Gå til innhold

Munnbind


Sen ve ben

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sen ve ben skrev (34 minutter siden):

Dere som ikke er vaksinert, bruker dere munnbind på sentere og i butikken?

Er vaksinert og bruker munnbind der det er mye folk. Munnbind handler først og fremst om å begrense smittespredning fra de som bruker det, det beskytter ikke folk mot smitte. Er ikke spesielt redd for smitte, men tenker at jo fler som fortsetter å bidra til at ikke smitten eksploderer, jo større sjanse for at vi unngår ny nedstenging eller ny runde med restriksjoner. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Nei, det er vel ikke så effektivt for å ikke få smitte (bedre beskyttelse for andre hvis du er dårlig selv) tilogmed helsepersonell har skrevet her inne de var overrasket da det ble påbudt overalt pga den dårlige beskytttelsen. Så jeg holder meg unna den covid-fashionen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vaksinert, bruker ikke munnbind lengre. Holder heller avstand til folk og vasker hendene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke skjønner at det er lurest å ta vaksinen driter så klart i å ha på seg munnbind også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sen ve ben skrev (22 minutter siden):

Dere som ikke er vaksinert, bruker dere munnbind på sentere og i butikken?

Nei. Bruker like lite der som jeg bruker på jobben. Og der er vi flere enn på butikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også fullvaksinert, men bruker fortsatt munnbind i butikker, bruker sprit og holder avstand.

Ser ikke noe galt i det.  Viruset er jo ikke borte.  Skal vi le eller gråte av de som sier pandemi er over?  Viruset døde ikke kl  1600 en lørdag selvom samfunnet ble åpnet.

Jeg føler meg ikke utenfor og rar med munnbind selvom nesten ingen bruker det mer.  Mitt valg!!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perkins skrev (9 minutter siden):

Skal vi le eller gråte av de som sier pandemi er over?

Og når er i så fall pandemien over tenker du? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (2 minutter siden):

Og når er i så fall pandemien over tenker du? 

Det vet ingen.  Det vi VET er at viruset aldri blir borte, og at det fortsatt kan mutere i uante retninger. Ingen vet.

Sjøl Svartedau'en fra 1349 lever i beste velgående både i Asia og Nord- Amerika.

 

Og jeg avslutter prat med deg her ettersom jeg har lest andre innlegg fra deg. Krangle gidder jeg ikke.

Fin kveld 🙂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (53 minutter siden):

Er vaksinert og bruker munnbind der det er mye folk. Munnbind handler først og fremst om å begrense smittespredning fra de som bruker det, det beskytter ikke folk mot smitte.

Så du stoler ikke på vaksinen altså. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (6 minutter siden):

Så du stoler ikke på vaksinen altså. 

Jo, munnbind  er for å forhindre smittespredning. Vaksiner er til for å minimere sjansen for alvorlig sykdomsforløp, to helt forskjellige ting. Jeg kan da være smittsom fordi om jeg har tatt vaksine.. Øker smitten tilstrekkelig igjen så vil vi måtte igjennom en ny runde med nedstenging eller innføring av tiltak for å begrense smittespredning. Jeg foretrekker et åpent samfunn, derfor tenker jeg det er smart å gjøre det man kan for å holde det sånn. Dvs ta vaksine for alle som kan ta vaksinen og fortsette med gode smitteverntiltak selv om man ikke MÅ. 🙂 jeg prøver også å unngå steder med mye folk så lenge jeg ikke må dit, holde avstand, og igrunn litt det samme man har drevet med siden Lock down startet i fjor. Det koster så lite og er bedre enn alternativet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (1 minutt siden):

Jo, munnbind  er for å forhindre smittespredning. Vaksiner er til for å minimere sjansen for alvorlig sykdomsforløp, to helt forskjellige ting. Jeg kan da være smittsom fordi om jeg har tatt vaksine.. Øker smitten tilstrekkelig igjen så vil vi måtte igjennom en ny runde med nedstenging eller innføring av tiltak for å begrense smittespredning. 

Hvor har du disse tingene fra? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crazydoglady skrev (Akkurat nå):

Hva da? Grunnleggende kunnskap?

"Vaksiner er til for å mindre sjansen for alvorlig sykdomsforløp" for eksempel. 

Dette har jeg aldri i mitt liv hørt om. Kan du linke til dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (40 minutter siden):

"Vaksiner er til for å mindre sjansen for alvorlig sykdomsforløp" for eksempel. 

Dette har jeg aldri i mitt liv hørt om. Kan du linke til dette? 

Jeg har ingen linker, men regner med det er enkelt å finne informasjon på google. 

Å bli vaksinert er jo i bunn og grunn det samme som å bli smittet av et virus. Bare at viruset i vaksina er svekket/dødt eller bare sporstoffer av viruset, alt ettersom hvilken vaksine fet er snakk om. Det er nok til å trigge kroppens immunforsvar og immunforsvaret vil da lettere bekjempe dette viruset om det dukker opp igjen. Noen virus får man bare en gang, andre kan man få flere ganger fordi de muterer og/eller fordi immunresponsen svekkes over tid, men de vil som oftest være like nok til at man unngår alvorlige sykdomsforløp fordi man har noe beskyttelse. 

De fleste bivirkninger man kan oppleve fra vaksinering kommer heller ikke fra vaksinen i seg selv, det er samme immunrespons som man kan få av  å gå igjennom et vanlig sykdomsforløp. Og det er rett og slett vårt eget immunforsvar som skaper autoimmune reaksjoner. Men med mrna vaksiner så er det feks mindre sjans for at slike ting skjer fordi man bruker minst mulig av virusets DNA, nok til å trigge immunrespons slik at kroppen kan gjenkjenne viruset, men så lite som mulig for å begrense sjansen for uheldige reaksjoner. 

 

Det at man ikke blir syk(tilsynelatende) betyr jo heller ikke nødvendigvis at man ikke er syk eller smittsom, så man kan jo ha en lett infeksjon som kroppen får raskt kontroll på uten at man egentlig merker det selv og, men smittsom kan man være. 

 

Når det er sagt så vil jo god vaksinedekning ofte føre til mindre smitte også fordi kortere forløp, ferre symptomer (mindre hosting, nysing, snørring osv fører naturlig nok til mindre smittespredning) og fordi færre kanskje blir syke i det hele tatt(enten det er pga vaksine eller at man har hatt sykdommen), lenger imellom infiserte betyr mindre sjans for å komme i kontakt med viruset osv. Men det skjer ikke over natten nødvendigvis. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Crazydoglady skrev (2 timer siden):

Jeg har ingen linker, men regner med det er enkelt å finne informasjon på google. 

= slik tror jeg det er. 

Men du må jo gjerne gå rundt med munnbind og sosialt isolere deg selv om du har tatt vaksine. Jeg fatter ikke hva som skulle være poenget med "vaksiner" i så fall men det gir kanskje mening i ditt hode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (7 minutter siden):

= slik tror jeg det er. 

Men du må jo gjerne gå rundt med munnbind og sosialt isolere deg selv om du har tatt vaksine. Jeg fatter ikke hva som skulle være poenget med "vaksiner" i så fall men det gir kanskje mening i ditt hode. 

Nei, at jeg ikke leter opp link for deg på noe som er grunnskole pensum er ikke det samme som at jeg "tror det er" , det betyr at du tror det er. 

