Gå til innhold

fysisk styrke vs muskelmasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hei, blir stadig overrasket når jeg ser relativt slanke kvinner løfte like tungt/ tyngre enn gutter og menn med større volum/ muskelmasse. Jeg bare lurer på om det er slik at kvinner kan ha like mye (eller mer ) fysisk styrke, selv om de ikke blir like "store". F.eks. så jeg i dag en kvinne, forholdsvis "liten", ta 70kg i nedtrekk og 70kg i sittende roing, som er mer enn begge guttene før henne, selv om de var betydelig større av størrelse.

 

Anonymkode: a05b6...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen trener med fokus på hypertrofi, større muskler. Noen trener med fokus på muskelstyrke. Metodene for å oppnå de er litt ulike. 

Anonymkode: 1e8f0...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer bygger mindre volum som regel. En mann og en dame som løfter like tungt, da vil som regel mannen være større,.  Jeg har satt mange damer som er forbausende sterke, du skulle ikke gjettet det ved å se på dem. De er også overraskende  tunge når de går på badevekta. F.eks. min søster, veier omtrent det samme som meg ., selv om jeg er 10cm høyere og ser kraftigere ut. Hvorfor? Fordi hun har mer muskler enn meg. Men det er ikke så lett ved bare å se på henne, i hvert fall ikke med klær på. Pussig, muskler virker liksom ofte å være "mer skjult" på damekroppen...

Anonymkode: 59e91...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 13.20):

Hei, blir stadig overrasket når jeg ser relativt slanke kvinner løfte like tungt/ tyngre enn gutter og menn med større volum/ muskelmasse. Jeg bare lurer på om det er slik at kvinner kan ha like mye (eller mer ) fysisk styrke, selv om de ikke blir like "store". F.eks. så jeg i dag en kvinne, forholdsvis "liten", ta 70kg i nedtrekk og 70kg i sittende roing, som er mer enn begge guttene før henne, selv om de var betydelig større av størrelse.

 

Anonymkode: a05b6...f3c

Hvilke kvinner løfter tyngre enn menn med større muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det kommer litt ann på. Som noen andre har påpekt så er det forskjell på å trene for muskelstørrelse og å trene for muskelstyrke, så ofte kan en som ser mindre ut være sterkere enn en som ser større ut. Men når det er sagt så er det rimelig ekstrem forskjell på menn og kvinners styrke, så det skal ekstremt mye til for at en kvinne skal være sterkere enn en mann, og spessielt en større og mer muskuløs mann. 

Her kommer det også veldig ann på muskelgrupper. Kjønnsforskjellen er dramatisk mye større i overkroppen enne i underkroppen (grep og skuldre har den største forskjellen). Så benpress eller hipthrust er det en del jenter som er sterkere enn gutter, men i nedtrekk er det veldig uvanlig. 

En ting er hva de løfter, en annen ting er antall repetisjoner. Ren styrke trener du med få reps, mens bodybuilding eller utholdenhet er mange reps, og bodybuildere bruker ofte dropsets hvor de setter ned vekten mellom reps uten å ta pauser. Så om hun trener styrke og da gjør 5 reps med 70kg, og han trener bodybuilding og gjør 20 reps med 65 kg så blir det høyere vekt på henne, men han er nok en del sterkere. Og så du at han brukte den samme vekten hele veien eller bare så du at den sto på 70 etterpå? Jeg kan ofte starte på 120 og ende på 60 eller 40 hvis jeg kjører dropsett, så hvis man ikke legger merke til hvor stor stacken er når den går opp og ned ser man bare en utmatta kar som forlater en maskin hvor vekten står på 60kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypertrofi = større muskler. Andre fokuserer på muskelstyrke. Metodene for å oppnå de er litt ulike. 

Jeg trener hovedsakelig for å få muskelmasse. Lillebroren f.eks er mer en muskelstyrke fyr. Jeg er mye større enn han, men han har mye mer utholdenhet enn meg. 
Hadde armbak mot han for et par dager siden, hvor du kunne se blodårene strømme over bicepsene mine, mens han har tynne biceps, likevel slo han meg ganske hardt i armbak.. 😅

Anonymkode: 7b565...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at trente jenter løfter tyngre enn menn på senteret i relativ muskelstyrke. Dvs en jente på 60 kg kan løfte tyngre enn enn mann på 90 kg ift kroppsvekten. Så damer legger mer innsats i styrketreningen enn det en gjennomsnitts "natty" mann gjør. 

Anonymkode: a25e0...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eier ikke vilje til å utfordre seg selv heller. Store babyer er ikke sterke.

Anonymkode: a8eb6...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også legge til at kombinasjoner av genvarianter for treige muskelfibre kan gi overraskende utslag. Folk med to spesifikke genvarianter som gir de treige muskelfibre gjør og så de får mer spenst fra stillestående og styrke i hendene. Mange genvarianter som spiller inn. Så har vi og forskjellen på volum og styrke. De fleste kvinner og menn som trener sørlig kung fu kan makse beinpress uten å ha prøvd øvelsen tidligere som følge av at de står mye i lav stilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...