han fyller 18 så må han søke selv. Opp til 4mnd behandlingstid, så husk å sett dato fra måneden etter at far betaler siste bidrag til deg som søknadsdato (bidraget etterbetales)

Bidraget vil etter fylte 18 år gå inn på barnet sin konto. 

Her så beholder datteren vår bidraget selv, hun må ikke betale noe av det til meg. Jeg har jo også forsørgeransvar frem til hun er ferdig med vgs, ikke bare far. Så de pengene er hennes. Eneste jeg har gjort er å oppfordre henne til å spare halve bidraget. Det vil komme godt med med litt ekstra på sparekontoen når hun blir student

Hun må selv betale det hun trenger av klær, sminke og velværeprodukter, busskort og ting hun trenger. Krever ingenting for mat, husleie og jeg betaler fortsatt mobilregning og linser (det gjør jeg til storesøsteren som studerer også, har lovet de at jeg betaler mobilregning og linser så lenge de er studenter) 

Anonymkode: 5a11c...ebc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her så beholder datteren vår bidraget selv, hun må ikke betale noe av det til meg. Jeg har jo også forsørgeransvar frem til hun er ferdig med vgs, ikke bare far. Så de pengene er hennes

Jeg skjønte ikke logikken her. Hun beholder pengene fordi du også skal forsørge henne? Men du kjøper mat,  betaler husleie og strøm, fritidsaktiviteter, Spotify osv? 

Min sønn vil få litt over 4000 kroner. Jeg ser for meg at han kan beholde 1000 kroner selv til lommepenger og at jeg får resten så lenge han bor hjemme. Er det veldig urimelig? 

• Liker 10
Skrevet

For ordens skyld: jeg betaler mat, klær, alle boutgifter, alt til mobil, strømmetjenester, fritidsaktiviteter, briller og linser, forsikringer, osv

Skrevet

Jeg har en sønn som fortsatt går på vgs, og jeg spurte ham rett og slett hva han syntes, han ville gjerne at bidraget fortsatte mellom foreldrene uten at han trengte tenke på det, og får lommepenger som vanlig ut skoleåret, så lenge vi foreldre har forsørgeransvar. Vi har aldri hatt noen krangel om bidrag, eller gått gjennom nav, forresten. 

Anonymkode: e785c...7a3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en sønn som fortsatt går på vgs, og jeg spurte ham rett og slett hva han syntes, han ville gjerne at bidraget fortsatte mellom foreldrene uten at han trengte tenke på det, og får lommepenger som vanlig ut skoleåret, så lenge vi foreldre har forsørgeransvar. Vi har aldri hatt noen krangel om bidrag, eller gått gjennom nav, forresten. 

Heldig med eksen :) Min sønns far har hele tiden nektet å bidra med noe som helst, så her blir det via nav. 

Jeg tror nok også at så lenge jeg forsørger han så er det mest riktig at det blir som jeg har tenkt. Men hvis jeg ikke trenger pengene kan jeg sette det på sparekontoen hans. 

Skrevet

Jeg laget avtale med min 18 åring. Hun får 1600 hos meg hver mnd. 

Anonymkode: f1df9...302

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg skjønte ikke logikken her. Hun beholder pengene fordi du også skal forsørge henne? Men du kjøper mat,  betaler husleie og strøm, fritidsaktiviteter, Spotify osv? 

Min sønn vil få litt over 4000 kroner. Jeg ser for meg at han kan beholde 1000 kroner selv til lommepenger og at jeg får resten så lenge han bor hjemme. Er det veldig urimelig? 

Logikken er at bidraget fra far er hennes penger, ikke mine. Og så lenge hun bor hjemme og går på vgs så har også jeg forsørgeransvar, ikke  bare far. Ergo krever jeg ikke at hun skal betale av bidraget sitt til meg for å bo hjemme. Mitt bidrag når det gjelder å forsørge henne er å betale for mat, strømmetjenester, hus, strøm osv. Hadde hun flyttet på hybel så hadde jeg også måtte betalt bidrag til henne hver måned 

Ja, det merkes på økonomien min at jeg fikk 5000kr mindre i måneden da hun ble 18, men jeg krever ikke at hun skal gi bidraget til meg for å dekke mitt økonomiske tap da hun ble 18. Hun må derimot betale endel ting selv som jeg tidligere har betalt, f.eks busskort, klær, velværeprodukter. 

Jeg synes det er urimelig at skal kreve at sønnen din gir deg 3000kr av det bidraget han får fra far. Ikke sikkert at far synes det er helt greit at sønnen deres skal gi deg nesten hele bidraget som han betaler inn på sønnen deres sin konto heller. Sønnen din får heller begynne å betale for endel av utgiftene du har på han selv for bidragspengene, f.eks Spotify, trening, mobil, busskort. Da frigjør det utgifter du har på han og du får mere å rutte med uten at han skal vippse over nesten hele bidraget til deg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er urimelig at skal kreve at sønnen din gir deg 3000kr av det bidraget han får fra far. Ikke sikkert at far synes det er helt greit at sønnen deres skal gi deg nesten hele bidraget som han betaler inn på sønnen deres sin konto heller.

Bidraget skal jo gå til livsopphold? Altså vil pengene dekke det samme som de dekket da han var 17. Jeg forstår ikke hvorfor han plutselig skal få en stor sum til å disponere selv, når jeg fortsatt betaler det samme for han som før. 

Far har ikke så mye han skulle ha sagt om dette, synes jeg. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Da sønnen min ble 18, gikk han fremdeles på skole, og jeg ble derfor enig med faren hans om at far skulle fortsette å betale barnebidrag til meg inntil han (barnet) fikk seg lærlingjobb og inntekt selv. Det var greit. Far skjønte jo det at det ville være rimelig urettferdig om JEG som mor plutselig skulle forsørge barnet alene bare fordi han fylte 18, mens far skulle slippe alt. 

De pengene far betalte, gikk til meg, som jeg igjen brukte direkte til å kjøpe mat og klær til barnet, som før. Hadde barnet fått dem, hadde de garantert bare gått til gaming, og da kunne far like gjerne droppet å betale noe. Det var forsørgerbyrden vi ville dele på.

PS! Bidraget var ikke spesielt høyt, da far ikke hadde noen godt betalt jobb på det tidspunktet vi ble enige om bidragets størrelse. Iflg. SIFO holdt beløpet akkurat omtrent til mat og drikke på en måned for en ung mann/tenåring på hans alder.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Da sønnen min ble 18, gikk han fremdeles på skole, og jeg ble derfor enig med faren hans om at far skulle fortsette å betale barnebidrag til meg inntil han (barnet) fikk seg lærlingjobb og inntekt selv. Det var greit. Far skjønte jo det at det ville være rimelig urettferdig om JEG som mor plutselig skulle forsørge barnet alene bare fordi han fylte 18, mens far skulle slippe alt. 

De pengene far betalte, gikk til meg, som jeg igjen brukte direkte til å kjøpe mat og klær til barnet, som før. Hadde barnet fått dem, hadde de garantert bare gått til gaming, og da kunne far like gjerne droppet å betale noe. Det var forsørgerbyrden vi ville dele på.

PS! Bidraget var ikke spesielt høyt, da far ikke hadde noen godt betalt jobb på det tidspunktet vi ble enige om bidragets størrelse. Iflg. SIFO holdt beløpet akkurat omtrent til mat og drikke på en måned for en ung mann/tenåring på hans alder.

Nettopp, det er fordi man har forsørgeransvar at man fortsatt har krav på bidrag. Så hvis barnet får bidraget, må det dekke tilsvarende utgifter selv, slik at det blir færre utgifter på den barnet bor hos. 

Skrevet

Hvis både bidraget og hjelpestønaden skal inn på hennes konto, gidder jeg ikke søke om å få det.Jeg betaler absolutt alt her.Bidraget kunne virkelig gjort det litt lettere for meg.

Men her får en visst være fattig for evig tid. Da får hun betale alt av klær og kosmetikk,kino osv selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Logikken er at bidraget fra far er hennes penger, ikke mine. Og så lenge hun bor hjemme og går på vgs så har også jeg forsørgeransvar, ikke  bare far. Ergo krever jeg ikke at hun skal betale av bidraget sitt til meg for å bo hjemme. Mitt bidrag når det gjelder å forsørge henne er å betale for mat, strømmetjenester, hus, strøm osv. Hadde hun flyttet på hybel så hadde jeg også måtte betalt bidrag til henne hver måned 

Ja, det merkes på økonomien min at jeg fikk 5000kr mindre i måneden da hun ble 18, men jeg krever ikke at hun skal gi bidraget til meg for å dekke mitt økonomiske tap da hun ble 18. Hun må derimot betale endel ting selv som jeg tidligere har betalt, f.eks busskort, klær, velværeprodukter. 

Jeg synes det er urimelig at skal kreve at sønnen din gir deg 3000kr av det bidraget han får fra far. Ikke sikkert at far synes det er helt greit at sønnen deres skal gi deg nesten hele bidraget som han betaler inn på sønnen deres sin konto heller. Sønnen din får heller begynne å betale for endel av utgiftene du har på han selv for bidragspengene, f.eks Spotify, trening, mobil, busskort. Da frigjør det utgifter du har på han og du får mere å rutte med uten at han skal vippse over nesten hele bidraget til deg. 

Det blir jo litt feil slik du tenker da. D fortsetter å sørge for livsopphold og dekker utgifter, mens pengene fra far går med til småting og kos som lommepenger. Du har forsørgeransvar, men det har jo far også og det faller jo litt bort når ungdommen får beholde pengene selv, da dekker du alt

Anonymkode: 3ddcb...a40

• Liker 2
Skrevet
sommermor skrev (4 minutter siden):

Hvis både bidraget og hjelpestønaden skal inn på hennes konto, gidder jeg ikke søke om å få det.Jeg betaler absolutt alt her.Bidraget kunne virkelig gjort det litt lettere for meg.

Men her får en visst være fattig for evig tid. Da får hun betale alt av klær og kosmetikk,kino osv selv.

Min på 18 søkte om bidrag men satte inn mitt kontonummer så pengene går til meg, jeg står for alle utgifter, som mat, telefon, spoify, busstransport utenom skolen, treningsavgift etc. Det var aldri noe snakk om at ungdommen skulle beholde pengene selv, 

Anonymkode: 3ddcb...a40

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 12.39):

Sønnen min blir 18 i januar og går i andre klasse på vgs. Må han søke selv for at barnebidrag skal fortsette? Kommer det i så fall på hans konto? Hvor lenge i forveien må han søke?

Har dere latt ungdommen beholde pengene selv eller må de gis videre til forsørger? 

For meg er det en selvfølge at barnet beholder pengene selv. Når man fyller 18 år er man i Norge myndig og skal selv forvalte egne penger. Det er sønnen sin som søker, ergo er det også sønnen din sine penger. Du skal altså bestemme at han skal betale 3000 kr til deg av 4000 kr. Det synes jeg er drøyt. Det du burde gjøre er å la ham få beholde sine egne penger selv og heller la ham betale noe av det du vanligvis gjør. Det er sunt for ham og lære å styre egne penger og en god trening til han flytter hjemmefra.
Jeg hadde aldri klart å ta barnas penger på den måten. Det er en grunn for at barnet selv må søke etter fylte 18.

Anonymkode: c2522...91f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For meg er det en selvfølge at barnet beholder pengene selv. Når man fyller 18 år er man i Norge myndig og skal selv forvalte egne penger. Det er sønnen sin som søker, ergo er det også sønnen din sine penger. Du skal altså bestemme at han skal betale 3000 kr til deg av 4000 kr. Det synes jeg er drøyt. Det du burde gjøre er å la ham få beholde sine egne penger selv og heller la ham betale noe av det du vanligvis gjør. Det er sunt for ham og lære å styre egne penger og en god trening til han flytter hjemmefra.
Jeg hadde aldri klart å ta barnas penger på den måten. Det er en grunn for at barnet selv må søke etter fylte 18.

Anonymkode: c2522...91f

Det er nettopp sånn jeg tenker det også, ergo krever jeg ikke at datteren vår fører over fars bidragspenger til meg. Hun får ikke lommepenger av meg lengre, og hun må selv betale endel av konkrete utgifter som jeg har hatt på henne tidligere (busskort, trening, klær, velværeprodukter, betaler selv gaver til venninner osv). 

Både far og jeg har forsørgeransvar og min del går på at hun bor gratis hjemme, jeg kjøper inn mat og dagligvarer. Og hun har egen bruker på strømmetjenester betalt av meg. 

Det at hun nå selv forvalter egne bidragspenger er et steg mot veien til å flytte hjemmefra når hun skal studere. Å selv betale regninger som kommer til henne, forvalte pengene sånn at de varer hele måneden, i tillegg til at hun setter av endel til sparing. 

Skrevet
sommermor skrev (13 timer siden):

Fint at hun kan søke selv når han blir 18 da. Det er ikke du som skal søke for han. 

Du vil jo få den samme økonomien nå ved at datteren din selv må betale utgifter du tidligere har hatt på henne. Eneste du trenger å stå for er tak over hodet, mat og strøm. Det er din del av forsørgeransvaret frem til hun er ferdig på vgs. 

På et eller annet tidspunkt så ville du ha mistet de ekstra pengene du får utbetalt når du har barn likevel. Og det merkes på økonomien. Jeg mistet selv 5000kr i bidrag, ca 1000kr i barnetrygd og over 2000kr (husker ikke eksakt sum) i uførestønaden da barnet ble 18. Så over 8000 mindre i måneden. Likevel så krever jeg ikke at hun skal vippse over bidraget til meg. Hun får heller betale konkrete utgifter som går på henne selv, samt sette noe til sparing. 

Skrevet

De må søke selv når de er 18. De får da bidrag de månedene de går på vgs (ikke i sommerferien).

Her overførte de pengene over til meg hver måned og jeg utbetale lommepenger, betalte klær og alt annet. 

Anonymkode: 2cdd2...313

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hun får ikke lommepenger av meg lengre, og hun må selv betale endel av konkrete utgifter som jeg har hatt på henne tidligere (busskort, trening, klær, velværeprodukter, betaler selv gaver til venninner osv). 

Både far og jeg har forsørgeransvar og min del går på at hun bor gratis hjemme, jeg kjøper inn mat og dagligvarer. Og hun har egen bruker på strømmetjenester betalt av meg. 

Du betaler mat og dagligvarer, strøm, boutgifter, strømmetjenester. Hun betaler kun for «koseting» - stemmer det? 

Jeg tror jeg vil snakke litt med sønnen min og bli enig. Jeg betaler allerede 1000 kroner i lommepenger til han i måneden og han har sommerjobb om sommeren. Jeg tror pengene fort kam bli sløst bort om han disponerer de helt selv. 

• Liker 1
Skrevet

De må søke selv. Da datteren min ble 18. mistet barnetrygd og bidrag. Var forberedt på det. Datteren har utenlandsk far. Fikk ikke en krone. I senere år har far steppet opp. Gitt henne masse. Han sparer, og gir henne. Det varmer hjertet mitt. Jeg har alltid vært alene med henne. Så har aldri hatt forventninger. Barn, oppvekst, tenåring, fikk aldri en krone fra han. Vant med det. I dag gir han litt . Til sin datter. Bedre sent enn aldri. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...