Gå til innhold

Trene bort korsryggsmerter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det? Hvilke øvelser har dere fokusert på, styrke og stretching? Er stram u korsrygg og hofter, noe som gir smerter begge steder men mest i korsryggen.

Har vært til osteopat noen ganger men har ikke råd til å gå dit så ofte. Har satt meg på venteliste til fysioterapeut med driftstilskudd men er flere måneder ventetid. Sååå må gjøre noe mens jeg venter.

Anonymkode: 566a9...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noen som har gjort det? Hvilke øvelser har dere fokusert på, styrke og stretching? Er stram u korsrygg og hofter, noe som gir smerter begge steder men mest i korsryggen.

Har vært til osteopat noen ganger men har ikke råd til å gå dit så ofte. Har satt meg på venteliste til fysioterapeut med driftstilskudd men er flere måneder ventetid. Sååå må gjøre noe mens jeg venter.

Anonymkode: 566a9...85f

Broøvelser i slynge er det beste jeg har vært borti!

https://www.researchgate.net/publication/51143858_Differences_in_Transverse_Abdominis_Activation_with_Stable_and_Unstable_Bridging_Exercises_in_Individuals_with_Low_Back_Pain

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Tusen takk for tips! Er det trygt å begynne med på egenhånd?

Anonymkode: 566a9...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har hatt prolaps eller lignende og mistenker at smertene er muskulære, vil øvelser for avslapning, tøying og bevegelse i tillegg til styrkeøvelser kunne være gode.

Har du prøvd psykomotorisk fysioterapi? Vet mange har veldig god hjelp av dette🙂

Anonymkode: 168c0...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Denne klassikeren kurerer meg hver gang jeg har stiv korsrygg. Er også god for hoftene, hvorfor må andre forklare (men korsrygg og hofter henger nært sammen da). Uten strikk, men av og til med vekter. Den strekker overkroppen godt ut. Idiotsikker øvelse.

%C3%98velse-3-768x512.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dersom du ikke har hatt prolaps eller lignende og mistenker at smertene er muskulære, vil øvelser for avslapning, tøying og bevegelse i tillegg til styrkeøvelser kunne være gode.

Har du prøvd psykomotorisk fysioterapi? Vet mange har veldig god hjelp av dette🙂

Anonymkode: 168c0...e9a

Osteopaten mente det var muskulært i alle fall. Håper det stemmer og at det ikke er prolaps😅 Har ikke prøvd psykomotorisk, kunne vært nyttig å prøve men det koster kanskje litt?

Paramount skrev (2 timer siden):

Denne klassikeren kurerer meg hver gang jeg har stiv korsrygg. Er også god for hoftene, hvorfor må andre forklare (men korsrygg og hofter henger nært sammen da). Uten strikk, men av og til med vekter. Den strekker overkroppen godt ut. Idiotsikker øvelse.

%C3%98velse-3-768x512.jpg

Er det rygghev det heter? 

Anonymkode: 566a9...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Osteopaten mente det var muskulært i alle fall. Håper det stemmer og at det ikke er prolaps😅 Har ikke prøvd psykomotorisk, kunne vært nyttig å prøve men det koster kanskje litt?

Er det rygghev det heter? 

Anonymkode: 566a9...85f

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter du mye stille? Kan det ha sammenheng med overvekt? Bærer du småbarn på én side? Har du svak kjernemuskulatur? Klarer du å bøye deg med strake ben og ta i bakken? Klarer du å sette deg på huk med litt spredte bein og reise deg opp igjen uten besvær? Kan være mange årsaker... 

Har hatt problemer etter fødsel, men i forbindelse med at magen ble større så ble skrittlengden kortere. Feilbelastning i forhold til bekken. Altfor stram muskulatur innside lår og plager som forplanter seg ut i hoftene. Det som hjelper mest her er å gå en skikkelig tur, med tempo og lange skritt, knebøy, styrke kjernemuskulaturen samt å tøye/yoga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å trene mage og rygg. Altså hele «beltet» rundt mage og rygg området, eller coren om du vil. ;) 

Anonymkode: 57045...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk for tips! Er det trygt å begynne med på egenhånd?

Anonymkode: 566a9...85f

Det er trygt, men kan være litt vanskelig å få tak på teknikken. Sikkert smart å starte uten slynge. Fokus på rett bekken (ikke falle til en av sidene) og gjerne ettbeinsvarianter 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsepims skrev (10 timer siden):

Sitter du mye stille? Kan det ha sammenheng med overvekt? Bærer du småbarn på én side? Har du svak kjernemuskulatur? Klarer du å bøye deg med strake ben og ta i bakken? Klarer du å sette deg på huk med litt spredte bein og reise deg opp igjen uten besvær? Kan være mange årsaker... 

Har hatt problemer etter fødsel, men i forbindelse med at magen ble større så ble skrittlengden kortere. Feilbelastning i forhold til bekken. Altfor stram muskulatur innside lår og plager som forplanter seg ut i hoftene. Det som hjelper mest her er å gå en skikkelig tur, med tempo og lange skritt, knebøy, styrke kjernemuskulaturen samt å tøye/yoga.

Kan svare ja på de fleste av de spm der😅 Var høygravid i vinter og hadde symfysesmerter så ble nok noe kort steglengde spesielt på glatta. Er nå både tung, stiv og skjev. Klarer både ta i bakken og sitte på huk med hælene i gulvet, men kjenner det strekker ja. Har du tips til hvor man kan finne gode øvelser?

Ts

Anonymkode: 566a9...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå 1-2 timers gåturer, gjerne med barnevogn, i både oppover og nedoverbakker. Styrketrening er også fint. Med småbarn så er man liksom alltid et hakk etter når det gjelder muskelstyrke i armene ift bæring. Denne støyten får ryggen din. Pass på kroppsholdning, at du ikke sitter som en krok. Strekk deg ut når du går, bytt side når du bærer så belastning blir mer jevn.

Svømming er også helt nydelig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...