Gå til innhold

Mugg i leilighet.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har bodd her i snart 2 år. Ikke vært plaget med synlig mugg som vi har sett før nylig. Skulle flytte sengen på soverommet, da vi hadde kjøpt oss ny. Sengen og veggen var dekt i mugg. Skal sies at jeg har flyttet sengen ofte når jeg vasker. Kjøpte vask til fjerning av sopp og fikk fjernet muggen. Flyttet også sengen til motsatt side av rommet og satte kommoden på den veggen det var mugg. Satte den med ca 2-3 cm klaring fra vegg. Nå er det mugg igjen.. 

Har klaget til husvert. Han sier det er vår feil og det er bare og vaske bort. Har kjøpt luftavfuktere til både soverom og bad. Fyller seg opp relativt kjapt. 

Veggen det er fukt på er en vegg som er under bakken. Kjenner ofte en emmen lukt på badet også, så vil tro det er mye mugg bak flisene også. Da veggen på badet er under bakkeplan.. 

Noen som har tips? Sånn utenom å flytte? 

Anonymkode: f99ab...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikse drenering og isolasjon utvendig. Det koster mye penger, så det er vel ikke så aktuelt med den utleieren?

Anonymkode: b0850...ca1

Skrevet

Fortsetter du å bo der kan du pådra deg kroniske luftveisskader. 

Anonymkode: 781d0...f42

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som har tips? Sånn utenom å flytte? 

nei, bare flytt. kom deg vekk derfra.

• Liker 2
Skrevet

Ikke no å lure på, pakk sekken din og flytt. Man kan bli ganske syk av å bo med mugg. Tipper dette egentlig ikke er et nyoppstådd problem. 

Anonymkode: 5e7ac...6c0

• Liker 1
Skrevet

Flytt. Jeg bodde i en liknende leil og jeg ble så syk, og det tok lang tid etter utflytt før immunforsvaret mitt fungerte normalt igjen.

Anonymkode: d110e...cd1

Skrevet

Vi har hatt lyst å flytte av andre grunner tidligere. Som blant annet ødelagde varmekabler på bad. Men leie-markedet er ikke eksisterendes her vi bor.. Har inne søknad om startlån hos husbanken.. 

Anonymkode: f99ab...2c3

Skrevet

For en ubrukelig huseier som sier at det bare er å vaske vekk muggen. Han driter tydeligvis i leieboerens helse, sålenge husleia kommer inn så gir han faen. 

Anonymkode: 4a50c...a91

Skrevet

Luftavfukter vil løse problemet på en billig måte.

Anonymkode: 04e7f...959

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Luftavfukter vil løse problemet på en billig måte.

Jeg mente sorpsjonsavfukter, Da trenger du ikke styre med vann.

Skrevet

Oppdager du mye mugg i boligen må du kontakte et firma som fjerner soppen. Synlig muggsopp kan du ikke bli kvitt på egenhånd. 

Anonymkode: 781d0...f42

• Liker 1
Skrevet

Opplevde noe lignende den gangen jeg var på leiemarkedet. Fikk beskjed av huseier om at det var min feil fordi jeg tørket klær inne, og han ville ha depositumet mitt. (Han hadde tydeligvis ikke fått med seg at jeg har kondenstørketrommel). Tok kontakt med tidligere leier, og han kunne informere om at han hadde hatt nøyaktig samme problem. Tok så kontakt med noen som kunne måle fukt i veggen, og målingene visæste helt sjokkerende verdier. 

Så huseier fikk to valg: skriv ut depositumet umiddelbart og slipp meg fra kontrakten umiddelbart, eller få befaring av kommunen. Han valgte selvsagt den enkleste løsningen. Kommunen ble forøvrig varslet på mystisk vis, og leiligheten ble stengt for utleie.. 

Sånne frekke utleiere som umiddelbart skylder på leier er det bare å komme seg bort fra. Du bør se deg om etter ny leilighet. 

Anonymkode: f8503...a3a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Opplevde noe lignende den gangen jeg var på leiemarkedet. Fikk beskjed av huseier om at det var min feil fordi jeg tørket klær inne, og han ville ha depositumet mitt. (Han hadde tydeligvis ikke fått med seg at jeg har kondenstørketrommel). Tok kontakt med tidligere leier, og han kunne informere om at han hadde hatt nøyaktig samme problem. Tok så kontakt med noen som kunne måle fukt i veggen, og målingene visæste helt sjokkerende verdier. 

Så huseier fikk to valg: skriv ut depositumet umiddelbart og slipp meg fra kontrakten umiddelbart, eller få befaring av kommunen. Han valgte selvsagt den enkleste løsningen. Kommunen ble forøvrig varslet på mystisk vis, og leiligheten ble stengt for utleie.. 

Sånne frekke utleiere som umiddelbart skylder på leier er det bare å komme seg bort fra. Du bør se deg om etter ny leilighet. 

Huff... Alltid lurt å ha slikt utstyr selv! man får kjøpt brukbare luftfuktighetsmålere og tre/mur målere til under 200kr hos biltema de gir en god pekepin uten å være helt nøyaktige.

Skrevet

"Å heve hele leieavtalen kan være aktuelt om problemene er så alvorlig at det ikke går an å bo i leieobjektet og huseieren ikke viser initiativ til å løse problemene. "

https://www.rb.no/bolig/skal-ikke-vare-mugg-og-sopp-i-leieboliger/s/1-95-6579489

Anonymkode: 843d4...678

Skrevet

Mugg kommer ikke uten grunn. Det må fukt til....

Anonymkode: b162b...76c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mugg kommer ikke uten grunn. Det må fukt til....

Anonymkode: b162b...76c

Ja og vegg under bakken er ofte grunn nok, og det er ikke leietaker sin feil.

Anonymkode: 2822c...e1d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Huff... Alltid lurt å ha slikt utstyr selv! man får kjøpt brukbare luftfuktighetsmålere og tre/mur målere til under 200kr hos biltema de gir en god pekepin uten å være helt nøyaktige.

Ja, det har jeg funnet ut i ettertid, så har en liggende hjemme nå! Kjekt bare å kunne måle fukt i treverk før man beiser, for eksempel. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikse drenering og isolasjon utvendig. Det koster mye penger, så det er vel ikke så aktuelt med den utleieren?

I kjeller må man være bevisst på å lufte/ sette møbler litt ut fra yttervegger. Uansett tilstand.

Dette høres imidlertid ut til å være et større problem. Har du spurt utleier om når dreneringen er fra? Og om dere kan få leid inn noen til å måle fukt i yttervegg? 

Mugg kan gjøre deg veldig syk. Så vær forsiktig. Og still krav om du blir boende. Er der ventillasjon? Om ikke må du la alle ventiler stå åpne.

Skrevet
SS skrev (4 minutter siden):

I kjeller må man være bevisst på å lufte/ sette møbler litt ut fra yttervegger. Uansett tilstand.

Dette høres imidlertid ut til å være et større problem. Har du spurt utleier om når dreneringen er fra? Og om dere kan få leid inn noen til å måle fukt i yttervegg? 

Mugg kan gjøre deg veldig syk. Så vær forsiktig. Og still krav om du blir boende. Er der ventillasjon? Om ikke må du la alle ventiler stå åpne.

Dette med ventilasjon kan gjøre vondt verre i sommerhalvåret i kjelleren. Fuktig varm luft kommer inn og kondenserer på kjølige overflater. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette med ventilasjon kan gjøre vondt verre i sommerhalvåret i kjelleren. Fuktig varm luft kommer inn og kondenserer på kjølige overflater. 

Lufting er viktig, uansett. Man bør også med jevne mellomrom sjokkvarme rommene.

Men her tror jeg det er drenering som er problemet. Vet litt om problemstillingen, da jeg leide en kjeller for en del år tilbake. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...