Gå til innhold

Katt alene over helgen...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så hvorfor drikker våre katter sølevann?  Fra hvor får villkatter friskt vann hver dag?  Fra hvor får andre ville dyr friskt vann hver dag?  Tull på dere - Dyr skal ha tilgang på vann, men det trenger ikke å være friskt.

Villkatter er ikke huskatter! villkatter er et vilt dyr av kattefamilien som lever bl.a i England. Kanskje det er hjemløse huskatter/tamkatter du snakker om ?

Du skal ikke "gamble" med dyrene dine. Dyrene skal ha tilsyn, mat, friskt vann og omsorg daglig. Mitt synspunkt er at det ikke er til det beste for dyra hvis eieren er avhengig av å reise mye, f.eks hver helg, når en i tillegg jobber hver eneste dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to inne-katter. Det hender jeg drar fra de alene hjemme fra den ene dagen til den andre (en natt annenhver mnd i snitt); setter da frem masse mat og store skåler med vann.

Skal jeg være borte to netter får jeg venner til å gå innom de og sette frem ny mat og vann og ber de ta en kaffe, se litt på TV eller noe: Være litt hos de.

Skal jeg bort enda lenger tar jeg de med eller plasserer de hos venner.

Jeg tror nok pusene hadde overlevd alene hjemme et par netter og sikkert mer, men jeg er opptatt av at de skal ha det bra, helst flott det meste av tiden :) Det er levende vesener som gir meg veldig mye og har krav på å få såpass tilbake at de ikke blir overlatt til seg selv over lengre tid.

Høres ut som en bamse eller to hadde passet bedre til venninnen din: De kan man kose med når man vil og slenge fra seg når man er lei eller det ikke passer - dyr skal man ikke gjøre det med.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)
Høres ut som en bamse eller to hadde passet bedre til venninnen din: De kan man kose med når man vil og slenge fra seg når man er lei eller det ikke passer - dyr skal man ikke gjøre det med.

Men i alle dager for en kommentar! Det var snakk om at venninnen reiser bort en helg av og til, ikke at kattene skulle tilbringe resten av livet uten menneskekontakt. Tror det er enkelte her som forveksler mennesker og dyr igjen... :roll:

Utover det foreslår jeg at trådstarter tilbyr seg å se til kattene de helgene venninnen er bortreist, dersom hun er så bekymret.

Endret av Varg-Menja
Skrevet

:yinyang: Du må venne katten til å reise i bur fra første stund. Innekatter trenger stimulans og det er en fin måte å la dem få bli med på reise. Du trenger ikke så stort tungt bur. Men jeg syns de bør få bli med deg jeg. Mange feller i en leilighet som du ikke aner før ulykken er ute. Eller kan de være en natt hvis de er to, men da må du ha en sikker og stor stødig skål med vann og tørrmat. Ja en som ikke blir tom. Men det beste for deg og katten er at den får bli med og lære seg å bli sosial og intelektuell. Til slutt elsker katten bli med deg på tur.

Skrevet

Jeg syns ikke det er så farlig å reise fra katten en liten stund, om den får friskt vann, mat og daglig tilsyn.Både vi og svigersene har katt. Når vi er borte (har bare skjedd en gang og for to netter, da..) kommer de innom en til to ganger om dagen og er litt sammen med katten. Og omvendt.

Ellers har ei yngre slektning nøkkel hit, siden ho liker å være her for å bruke dataen etc, så da får katten mer selskap.

Så lenge katten/kattene får tilsyn syns jeg det går greit.

Skrevet

:smilyblomst: Syns også du skal venne dem til å bli med deg. For tenk om sommeren kan det bli utrolig varmt i en leilighet sånn over natten når kattene er alene. Dem greier ikke ha opp et vindu for å kjølne ned.

Og katter kan også få heteslag sånn som hunder.

Gjest metoyou
Skrevet

Ser ikke problemet med å la dem være alene ett døgn uten tilsyn...så lenge kattene blir stelt rett før du reiser på fredagen, så klarer de lørdagen uten noe stell....Når det kommer til vann...Kjøp en fontene!

100720051205358A5hCONCbc6c.jpg

Denne tar over en liter med vann i seg, den holder vannet rennende kaldt og osygenrikt. De klarer ikke å velte denne. Det er et rensefilter inni som sørger for at det ikke samler seg masse drit i vannet. Vasket og rengjøres en gang i uka, fylles på med vann to ganger i uka, bytte filter hver tredje uke...Helt genial for innedyr.

Etter vi fikk denne begynte dyrene å drikke mye mer vann.

Når det kommer til bæsjekassen. Sørg for å ha to-tre stk. fylt til randen med sand. Katter HATER lukten av avføring og urin, så det er viktig at de får gravd skikkelig over det...I det daglige skal sandkassen renses for møkk hver dag med spesial spade, men ett døgn klarer de fint :)

Klart, det burde ikke være hver eneste helg, men i blandt går det fint :)

Skrevet
Utover det foreslår jeg at trådstarter tilbyr seg å se til kattene de helgene venninnen er bortreist, dersom hun er så bekymret.

Skulle gjerne gjort det, men hun bor ikke på samme sted som meg! Det var heller ikke slik at jeg var kjempebekymret for dyrene, jeg vet at hun steller fint med dem og at hun ikke reiser vekk hver helg... ;)

Hun har skaffet seg en katt til nå, og det går visst kjempebra med dem. Når hun skal reise bort er det ikke alltid så lett å ta med seg kattene. Moren hennes har katt selv, og dit er det visst ikke noe problem å ta den med, men faren er allergisk så når hun drar dit må hun la dem være igjen hjemme. Men jeg tror ikke det er så ofte at det gjør noe...

Skal tipse henne om den fontena. Hvor har du kjøpt den? Fint bilde forresten, metoyou!

Skrevet

Personlig ville jeg ikke latt en innekatt være alene en hel helg, men egentlig er det vel ikke noe galt i det. Mammas katt, som er utekatt, er hjemme alene noen dager rett som det er. Hun får en diger bolle tørrfôr og har masse vann tilgjengelig, i tillegg kan hun jo spasere ut og inn og jakte og gjøre som hun pleier. Jeg innbiller meg en innekatt ville blitt ensom, den har jo ingen andre enn eierne. Jeg kunne ikke gjort det mot min pus. Heldigvis har vi en snill nabo som kommer innom minst en gang om dagen når vi er borte, og hun er alltid så lykkelig over kos og ville helt tydelig savnet selskap. Hva gjør hun med kattedoet forresten? Vi har en diger kattedo, men den trenger helt klart å renses hver kveld, tør ikke tenke på hvordan den ville se ut etter 3-4 dager og katten vår ville nektet å bruke en skitten do.

Gjest metoyou
Skrevet
Hvor har du kjøpt den? Fint bilde forresten, metoyou

Takker... :) De fleste dyrebutikker selger den...bor du i Oslo, så selger de den på Sanvika, CC Vest, Bislett Dyrebutikk etc.

tør ikke tenke på hvordan den ville se ut etter 3-4 dager og katten vår ville nektet å bruke en skitten do.

Nå er det jo bare snakk om en dag uten tilsyn. De får jo stell fredag og søndag...

Når det kommer til dette med innekatter så er det jo en del ting en må tilrettelegges for dem. Mye rom, klorestativer og at de er to så de har selskap i hverandre.... :)

Her er gode eks. på innekatter:

http://ildereogkatter.moo.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...