Du skjønner ikke poenget og det sier jo sitt. Poenget er å få åpnet samfunnet igjen. Samfunnet har vært under begrensninger fordi man har prøvd å beskytte helsevesenet fra kollaps ved opphopning av alvorlige syke pasienter som trenger respiratorer osv. Hovedpoenget med massevaksinering slik som nå er å forsøke å unngå nettopp det at det blir så mange alvorlige tilfeller på en gang at vi får problemer med kapasitet på sykehusene. Covid er likevel en helt ny sykdom som ingen har hatt før, derfor vil mange flere bli syke på en gang og det skaper et helt annet trykk enn sesong influensa normalt gjør feks fordi "alle" får det og flere får alvorlige forløp enn vi hadde hatt om det hadde vært en sykdom immunforsvaret vårt er kjent med fra før,  og det finnes flere forskjellige mutasjoner som da selvsagt betyr at selv nylig vaksinerte med god immunrespons kan bli syk med symptomer fordi det ikke er akkurat samme variant som de som var inkludert i vaksinen. Og virus muterer hele tiden, kommer med små endringer. Det er deres evolusjon. 

Nå er det flere land som har vært før oss ifht gjenåpning og som har vært mer effektive ifht vaksinering og det er flere tilfeller der de har måttet stenge ned igjen fordi det hopet seg opp på sykehusene til tross for vaksiner, men de trengte jo ikke halvannet år igjen før de åpnet på nytt, nå er det fortsatt en pågående prosess så fasiten har vi jo ikke enda, og som nevnt, virus er forskjellige, de muterer i, forskjellig hastighet osv og med et nytt virus som sars-cov-2 feks så er det vanskelig å si hvordan det oppfører seg og dermed hvor stor suksess man har med feks vaksiner, før man har observert utviklingen over tid og vet hva det er man har med å gjøre. 

Og leser du nyheter så har du vell fått med deg at det er vaksinerte som er smittet her i landet og. Vaksinerte som er innlagt også. 

Så må du gjerne bare være passiv agressiv, at noe ikke funker over natten og at du ikke forstår vitsen om det ikke virker 100% med en gang betyr ikke at det ikke virker eller at det ikke er noen vits. Dessuten så er det jo langt fra alle som er vaksinerte enda. Og Ja, jeg koser meg, ikke vanskelig, og så har jeg alle muligheter når jeg ønsker, alt med måte liksom, det krever veldig lite. Og pga gode løsninger så har jeg heldigvis ikke lidd noen nød på noen punkter gjennom halvannet år med div tiltak heller,.men så er iallefall ikke meg det er synd på. Men jeg foretrekker å tenke langsiktig og forstå konsekvensene av mine valg, både positive og negative, istedet for å pisse i buksa for å holde varmen en kald dag. Kortvarig glede som fører rett tilbake i samme situasjon som man helst ikke vil være i. Ikke er jeg sosialt isolert heller😊👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (3 timer siden):

"Vaksiner er til for å mindre sjansen for alvorlig sykdomsforløp" for eksempel. 

Dette har jeg aldri i mitt liv hørt om. Kan du linke til dette? 

?? vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener. vil frem til? , Jeg trodde dette  var allment kjent?  

Resultatene viste at de vaksinerte hadde 90 prosent lavere sannsynlighet for å bli innlagt på sykehus og dø av covid-19. Vaksinene fungerte tilsynelatende nesten like godt mot deltavarianten som tidligere virusvarianter.

https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/nWmayJ/ny-studie-vaksinene-beskytter-godt-mot-alvorlig-covid-19

 

Hvorfor blir noen fullvaksinerte smittet og syke?

Vaksinene beskytter svært godt mot å bli alvorlig syk med delta-varianten. Beskyttelsen mot å bli smittet er best etter andre dose. Siden vaksinene ikke gir fullstendig beskyttelse, vil også noen fullvaksinerte bli smittet.

https://www.aftenposten.no/norge/i/5Gbw5X/hvorfor-skal-vi-vaksinere-oss-naar-noen-likevel-blir-syke

 

https://www.fhi.no/nyheter/2021/vaksinerte-har-lav-risiko-for-alvorlig-sykdom-med-delta-varianten/

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...