AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Hvorfor ikke bare bruke kondomer? j15 Anonymkode: 254ce...307
Gjest Jmcclane Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 For de fleste menn er dotter som kommer med dustete unnskyldninger som dytter alt ansvaret for sex og sikkerhet over på jenter...
Gjest Jmcclane Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 P staven opereres vel inn i armen hvis jeg ikke tar helt feil.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 3 minutter siden, Jmcclane said: P staven opereres vel inn i armen hvis jeg ikke tar helt feil. Men er det sikrere enn kondomer da? Anonymkode: 254ce...307
amourerah Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 (endret) Fordi noen ikke tåler kondomer og er allergiske mot latex fks. Eller paga menssmerter Eller Fordi en ikke ønsker og bruke kondom. Dette gjelder både kvinner og menn. Jeg gidder ikke og legge skylden på bare en av kjønnene. Noen ganger er det kvinnen som vil at det skal settes inn p-stav eller mannen, eller begge to.🙂❣ Endret 18. oktober 2021 av amourerah 3
Hedda-78 Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg synes du stiller et veldig godt spørsmål, altså. Hvorfor ønsker noen å proppe kroppen sin med hormoner, når kondomer er så enkelt og lett tilgjengelig, og i tillegg beskytter mot sykdommer OG man slipper griseriet etterpå. Godt spørsmål! Svaret er nok fordi gutter ikke er til å stole på, og de er late. De gidder ikke, og du som jente ende opp med konsekvensene hvis gutten er giddalaus eller uforsiktig. 8
Gjest Jmcclane Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er det sikrere enn kondomer da? Anonymkode: 254ce...307 Tror ikke det, tror kondom er sikrere. Men ta det med ei klype salt, er ikke sikker. Men hadde det vært meg så ville jeg foretrukket kondom istedenfor noen form for hormonell prevansjon. Men er vel litt på kanten å uttale meg på vegne av kvinner når jeg tenker meg om. Så trekker meg stille og forsiktig tilbake😅
pia mater Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg har pstav fordi jeg har sterke menssmerter, og det er det eneste jeg har funnet som hjelper. 3
pia mater Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 Jmcclane skrev (18 minutter siden): P staven opereres vel inn i armen hvis jeg ikke tar helt feil. Opereres ikke inn. Det settes lokalbedøvelse med en liten sprøyte, så settes selve staven inn med en sprøytelignende sak. Fort og enkelt gjort. 3
Gjest Jmcclane Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 pia mater skrev (Akkurat nå): Opereres ikke inn. Det settes lokalbedøvelse med en liten sprøyte, så settes selve staven inn med en sprøytelignende sak. Fort og enkelt gjort. Da tok jeg skammelig feil😅👍 Skal innrømme at jeg ikke har satt meg inn i all info som fins om kvinnelig prevansjon😅
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg har pstav for prevensjon, men også fordi jeg slipper mensen helt. Det med mensen er dog individuelt, noen opplever å bli i flere mnd, noen får vanlig mens og noen mister den helt. Anonymkode: a405a...004 2
Mezzosoprena Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 Fordi det er et godt alternativ for mange. Og i langvarige forhold er man kanskje ikke så interessert i å drive å styre med kondomen lenger... 2
Fame Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg hadde det fordi jeg synes det var stress å huske på pilla hver dag. Jeg fjernet den fordi jeg blødde i tre måneder og var hulken. Prøvd to ganger og gikk like dritt begge gangene 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men er det sikrere enn kondomer da? Anonymkode: 254ce...307 Jmcclane skrev (33 minutter siden): Tror ikke det, tror kondom er sikrere. Men ta det med ei klype salt, er ikke sikker. Men hadde det vært meg så ville jeg foretrukket kondom istedenfor noen form for hormonell prevansjon. Men er vel litt på kanten å uttale meg på vegne av kvinner når jeg tenker meg om. Så trekker meg stille og forsiktig tilbake😅 P-stav beskytter bedre mot uønsket graviditet, men kun kondom beskytter mot kjønnssykdommer. https://tidsskriftet.no/2016/08/kommentar-og-debatt/hormonspiral-og-p-stav-er-beste-prevensjon-mot-uonsket-svangerskap Anonymkode: d5626...f83 3
Gjest Jmcclane Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): P-stav beskytter bedre mot uønsket graviditet, men kun kondom beskytter mot kjønnssykdommer. https://tidsskriftet.no/2016/08/kommentar-og-debatt/hormonspiral-og-p-stav-er-beste-prevensjon-mot-uonsket-svangerskap Anonymkode: d5626...f83 Godt jeg sikra meg med den klype salt kommentaren😅 Ellers hadde jeg sett ut som en dust nå😅
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg ville helst foretrukket å ikke bruke hormonprevansjon, men p-staven sørger for at jeg nesten ikke har mensen, og den er billig siden den varer i fem år (eller tre år, avhengig av hvilken du velger). Med nye partnere bruker jeg kondom uansett, men nå er jeg i et fast forhold og da er det fint å kunne droppe kondomer. Det gjør jeg dog ikke før vi begge to hadde testet oss for kjønnssykdommer. Anonymkode: 32a0d...2db 2
Tvist Skrevet 18. oktober 2021 #17 Skrevet 18. oktober 2021 Kondom er styr om man har en fast partner. Jeg bruker p-ring, men kunne tenkt meg p stav men er ikke så glad i å sette noe inn i kroppen som jeg ikke kan ta ut selv. Merker lite til hormoner.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #18 Skrevet 19. oktober 2021 Husk å ta HPV-vaksine om du har tenkt å ha ubeskyttet sex!! Anonymkode: f8364...b15
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #19 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husk å ta HPV-vaksine om du har tenkt å ha ubeskyttet sex!! Anonymkode: f8364...b15 TS har vel HPV vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet TS: anbefaler deg å snakke med helsesykepleier på skolen eller helsestasjon for ungdom om prevensjonsmuligheter. P-stav er hormonprevensjon og er langtidsvirkende fordi man kan ha den der i 3 år. Hormonspiral er en annen slik langtidsvirkende prevensjon og de kan man ha i hhv. 3 og 5 år. Både hormonspiral og p-stav er veldig sikre i bruk og mye sikrere enn p-piller fordi en stor andel av de som bruker p-piller glemmer å ta dem titt og ofte. Hormonspiral er den metoden som er mest anbefalt fordi det er en lav hormonmengde og hormonene virker mest lokalt. P-stav er vel regnet som en god nummer 2. I tillegg til disse prevensjonsmetodene har man også p-plaster og p-ring. P-ring inneholder også en liten mengde hormon og er en veldig undervurdert prevensjonsmetode som mange ikke engang vet eksisterer. Dersom man ikke vil ha langtidsvirkende hormonprevensjon av ulike årsaker, er derfor p-ring et meget godt alternativ selv om den ikke er like "fail safe" siden man må huske å bytte ring og i tillegg kan noen synes det er kavete å styre med en ring oppi vagina. Hormonprevensjon er sikrere enn kondom, men kondom er den eneste prevensjonsmetoden som beskytter mot seksuelt overførbare infeksjoner. Noen i denne tråden går ut i fra at det bare er negativt for kvinner å bruke hormonprevensjon virker det som, men mange kvinner synes det er flott å få mye mindre menstruasjon eller miste den helt slik som en del gjør. Anonymkode: bd0b9...e5f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #20 Skrevet 19. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS har vel HPV vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet TS: anbefaler deg å snakke med helsesykepleier på skolen eller helsestasjon for ungdom om prevensjonsmuligheter. P-stav er hormonprevensjon og er langtidsvirkende fordi man kan ha den der i 3 år. Hormonspiral er en annen slik langtidsvirkende prevensjon og de kan man ha i hhv. 3 og 5 år. Både hormonspiral og p-stav er veldig sikre i bruk og mye sikrere enn p-piller fordi en stor andel av de som bruker p-piller glemmer å ta dem titt og ofte. Hormonspiral er den metoden som er mest anbefalt fordi det er en lav hormonmengde og hormonene virker mest lokalt. P-stav er vel regnet som en god nummer 2. I tillegg til disse prevensjonsmetodene har man også p-plaster og p-ring. P-ring inneholder også en liten mengde hormon og er en veldig undervurdert prevensjonsmetode som mange ikke engang vet eksisterer. Dersom man ikke vil ha langtidsvirkende hormonprevensjon av ulike årsaker, er derfor p-ring et meget godt alternativ selv om den ikke er like "fail safe" siden man må huske å bytte ring og i tillegg kan noen synes det er kavete å styre med en ring oppi vagina. Hormonprevensjon er sikrere enn kondom, men kondom er den eneste prevensjonsmetoden som beskytter mot seksuelt overførbare infeksjoner. Noen i denne tråden går ut i fra at det bare er negativt for kvinner å bruke hormonprevensjon virker det som, men mange kvinner synes det er flott å få mye mindre menstruasjon eller miste den helt slik som en del gjør. Anonymkode: bd0b9...e5f Det er slett ikke sikkert, ikke alle foreldre som samtykker til det. Uansett greit å ha koll på det selv, ta ansvar for egen helse Anonymkode: f8364...b15
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå