Trampe Skrevet 3. oktober 2005 #1 Skrevet 3. oktober 2005 Ei venninne av meg har nå skaffet seg katt. Jeg har ikke sett den, så jeg vet ikke hvilken rase det er, men hun fikk den gjennom en lokalavis, der noen ga den vekk. Det er en liten kattunge. Hun har planlagt å få en til fra et annet kull, men har ikke funnet en hun liker. Hun har ei toroms leilighet, rundt 70 kvadrat tror jeg, i en by. Kattene blir derfor å være innekatter. Hun mener ingenting er galt med det, så lenge kattene blir stimulert og har hverandre å leke med mens hun er på skolen. Så langt er jeg enig. Problemet oppstår når hun skal reise hjem i helgene. Av og til drar hun hjem til foreldrene sine i helga, og skal da la kattene være alene fra fredags kveld til søndags ettermiddag. Igjen mener hun det ikke er noe problem. Kattene får mat rett før hun drar og med en gang hun kommer hjem, sier hun. Igjen har de hverandre å leke med, og hun lar en radio stå på til dem. Hva synes dere?
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #2 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg tror ikke kattene kommer til å savne mennesket sitt - jeg har selv katt, og har oppdaget at han fint kunne levd uten oss så lenge han hadde fått mat og drikke servert, og helst en automatisk døråpner. Katter er også rene rovdyr, og rovdyr tåler å faste om de evt skulle spise opp maten sin. Verre er det med vann - hva om de skulle velte vannskålen sin og gå tørste hele helgen? Selvsagt overlever de, men dyr SKAL ha tilgang på friskt vann. Nå går katten vår ut for å gå på do, men da han var inne syntes han ikke det var særlig attraktivt å gå i en kasse som ikke var nylig rengjort - en kasse som har stått hele helga er ikke fristende for en renslig katt; enn si to. Jeg ville så langt det var mulig ikke reist fra katten min, kanskje særlig en innekatt (vi bor landlig og nesten uten risiko for at han skal bli overkjørt), over helgen uten tilsyn. Det bør da heller ikke være umulig å få noen til å komme innom en gang om dagen for å gi dem vann og skifte i doen?
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. oktober 2005 #3 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg har fire katter og har ingen problemer med å la dem være alene hjemme inntil tre-fire dager. To dager eller en helg krever nesten ingenting ekstra, har to kasser til dem, som jeg vanligvis rengjør hver tredje-fjerde dag. Fyller man opp med mye sand og bruker klumpesand varer også kassen lenger. Sørger selvsagt for at de har godt med vann, i minst to forskjellige skåler, pga veltefaren. Fyller også opp med mat etter hvor mye de vanligvis spiser på en dag, pluss til to dager ekstra, for sikkerhets skyld. Kattene mine er inne- og utekatter, men jeg velger å ha dem inne når jeg reiser vekk. Dersom jeg hadde hatt katteluke kunne de få gått ut og inn som vanlig. Har man kattene ute når man reiser vekk bør man ha noen til å fylle på med mat minst annenhver dag, fordi det da er en fare for at andre dyr forsyner seg av maten deres. Jeg gjorde dette også da jeg bare hadde en katt, men det er absolutt en fordel at de er to eller flere, så de ikke kjeder seg for mye.
Gjest Milah Skrevet 3. oktober 2005 #4 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor hun i det hele tatt har skaffet seg dyr, om hun er avhengig av å reise bort i helgene, og ikke har mulighet til å ha de med!
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. oktober 2005 #5 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor hun i det hele tatt har skaffet seg dyr, om hun er avhengig av å reise bort i helgene, og ikke har mulighet til å ha de med! ← Jeg synes denne holdningen blir vel hysterisk. Katter er selvstendige dyr som greier seg fint alene noen dager. Ikke er de spesielt glad i å reise heller, så de har det som regel best hjemme. Mener du virkelig at en som har katter aldri kan reise hjemmefra? (Det var snakk om en helg av og til her...)
Gjest Milah Skrevet 3. oktober 2005 #6 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg synes denne holdningen blir vel hysterisk. Katter er selvstendige dyr som greier seg fint alene noen dager. Ikke er de spesielt glad i å reise heller, så de har det som regel best hjemme. Mener du virkelig at en som har katter aldri kan reise hjemmefra? (Det var snakk om en helg av og til her...) ← Jo, klart folk som har katter skal få dra bort. Men da må man ordne med noen som kan komme innom å se til dem.. Og en helg av og til, hva er det.. Hvis det er hver mnd synes jeg det er for ofte å la de være alene!
Gjest Violetta Skrevet 3. oktober 2005 #7 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg synes ikke man skal basere seg på at dyr "greier seg fint" alene. Har man dyr så har man dyr, og man reiser ikke fra dem i dagevis. Det kan alltid skje noe. De kan bli syke eller skadet.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #8 Skrevet 3. oktober 2005 En gang i blant ser jeg ikek problemet med å reise bort fra to innekatter en helg. Når de har hverandre har de selskap, og sannsyneligvis er det eier som føler det sterkeste savnet. Men en enslig liten kattunge ville jeg aldri reist bort fra, de trenger oppmerksomhet og det er så mye som kan skje med dem. Men hun har ikke muligheten til å ta med seg katten hvis hun skal reise bort hver helg? Hvis man vender katten til bilkjøring fra den er liten, har den ingen problemer med å takle dette. Ellers syntes jeg jo hver eneste helg er litt for ofte å være borte, det er iallefall da jeg får satt av ekstra mye tid til mine to innekatter. Men også katteeiere må få kunne dra bort, så en gang iblant er det bare sunt at kattene vender seg til å være borte fra eier.
Gjest (Ursula) Skrevet 3. oktober 2005 #9 Skrevet 3. oktober 2005 Om det er snakk om å la kattene være alene hver helg, eller annehver helg, så syns jeg det er i overkant. Min katt har vært alene på det lengste fra fredag ettermiddag til sent søndag kveld, og det gikk så fint så. Jeg satte ut to matskåler (i tilfelle han skulle velte en av dem), og 2 skåler med mat. Jeg har ingen problemer med å gjøre det igjen en annen gang, men det er ikke noe jeg ville gjort oftere enn nødvendig, og noe jeg ville tatt med i betraktningen da jeg skaffet meg katt. Har man katteluke er vel det det greieste, så kan pusen farte ut og inn som den selv ønsker.
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. oktober 2005 #10 Skrevet 3. oktober 2005 Hvis man vender katten til bilkjøring fra den er liten, har den ingen problemer med å takle dette. ← Katten takler det, men de er ikke så glad i det, siden katten i utgangspunktet er ett veldig stedbundet dyr, og ikke bryr seg like mye om menneskene. Hunder derimot binder seg mer til mennesker, og mindre til steder, så de passer bedre til å ta med seg. Grunnen til at jeg lar katten min være hjemme når jeg reiser vekk er av hensyn til den, ikke meg, mens hunden min tar jeg med, pga dens naturlige behov.
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. oktober 2005 #11 Skrevet 3. oktober 2005 Jeg synes ikke man skal basere seg på at dyr "greier seg fint" alene. Har man dyr så har man dyr, og man reiser ikke fra dem i dagevis. Det kan alltid skje noe. De kan bli syke eller skadet. ← Det er vledig begrenset hvordan en katt kan skade seg ved å være alene hjemme. Katter er nokså smidige dyr og kommer seg stort sett unna dersom de velter noe feks. Så bør man selvsagt også kattesikre hjemmet til en viss grad når man har katt. Sykdommer er skjeldent akutt hos katter, og man ser som regel tegnene i lang tid på forhånd. Det kan alltid "skje noe", men det som skjer når katten er alene i to dager kan også skje de åtte timene man er på jobb.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #12 Skrevet 3. oktober 2005 Katten takler det, men de er ikke så glad i det, siden katten i utgangspunktet er ett veldig stedbundet dyr, og ikke bryr seg like mye om menneskene.← Vel, mine innekatter setter veldig pris på å komme seg ut en tur bort fra leiligheten. Har vent dem til bilkjøring fra de var små. Ellers er deres verden bare begrenset til min leilighet, mens de når de kommer bort får oppleve noe nytt. Da løper de rundt i den nye leiligheten, snuser rundt og prøver å velte alt de kommer over. Når de kommer hjem er de sliten, og jeg ser på dem at de er glade for å ha opplevd noe nytt. I bilen siter de helt rolig i buret, siden de til vanlig sover i dette buret hjemme. Når det gjelder utekatter opplever de jo nok av synsinntrykk når de er ute på tokt. Utekatter er ikke nødvendigvis like avhengige av eieren, slik innekatter nødvendigvis blir (tross alt eieren som står for alt av stimuli i form av lek og kos). Men hvis det er snakk om så mye reising som hver helg, ville jeg nok vurdert om man ikke skal utsette anskaffelsen av katt.
Lillesøster Skrevet 3. oktober 2005 #13 Skrevet 3. oktober 2005 Katten skal ha friskt vann hver dag og man må se til at den har nok mat. Dessuten bør kaffedoen tømmes annenhver dag.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #14 Skrevet 3. oktober 2005 Katten skal ha friskt vann hver dag og man må se til at den har nok mat. Dessuten bør kaffedoen tømmes annenhver dag. ← Hvor i all verden har du det fra at katter skal ha friskt vann hver dag? Du skriver så mye rart.
Gjest Milah Skrevet 3. oktober 2005 #15 Skrevet 3. oktober 2005 Hvor i all verden har du det fra at katter skal ha friskt vann hver dag? Du skriver så mye rart. ← Dyr skal ha friskt vann hver dag! Slå opp i en hunde/kattebok hvis du ikke tror på det..
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #16 Skrevet 3. oktober 2005 Dyr skal ha friskt vann hver dag! Slå opp i en hunde/kattebok hvis du ikke tror på det.. ← Så hvorfor drikker våre katter sølevann? Fra hvor får villkatter friskt vann hver dag? Fra hvor får andre ville dyr friskt vann hver dag? Tull på dere - Dyr skal ha tilgang på vann, men det trenger ikke å være friskt.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #17 Skrevet 3. oktober 2005 Helt vanlig at katter går ute og drikker sølevann. Men mine katter foretrekker å drikke vann direkte fra springen, de er egentlig veldig opptatt av å få friskt vann. Jeg har to vannskåler stående: en som blir skiftet hver dag, og en som står i noen dager (reservevannskåla). Jeg ser jo at like ofte har det blitt drukket mye av vannskåla som har stått i noen dager... Tror en helg innimellom der de drikker to dager gammelt vann går helt fint. Jeg har klart meg hvis jeg har drukket vann som har vært i vannflaska mi en dag eller to jeg også. Ellers finnes det slike vanningsfontener for katt man kan kjøpe, som holder vannet i bevegelse, så det ikke smaker gammelt. Tror det gjelder å ikke være hysteriske heller (selv om jeg for å være ærlig synes det er vanskelig å ikke være det når det gjelder mine egne katter ). Men hvis det blir hver eneste helg katten skal være hjemme alene, kan man jo begynne å stille spm.
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. oktober 2005 #18 Skrevet 3. oktober 2005 Så hvorfor drikker våre katter sølevann? Fra hvor får villkatter friskt vann hver dag? Fra hvor får andre ville dyr friskt vann hver dag? Tull på dere - Dyr skal ha tilgang på vann, men det trenger ikke å være friskt. ← Det finnes stort sett rennende vann i naturen også. Katten tar ikke skade av å drikke "dødt" vann, men mange fortrekker friskt vann. Den ene katten min klager og tigger om nytt vann dersom vannet i skåla har stått noen timer. Mens en av de andre kattene foretrekker å drikke av toalettet, helst når det er litt skittent. Katter er individualister og har ulike preferanser. En av grunnene til at man anbefaler friskt vann til katter er at siden de egentlig er ett ørkendyr har de ikke like sterke tørstefølelse som hunder og mennesker, og dersom vannet ikke faller i smak kan de nekte å drikke, uten å føle at de tørker ut.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2005 #19 Skrevet 3. oktober 2005 g dersom vannet ikke faller i smak kan de nekte å drikke, uten å føle at de tørker ut. ← De nekter ikke å drikke hvis de er tørste.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. oktober 2005 #20 Skrevet 4. oktober 2005 De nekter ikke å drikke hvis de er tørste. ← Nei,men de har ikke like lett for å føle seg tørste, så dermed kan de faktisk tørke ut. Dersom de først føler seg tørste drikker de selvsagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå