AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Hei! Jeg har skaffet meg valp og han er nå 4 måneder gammel. Jeg elsker å være sammen med han og vi har det utrolig kjekt og jeg er så ekstremt lykkelig nå som jeg har hund igjen. Han er av rasen engelsk cocker spaniel og er helt nydelig etter min mening 😚 Han lærer utrolig fort og har allerede lært mange ting, men en ting som jeg overhodet ikke klarer å venne han av og som tærer på meg er at han biter noe ekstremt, glefser og henger i armer og bein. Jeg har prøvd kommandoen sitt og nei for å få han til og slutte, men det hjelper svært lite. Armene mine ser ikke ut, de er fulle av bitemerker. Jeg ignorer han når han først setter i gang, men han slutter ikke. Det er veldig ubehagelig når han gjør dette mot venner og bekjente. Han er bare en valp og det er sikkert helt normalt. Men føler at bitingen etter mennesker ikke er noe særlig greit og er noe han skulle ha sluttet med. Når han begynner prøver jeg å gå, men da henger han etter som et slips rundt anklene. Har også prøvd å gi godbiter når han hører etter, men det hjelper fint lite. Tyggebein og griseører har også vært prøvd, men ikke tale om det er armer, ankler og bein som gjelder… Har noen tips til hva jeg kan gjøre eller går dette over av seg selv? Anonymkode: 1a76d...9ff
Tabris Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Det er helt normalt og han vokser det av seg. Det er valpefakter, både fordi de klør i tennene, de er lekne og de utforsker verden med tennene. Men det kan fortsatt være slitsomt og skikkelig vondt. Det er ikke noe du trenger å lære ham av med siden han vokser det av seg, men du kan avlede og forebygge. En ting som kan være lurt å tenke på når det kommer til forebygging er hvilke rutiner valpen har i hverdagen. Når den har sovet så har valpen ligget på lading og har masse overskuddsenergi. Det kan da være vanskelig å avlede den. Det kan derfor vært lurt å gå ut med den når den våkner. Bruke tid ute på god sosialisering, miljøtrening og trening (kontakttrening, triks osv). Tur ute kan avsluttes med 10-15 minutter godbitsøk (trenes gradvis opp til den lengden). Dette fordi både prosessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise kan ofte virke stressreduserende. Ha minst mulig aktiviteter som stresser opp inne (herjing, leking, kaste ball osv). Avled med kontakttrening, tyggebein og fylt kong. For å trene bort at han kan biter deg i anklene når du går så kan du være i forkant. Med en gang du ser han kommer løpende mot deg, si "bra!" og gi godbit. Tren på å gi godbit når du går frem og tilbake på gulvet når han følger deg, før han rekker å komme helt bort og bite. Start gjerne med kontakttrening først. Noen ganger kan du gjøre alt etter boka og ingenting fungerer - det er også helt normalt. Da vil ejg anbefale kompostgrind inne i stua sammen med dere. Der har valpen fylt kong, tyggebein, vann og teppe. Når han ikke lar seg avlede og dere har vært ute, sett ham inn der så lenge han er komfortabel med det. Det skal ikke være isolering eller straff, men bare et sted han kan roe seg med et fysisk hinder så han ikke når å bite på dere. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Tid. Valpen vil vokse det av seg, jeg lover deg det ❤️ Sorry, men det er det eneste rådet, som faktisk fungerer, som jeg kan gi deg. Vi forsøkte virkelig alt for å få vår valp til å slutte å bite (jeg var hans personlige biteleke), men opplevde at ingen av rådene hadde noen varig virking. Det som fungerte aller best var aktivisering (la ham slite seg ut med valpevennene sine) og kraftbein til å tygge og kose seg lenge med. Han er 6 måneder nå, og jeg mener det var rundt 5 måneders alder at vi virkelig så en endring hos ham når det gjaldt bitingen. Etter hvert grodde alle sårene på hendene og føttene mine, og nå har jeg ikke hatt en eneste skramme på lenge. Så sinnsykt deilig! Nå er biting noe som skjer helt unntaksvis og det er så mye enklere å håndtere enn da det var bitingen konstant. Han hadde en periode for bare noen uker siden at han plutselig startet med å hoppe/bite på meg, typ hang etter jakken osv., og det var utrolig lite hyggelig (nå nærmer han seg 30 kg, ikke under 10 kg som i starten). Det som fikk meg ut av det da var å få kontakt med ham og få ham ned i en sitt/ligg, da fungerte det. Denne metoden fungerte derimot ikke da han var veldig liten. Den siste biteperioden hans mistenker jeg kom av frustrasjon, enten i from av han fikk en kommando han ikke skjønte/ville utføre (f.eks. "ligg" på vått underlag, det var slemt av meg å i det hele tatt be ham om det - verste han vet😅), overstimulering (f.eks. vært ute lenge og herjet og var suupergira) eller understimulering (vært inaktiv for lenge og sååå gira på å komme seg ut å få ut energi). Men ja, jeg kjenner meg veldig igjen og vet at det er utrolig frustrerende. Heldigvis så går det over, og jeg tror ikke det er lenge før du ser at valpen din også roer ned bitingen nå. Hold ut! Anonymkode: 17e7d...2b9 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 Helt normalt. Noen valper biter mer enn andre. Jeg har en hund som var ekstrem til å bite som valp. Det beste jeg gjorde var å passe på at hun ikke ble overstimulert/overivrig ved å legge inn rutiner etc. Og om hun først begynte med bitinga, så kunne det noen gang hjelpe å snu ryggen til og vente, Så gjorde vi litt koselige lydifhetsøvelser på gulvet etterpå med godbiter 🙂 Men var hun såpass at hun var totalt og helt ustyrlig, så plukket jeg henne opp og satte henne i gangen, og sto med siden eller ryggen til på andre siden av døren, helt inntil så hun så meg gjennom glasset. Dette var ikke straff, men for å skille henne fra stimuli (meg) I et lite minutt (aldri mer), så hun hadde en sjanse til å roe ned hodet. Bur/binge funker også. Etter et minutt åpnet jeg døren og sto klar med godbiter. Etterhvert kunne jeg stoppe henne med en 'sitt'. Hun var også en energityv. Det vil si, ble jeg frustrert/fortvilet når hun bet, så bet hun hardere og mer intenst. Jo roligere jeg var, jo roligere ble hun 🙂 og ja, hun sluttet å bite. Det vil valpen din også 🙃 Anonymkode: a2604...94d 1
Anonym_1998 Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 Tusen takk for beroligende svar alle sammen, det er så innmari vondt når han først biter og han biter meg jo til blods så det er så ubehgalig og frustrerende. Tusen takk for svar, kjente jeg ble litt roligere selv nå ❤️ Skal prøve det med å avlede valpen og gi han et pusterom slik at han kan få samle seg litt igjen, håper det hjelper og utover det får vi bare gå masse turer og trene som vi daglig gjør ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 Hadde en sånn en jeg også. Barnas venner sluttet å komme på besøk fordi hun var helt rabiat leeeenge. Men som de andre sier, så går det heldigvis over🤣 Hun er min roligste og tryggeste hund hittil nå😇 Anonymkode: 04c0f...492 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 Anonym_1998 skrev (1 time siden): Tusen takk for beroligende svar alle sammen, det er så innmari vondt når han først biter og han biter meg jo til blods så det er så ubehgalig og frustrerende. Tusen takk for svar, kjente jeg ble litt roligere selv nå ❤️ Skal prøve det med å avlede valpen og gi han et pusterom slik at han kan få samle seg litt igjen, håper det hjelper og utover det får vi bare gå masse turer og trene som vi daglig gjør ❤️ Kjenner til den. Jeg hadde sår på hender og blåmerker på bena. Prøvde å ikke ta det personlig, men det ble litt gråting på badet nå og da, og mye fortvilelse. Trodde kanskje jeg gjorde noe galt, og at jeg var totalt mislykket som hundeeier. Det hjalp å høre at andre slet med det samme, og at det var normalt og ville gå over 🙂 Og, det gikk over. Nå er hun kjemperolig og trivelig. Fikk meg enda en valp av samme rase, og denne bet meg bare en håndfull av ganger, så det er forskjell på valpene 😅 Husk å ikke overstimuler valpen for mye. Rotrening inne og ute, og blir valpen for vill, bruk gjerne bur. Bedre at valpen får ligge i bur og tygge på en kong i en liten time så du får samlet deg, enn at tålmodigheten tar slutt og frustrasjonen bobler over 🙂 Anonymkode: a2604...94d 1
Gjest Linny111 Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 Vi hadde det akkurat likt. Hadde labradorvalp og tenkte at dette aldri kom til å ta slutt. Hun bet utrolig mye og hardt. Hun rev opp flere av genserne våre fordi hun hoppet opp og tok tak. Det ble MYE bedre etter 5 måneder, og var vel helt slutt innen 6-7 måneder. Hun var hos hundefrisør da hun var fem måneder, og vi fikk høre "dette er den verste hunden vi har hatt, dere må trene henne". Så var hun tilbake da hun var ti måneder og de sa: "Dette er den snilleste hunden vi har hatt". Husker en dag jeg satt i sofaen og gråt fordi jeg var så sliten. Da beit hun meg til blods og bæsja på gulvet. Jeg trodde dyr skulle være kos når man var trist, ikke gjøre det verre 😂 Men det gikk over! Det er tusen ganger lettere nå!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå