AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Som overskriften sier; hvor travelt har du det i din jobb og hva er egentlig normalt? Har en jobb med enormt arbeidspress og har altfor mye å gjøre. Aldri tid til småprat med kollegaer, aldri tid til pause og knapt tid til å spise. Sånn har det vært nå siden jeg startet (litt over et år siden). Jeg er vanligvis veldig effektiv på jobb, men oppgavene tar aldri slutt. Har mye overtid, men aldri tid til å ta ut avspasering. Anonymkode: 22630...aaf
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Det varierer. Jeg kommer aldri til å "komme til bunns i bunken", men det har jeg og de fleste kollegaer innfunnet oss med, og jobber ut fra teorien "vi får til det vi får til" og så jobber vi stort sett normaldager, og tar fri når vi trenger fri. De fleste dager er helt greit hektiske, men rekker å spise, og kan også snakke med kollegaer ut over bare jobb. Noen dager går i ett, og det er ikke mulig å lese mail en gang. Men likevel sitter jeg sjelden etter arbeidstid og tar unna. Lar det heller ligge til neste dag, og satser på at den er roligere. Blir det for mye, sier jeg ifra til nærmeste leder, om hva som gjør at det blir for mye, og ber om at noe prioriteres vekk. (Gjerne med forslag.) Har vel skjedd to ganger, at jeg har bedt om å fratas oppgaver for å gi rom for noe annet. Hos oss er det også leders ansvar at jeg kan avspasere tid, ikke bare mitt. Og om det ikke lar seg gjennomføre, blir det samtaler med HR om hva som må gjøres for at jeg skal kunne redusere avspaseringstiden min. Anonymkode: 0c8af...fef 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Slik at jeg burde ha 2,5 fulle stillinger. Ganske konstant. Anonymkode: 00e98...2d4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg jobber i dagligvare og da er det som regel noe å gjøre hele dagen: pakke ut varer fra store paller, stå i kassa eller rydde i hyllene. Er jo noen ganger det ikke er «noe» å gjøre, f eks fra 7-10 om morgenen, men så blir det trykk utover dagen og knapt tid til pause. Bedre at det er slik enn at man har masse tid til å stå å småprate og se på klokka, da! Man er jo tross alt på jobb for å jobbe. Har hatt flere «kjedelige jobber» og valgte noe intensivt med vilje denne gangen. Anonymkode: ec3e1...ddc 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Pause har du jo krav på, så den kan de ikke ta fra deg, og oppgavene tar jo slutt når arbeidsdagen er over, så skjønner ikke hva du klager på..? Anonymkode: ec3e1...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Slik at jeg burde ha 2,5 fulle stillinger. Ganske konstant. Anonymkode: 00e98...2d4 Ja det er sånn jeg også føler det. Det var travelt i min forrige jobb også, men på et helt annet nivå. Der tok man seg tid til småprat fordi det var viktig for trivselen, men her er det null sosialt, det gjøres ingenting for at man skal trives, men det er nesten påkrevd å jobbe overtid hver dag. Anonymkode: 22630...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pause har du jo krav på, så den kan de ikke ta fra deg, og oppgavene tar jo slutt når arbeidsdagen er over, så skjønner ikke hva du klager på..? Anonymkode: ec3e1...ddc Problemet er at oppgavene tar ikke slutt, og om jeg ikke jobber overtid så må jeg jobbe enda mer dagen etter. Ja man har krav på pause, men i realiteten så har man ikke mulighet. Anonymkode: 22630...aaf 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg er "heldig" og har et fysisk tungt yrke. Der kan vi ikke ha det for travelt over lang tid, da vi blir sykmeldte hvis det blir sånn. Det taper sjefen på. Så her får vi lov til å ta fem minutter når vi ønsker det, så lenge det lar seg gjøre (og det gjør det nesten alltid). Vi har alltid mulighet til å snakke mens vi jobber, eller hvis vi må vente på å fortsette å gjøre arbeidsoppgavene våre. Er vi for lite folk, så er vi for lite folk, og da justeres arbeidet som må gjøres litt ned, eventuelt så får sjefen få inn vikar. Som sagt: alternativet er at en eller flere av oss blir sykmeldte, og det er enda verre enn å få inn vikar eller justere på forventet resultat. Det varierer også litt fra dag til dag, og tidspunkt på dagen. På morgenene er det mest travelt, men så blir det roligere og roligere ut dagen. På slutten av arbeidsdagen har jeg ofte tid til overs som jeg kan bruke på akkurat det jeg måtte ønske - enten gjøre litt ekstra så morgendagen blir roligere, eller slappe av og bare gjøre småting. Så jeg vil si min vanlige arbeidsdag er veldig rolig i forhold til mange andre, til tross for at det er tungt og sliter på kroppen. Anonymkode: 8abc5...ec0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Pause har du jo krav på, så den kan de ikke ta fra deg, og oppgavene tar jo slutt når arbeidsdagen er over, så skjønner ikke hva du klager på..? Anonymkode: ec3e1...ddc .😂 Unnskyld meg, men hvor jobber du? 😂 Anonymkode: 6826c...282 18
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at oppgavene tar ikke slutt, og om jeg ikke jobber overtid så må jeg jobbe enda mer dagen etter. Ja man har krav på pause, men i realiteten så har man ikke mulighet. Anonymkode: 22630...aaf Hva slags type jobb har du? Beklager hvis dette er et dumt forslag, men hva hvis du legger opp til noe ærend etter jobb som du er nødt til å dra til? Du trenger ikke dele med sjefen hva disse ærendene er. Det kan umulig være meningen at du skal bære hele firmaet på dine skuldre. Her er det sjefen din som blir nødt til å ta inn vikarer/permanent ansette flere. Mon tro om fagforbundet kunne hjelpe deg? Høres ikke helt ut som det de gjør mot deg er rett: "Etter arbeidsmiljølovens § 10-6 er hovedregelen at arbeid utover avtalt arbeidstid ikke skal gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. Arbeid utover avtalt tid må begrunnes i et særlig og tidsavgrenset behov. Med «særlige behov» menes for eksempel uforutsette hendelser, sykdom blant arbeidstakerne, sesongmessige svingninger med særlig arbeidspress i en kort periode mv.." Anonymkode: 8abc5...ec0 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 Jobber i en underbemannet barnehage. Det er høyt tempo og lite rom for at ansatte blir syke eller har sykt barn, for å si det sånn. Pausene blir ofte avbrutt. Føler ikke jeg får gjort jobben min ordentlig, vi er ikke nok folk til å gi barna et godt pedagogisk tilbud. Dessverre 💔💔💔 Anonymkode: 1ce30...b5f 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #12 Skrevet 19. oktober 2021 Har alltid høyt tidspress og en utømmelig bunke med oppgaver. Har arbeidet i samme stillingen i 4 år, siste 2,5 årene har jeg blitt veldig god på å prioritere. Jeg prioriterer de oppgavene som haster og legger til side det som ikke brenner. Jeg prioriterer også pauser, jobben er ikke tjent med at jeg blir utbrent. Anonymkode: 46e05...016 11
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #13 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har alltid høyt tidspress og en utømmelig bunke med oppgaver. Har arbeidet i samme stillingen i 4 år, siste 2,5 årene har jeg blitt veldig god på å prioritere. Jeg prioriterer de oppgavene som haster og legger til side det som ikke brenner. Jeg prioriterer også pauser, jobben er ikke tjent med at jeg blir utbrent. Anonymkode: 46e05...016 Signerer denne. Jeg jobber med regnskap og har tidligere stressa veldig over differanser på typ 26øre. En revisor sa en gang til meg at «det er bare tall, ingen dør om det innimellom blir litt feil, og det vi finner ut av i ettertid kan vi bare korrigere.» Det hjalp veldig. Så har jeg lært at jeg fungerer dårlig under stress og uten pauser. Derfor spiser og driter jeg når jeg må. Planlegging og prioritering er alfa omega, og multitasking unngås. Mye forstyrrelser er jeg heller ingen fan av så jeg har ofte mobilen på lydløs og skrur av mail for å få unna de viktige tingene jeg har på agendaen den dagen. Og som Stordalen sier; 80% får være bra nok. Skulle ønske jeg visste det litt tidligere i arbeidslivet.. Anonymkode: 5a640...a86 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #14 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg hadde tidligere en jobb der vi måtte ta telefoner i tillegg til mer enn nok av vanlige oppgaver. Og telefonen ringte i praksis hele dagen, så den egentlige jobben fikk vi bare begynt på i overtiden. Vi gikk langt over det som var tillatt av overtid. Eneste spørsmål noen stilte ved det var "hvorfor bestiller dere så ofte overtidsmat". Kunne lett jobbet døgnskift i den jobben uten å komme ajour. Fant meg heldigvis en ny jobb. Der vi også har nok å gjøre til at det aldri går tomt, men det vi ikke rekker i vanlig arbeidstid kan vente til dagen etter. Det er et helt nytt liv. Anonymkode: 5a763...417 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #15 Skrevet 19. oktober 2021 Ikke travelt, er rådgiver i staten. Har god tid til lunsj, aldri problem med å rekke frister. Har aldri jobbet overtid. Veldig behagelig 😊 Anonymkode: 9851d...e8c 1
pia mater Skrevet 19. oktober 2021 #16 Skrevet 19. oktober 2021 Varierer veldig på dagene men er jevnt over for travelt. Prioriterer alltid å spise iløpet av dagen, men har vanligvis betalt matpause så ikke uvanlig at jeg sitter mye i telefon samtidig. Har alltid mye jeg skal gjøre og burde gjøre men rekker kun en brøkdel. Går ikke overtid lengre for ingen får betalt for overtid og er vanskelig å få tatt ut timer til avspasering. I tillegg til ledelse som aldri er fornøyd og mener jeg burde ha gjort alt raskere og bedre, og rukket mye mer.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #17 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg vil si mellom medium travelt og veldig travelt. Ofte må noen oppgaver ligge til neste dag, men vi får alltid rukket over det aller viktigste. Det er tid til litt småprat og kaffepauser hvor det som regel diskuteres jobboppgaver, fremtidige strategier, rutiner som kan forbedres osv. Jeg anser disse kaffepausene som mer avslappede oppgaver, da vi får snakket godt sammen mellom avdelinger og hører litt om hva de andre driver med og hvordan det påvirker min avdeling. Viktig med sånne samtaler, men en litt mer avslappet setting. Pauser hvor vi kobler av og snakker om andre ting enn jobb er kun lunsjen. Anonymkode: 81472...69f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #18 Skrevet 19. oktober 2021 For det meste ganske avslappet. Jobber med maskiner, de går i sitt tempo stort sett hele dagen. God tid til å skravle med kolleger, prate i telefonen, sitte på kg, lese bøker, høre på lydbok og lignende i løpet av arbeidsdagen. 1-2 ganger pr uke er det mye innstillinger som skal gjøres, som er fysisk krevende og tar noen timer, dog alltid med tid til pauser. Jevnlige kvalitetskontroller om små justeringer i løpet av hele dagen, og en del småtrøbbel med maskiner, men ikke noe som tar mer enn 5 minutter fikse før man kan sette seg med kaffekoppen igjen. Anonymkode: cf61a...b83
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #19 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg er anestesisykepleier. Det er veldig travelt når vi har en dårlig pasient, men da kan jeg konsentrere meg fullt om hen, og har vanligvis ikke andre oppgaver som venter. Kvelds- og nattevakter kan også være veldig travle, spesielt i helgene. På dagvakter blir vi alltid avløst til pauser, så det er alltid tid til lunsj. Selv om vi får godt med pauser, krever jobben 100% oppmerksomhet. 80% er ikke bra nok, da kan fatale feil oppstå. Anonymkode: 6e68e...d47 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #20 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg jobber i Nav, det er travelt. Jeg har blitt god på å prioritere, men man kan ikke alltid prioritere bort ting der og da, hvis det brenner. Og det brenner ofte. Problemet er at ingen andre tar arbeidsoppgavene mine hvis jeg er borte, eller hvis jeg må slippe alt jeg holder på med på grunn av en hastesak. Dette fører til at jeg misbruker fleksitid til å jobbe gratis for arbeidsgiver fordi jeg aldri har tid til å avspasere. Fordi pengene (sosialhjelp) går ut klokka 13 og må gjennom en beslutter først så er det ofte lite tid til lunsj. Det er alltid noe som "må ut i dag". Jeg kjenner ofte på svært dårlig samvittighet for at jeg har dårlig tid til brukere. Anonymkode: 27878...007 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå