AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 DVD-salg har fortsatt en hinsides stor markedsandel. Hvorfor feilet blu-ray så kraftig? De har hatt 15 år på seg til å skyve DVD ut av markedet, men klarer ikke en gang å konkurrere med dem. Anonymkode: 6a715...0a7 1
skrue Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Som alt annet dreier det seg om penger (pris) og om økt oppløsning (og annet?) gir så store fordeler at det i praksis er verd å betale mer.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Folk bryr seg rett og slett ikke såå mye om kvalitet, og fortsetter dermed med den kjente og kjære DVD-en. Man kan se noe av det samme på streaming også - selv om det er blitt en del 4K-TVer der ute, så er det likevel ikke så mange som velger 4K-streaming-abonnementer. Tror det ligger mye der, mange tror ikke de ser så stor forskjell på dvd og bluray, samt det er nok også mange som stadig har 1080-skjermer hvor forskjellen blir enda mindre merkbar. Anonymkode: cf697...623 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg har ikke vært borti en dvd på sikkert 10 år. Kjenner ingen andre som har det heller. Dette må være tall fra den 3. verden 🤷♂️ Anonymkode: 7b023...fa5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har ikke vært borti en dvd på sikkert 10 år. Kjenner ingen andre som har det heller. Dette må være tall fra den 3. verden 🤷♂️ Anonymkode: 7b023...fa5 Det er jo et ikke ubetydelig marked for samlere. Samler man, så kjøper man ikke nødvendigvis streamingtjenester, og man vil som regel heller ikke ha digitale filer som man eier selv. Man vil ha noe håndfast til å sette i hylla/samlinga, og da faller valget i praksis mellom DVD og blueray. Kostnadsmessig så kan man spare en del på DVD, og det er heller ikke alle sære filmer fra utlandet som leveres i Blueray. Anonymkode: b0cf1...6a6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 Utvalget av kjøpefilm tilgjengelig digitalt er ikke stort nok til å ta helt over enda. I tillegg får man sjelden med bonusmateriell om man kjøper film digitalt. Når det gjelder bluray vs dvd tror jeg nok det er så enkelt at folk ikke synes prisforskjellen er verdt en eventuell forskjell i kvalitet (som man knapt merker). Anonymkode: f7ae5...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har ikke vært borti en dvd på sikkert 10 år. Kjenner ingen andre som har det heller. Dette må være tall fra den 3. verden 🤷♂️ Anonymkode: 7b023...fa5 Kjøpte meg ny dvd-spiller i dag, jeg. Bruker det minst tre kvelder i uka (fredag, lørdag og søndag). Anonymkode: 57d8d...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kostnadsmessig så kan man spare en del på DVD Kan man? De er jo priset bortimot likt i alle norske butikker. Anonymkode: 2903d...ea2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjøpte meg ny dvd-spiller i dag, jeg. Bruker det minst tre kvelder i uka (fredag, lørdag og søndag). Anonymkode: 57d8d...9ad I tillegg til på trimrommet. Der spiller jeg av trenings-dvd’er. Eller underholdning foran ergometersykkelen. Anonymkode: 57d8d...9ad 1
NakenPanda Skrevet 20. oktober 2021 #10 Skrevet 20. oktober 2021 (endret) DVD og Blue-ray er død, og er en veldig liten del av media markedet, er vel like aktuelt som billige kamera etter smart telefonen. Streaming er det nye formatet. RIP, savner det IKKE Endret 20. oktober 2021 av NakenPanda 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 Personlig så merker jeg ikke store forskjellen på dvd og bluray. Bluray er dyrere i pris, har mer bonusmateriale og ser penere ut i hyllen fordi coveret er mindre. Nå samler jeg ikke på dvd'er lengre, men jeg går for dvd når jeg kjøper serier, på grunn av pris. De få filmene jeg kjøper, så forsøker jeg å finne spesielle edition, slik som steelbook limited edition hvor du får 4k, 3D, bluray OG dvd i en og samme pakke. Altså jeg legger i litt ekstra for de filmene jeg virkelig har lyst på, jeg kjøper ikke alt jeg kommer over slik som før. Men er det bare en ordinær film (som jeg fortsatt noe jeg virkelig, virkelig vil ha) hvor jeg kan velge mellom bluray og dvd så går jeg alltid for dvd, på grunn av pris. Et litt finere bilde som kun er merkbart om man legger godviljen til, er ikke verdt 100-200 kr mer. Jeg kjøpte meg bluray spiller da dvdspilleren døde ene og alene fordi jeg får 2 i 1. For en hundre lapp mer enn en ordinær dvdspiller. Men har aldri hatt planer om å gå over fra dvd til bluray. Anonymkode: e55a0...7f3
Ariana807 Skrevet 20. oktober 2021 #12 Skrevet 20. oktober 2021 Kjøpte 3 DVD her om dagen. De er fra USA, derfor sone 1. Jeg har en sonefri DVD spiller, men ikke en sonefri bluray spiller. Derfor ble det DVD jeg kjøpte 😄 «måtte» kjøpe fra USA, da disse ikke finnes i norske butikker eller streaming tjenester. Kjøper stort sett bare Bluray og 4k i dag, men hender det også kommer DVDer i hus.
Honey Dew Skrevet 20. oktober 2021 #13 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg har ikke vært borti en dvd på sikkert 10 år. Kjenner ingen andre som har det heller. Dette må være tall fra den 3. verden 🤷♂️ Anonymkode: 7b023...fa5 Vi bruker både dvd og blueRay. Foretrekker det fremfor strømming.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #14 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg foretrekker å samle på filmer/TV-serier fysisk. Streaming er bare midlertidig moro, mens fysiske DVD/Blu-ray'er har man potensielt ut livet. Jeg velger alltid Blu-ray hvis jeg kan, men bare fordi jeg vet at det er bedre. Hadde jeg ikke visst hva som er forskjellen, og bedt om å velge den jeg ville, hadde jeg ikke tenkt så mye over det. Spesielt hvis pris er et tema er jo DVD å foretrekke sånn sett. Forskjellen mellom DVD og Blu-ray er rett og slett for liten. Hoppet fra VHS til DVD var stort nok til at alle fulgte med. Man SÅ forskjellen på bildet, samtidig som det hadde mange store forbedringer med tanke på holdbarhet og bruk. Jeg husker fortsatt den første gangen jeg trykket meg gjennom en DVD-meny som om det var et spill, og syntes bare det var kjempetøft. Men hoppet fra DVD til Blu-ray er så lite at det nesten ikke er et poeng. De fleste ser ikke store forskjellen, og tenker heller på det som er billigst. Anonymkode: ed32f...667
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #15 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Kan man? De er jo priset bortimot likt i alle norske butikker. Anonymkode: 2903d...ea2 Kanskje i norske nettbutikker, men det er en del samlere som samler på filmer som man ikke typisk får kjøpt i Norge. I utlandet kan prisforskjellen være ikke ubetydelig. Anonymkode: b0cf1...6a6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #16 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke vært borti en dvd på sikkert 10 år. Kjenner ingen andre som har det heller. Dette må være tall fra den 3. verden 🤷♂️ Anonymkode: 7b023...fa5 Det er fra salg i USA og Canada. Anonymkode: 6a715...0a7 1
prt90 Skrevet 20. oktober 2021 #17 Skrevet 20. oktober 2021 DVD er jo akkurat like dødt som blueray og VHS
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #18 Skrevet 21. oktober 2021 prt90 skrev (18 timer siden): DVD er jo akkurat like dødt som blueray og VHS Nei Anonymkode: 66c3a...a46
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå