Gå til innhold

Adopsjon selv om man har biologiske barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner to ulike familier hvor de har både biologiske barn og adoptivbarn, så det går fint an. 

Anonymkode: 248c0...bcf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammelt er barnet deres? ☺️ Og vet du hvor gammelt barnet må være før du søker om å adoptere?

Anonymkode: baab3...931

Barnet er 5, og jeg skulle ønske vi hadde begynt mye før, for dette tar lang tid! Vi er ikke engang klare som søkere, og vi begynte (med kurs) for over et år siden. Deretter innhenting av masse opplysninger, intervjuer osv. 

Vi tenker at man kanskje er klare til å ta imot et barn når minste barn er 4-5 år og klarer mye selv. 😊 Hadde vært perfekt å ta imot for et års tid siden og fram til nå før biologisk barn blir så stort mht aldersforskjell. Litt kjedelig at vi ikke har kommet lenger i prosessen.

Anonymkode: f2898...6a9

• Liker 2
Skrevet

Tusentakk for svar😃

hvor adopterer dere ifra? 
minstemann her er bare 1 år. Så vi hadde ikke tenkt å starte prosessen enda. Men vil ikke at det skal være for stor aldersforskjell som du sier . Så er veldig usikker på når vi bør begynne prosessen siden det tar år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusentakk for svar😃

hvor adopterer dere ifra? 
minstemann her er bare 1 år. Så vi hadde ikke tenkt å starte prosessen enda. Men vil ikke at det skal være for stor aldersforskjell som du sier . Så er veldig usikker på når vi bør begynne prosessen siden det tar år.

Sjekk heller ut hvor dere tenker å adoptere fra og planlegg det inn 😊 Det står hva som er forventet tid på de forskjellige sidene til adopsjonsforeningene. Sjekk Bufdirs sider om adopsjon og disse:

Verdens Barn

InorAdopt

Adopsjonsforum

De sender deg materiell om du ønsker det. For å bli godkjent som søker bør du også legge til 1-2 år, så det er ikke sikkert det er så dumt å begynne.

• Liker 3
Skrevet

Etter det jeg har forstått er det nær umulig å adoptere nå. Ekstremt få land som adopterer bort.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan man adoptere selv om man har biologiske barn ?

noen som har erfaringer rundt det?

Hvilken land godkjenner at du har barn fra før av?

bør det være en viss aldersforskjell på barna?

Ja, tror ikke det er noen begrensing på det, men hvorfor adoptere om dere har biologiske barn allerede?

Jeg tenker det er litt egoistisk å adoptere i en slik situasjon, da det er mange som ikke kan få barn som venter i årevis på å adoptere. Dersom mange med biologiske barn også søker om å få adoptere, blir ventetiden enda lenger for de barnløse.

Dersom motivet deres er å hjelpe barn som trenger det, så tenker jeg at forsterhjem kan være et alternativ? Eller hjelpe barn der de er som fadder eller lignende (via plan, unicef osv).

Anonymkode: 45911...a26

• Liker 10
Skrevet

Nå må dere gi dere.. jeg har like rett til å adoptere som alle andre..🙈🙈 

• Liker 8
Skrevet
Brunello skrev (39 minutter siden):

Etter det jeg har forstått er det nær umulig å adoptere nå. Ekstremt få land som adopterer bort.

Hvor har du det ifra? 

Skrevet

Det stemmer at det er få barn som blir adopert inn til Norge nå. I 2020 var det bare 46 utenlandsadopsjoner: https://www.ssb.no/befolkning/barn-familier-og-husholdninger/statistikk/adopsjoner

Det er mange grunner til dette: Det er få land i verden som har et system og et adopsjonsprogram hvor utlendinger kan adoptere barn, så norske søkere og søkere fra andre land står alle sammen i en kø som i de fleste land bare blir lengre. Norge har signert Haag-avtalen om adopsjon og kan bare samarbeide med andre land som har signert denne.

I tillegg har land som tidligere hadde mange utenlandsadopsjoner, slik som Kina, endret seg og situasjonen der er nå slik at det både er færre barn som blir overlatt til institusjoner/forlatt, og flere kinesere som ønsker å adoptere. Du kan se på statistikken at det i 2019 og 2020 ikke kom et eneste barn fra Kina til Norge. Colombia har også vært et viktig "sendeland" for Norge, og også der er det mer adopsjon innenlands. Disse har prioritet, så utenlandske søkere kommer lengre bak i køen, og må helst være åpne for eldre barn (i hvert fall opp til fem år) og med en funksjonshemming eller kronisk sykdom.

Fordi det er så få "tilgjengelige" barn, så kan "sendelandene" sette omtrent de kravene de selv ønsker. For eksempel vet jeg at samarbeidspartner i Sør-Afrika ønsker kristne familier, Sør-Korea setter strenge krav til alder, inntekt, helse, osv.

Folk bør også sette seg nøye inn i de traumene som adopterte barn ofte kommer med, selv i de beste omstendigheter. Mange kjenner et savn og en sorg over å ikke kjenne til identiteten sin, og som dere sikkert vet møter mange rasisme i Norge. Så jeg håper familier som tenker på adopsjon setter seg godt inn i alt dette. (Det rulles blant annet opp hvor mange uetiske adopsjoner Sverige har hatt, hvor foreldre har blitt lurt til å gi fra seg barna sine osv.)

Som andre har sagt, så er det veldig mange andre måter å "hjelpe et barn" på (ikke at TS har sagt noe om at det er motivasjonen, altså.) Slik ting er nå, er utenlandsadopsjon ganske så vanskelig.

Anonymkode: 59ea5...be1

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, tror ikke det er noen begrensing på det, men hvorfor adoptere om dere har biologiske barn allerede?

Jeg tenker det er litt egoistisk å adoptere i en slik situasjon, da det er mange som ikke kan få barn som venter i årevis på å adoptere. Dersom mange med biologiske barn også søker om å få adoptere, blir ventetiden enda lenger for de barnløse.

Dersom motivet deres er å hjelpe barn som trenger det, så tenker jeg at forsterhjem kan være et alternativ? Eller hjelpe barn der de er som fadder eller lignende (via plan, unicef osv).

Anonymkode: 45911...a26

Ts og mannen ønsker seg sannsynligvis flere barn siden de ønsker å adoptere. Da her det helt sykt fjernt å foreslå å bli planfadder som et alternativ til adopsjon.

• Liker 14
Skrevet
minister-mio skrev (24 minutter siden):

Ts og mannen ønsker seg sannsynligvis flere barn siden de ønsker å adoptere. Da her det helt sykt fjernt å foreslå å bli planfadder som et alternativ til adopsjon.

Amen🙈👏🏼❤️

• Liker 3
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (19 timer siden):

Man kan det, men hva er motivasjonen? Hvis det er å "hjelpe et barn" er det veldig mange andre måter man kan gjøre det på enn å adoptere. Det er svært få barn som blir frigitt for adopsjon, lang, vanskelig og dyr prosess, så hvorfor gå gjennom det frivillig dersom man kan lage dem selv gratis? 

Hvorfor ikke? Tilby et hjem til noen som trenger det, ikke bidra til enda større populasjonsvekts, kan ikke få flere barn selv av div årsaker, hardt å gå igjennom svangerskap, sikkert mange årsaker. 

AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 15.21):

Kan man adoptere selv om man har biologiske barn ?

noen som har erfaringer rundt det?

Hvilken land godkjenner at du har barn fra før av?

bør det være en viss aldersforskjell på barna?

Ja, det kan man. Og ikke at jeg er negativ til adopsjon, men har dere vurdert fosterhjem etc til noen som trenger det her? Man kan vel adoptere fosterbarn etterhvert også om de blir boende og barna ønsker det selv. 🙂

• Liker 3
Skrevet
minister-mio skrev (38 minutter siden):

Det er jeg enig i. Noe som er et godt alternativ er imidlertid å bli fosterhjem.

• Liker 1
Skrevet

Tenk godt over hva som er motivasjonen. 

Eneste riktige grunn til å adoptere er et genuint ønske om å få barn.

Har en god venn som har en søster adoptert fra et asiatisk land. Han har også en biologisk søster. Foreldrene hadde altså to biologiske friske barn da de adopterte en pike. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje de ønsket flere barn eller kanskje de ikke kunne få flere "hjemmelagde" eller kanskje ville de hjelpe et mindre heldig stilt barn.

De trodde nok at de ville ha gode forutsetninger for å kunne gi henne en best mulig start, moren i familien var lege og de hadde hus, ok økonomi og alt. Men dette barnet hadde mye bagasje med seg, hadde ikke hatt det bra før hun kom hit, levd som gatebarn osv. Når hun kom til sin familie her så ble hun aldri helt en naturlig del av familien, hun var ikke like høy, ikke like veltilpasset, slet psykisk og hadde også andre utfordringer. De to biologiske søsknene var vellykkede på mange måter, skoleflinke og for søsteren var nok dette litt sårt. 

Anonymkode: f8403...605

• Liker 11
Skrevet

Jeg har selvfølgelig et genuint ønske om flere barn. Hadde aldri vurdert adopsjon visst ikke☺️☺️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en god venn som har en søster adoptert fra et asiatisk land. Han har også en biologisk søster. Foreldrene hadde altså to biologiske friske barn da de adopterte en pike. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje de ønsket flere barn eller kanskje de ikke kunne få flere "hjemmelagde" eller kanskje ville de hjelpe et mindre heldig stilt barn.

De trodde nok at de ville ha gode forutsetninger for å kunne gi henne en best mulig start, moren i familien var lege og de hadde hus, ok økonomi og alt. Men dette barnet hadde mye bagasje med seg, hadde ikke hatt det bra før hun kom hit, levd som gatebarn osv. Når hun kom til sin familie her så ble hun aldri helt en naturlig del av familien, hun var ikke like høy, ikke like veltilpasset, slet psykisk og hadde også andre utfordringer. De to biologiske søsknene var vellykkede på mange måter, skoleflinke og for søsteren var nok dette litt sårt. 

Sånne ting kan da oppstå blant biologiske søsken også. Og selv om hun hadde sine utfordringer, fikk hun garantert et bedre liv i sin nye familie enn det hun hadde som gatebarn i et annet land.

Anonymkode: 248c0...bcf

• Liker 11
Skrevet
minister-mio skrev (19 minutter siden):

Så enig. Hvor er logikken? 

Crazydoglady skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Tilby et hjem til noen som trenger det, ikke bidra til enda større populasjonsvekts, kan ikke få flere barn selv av div årsaker, hardt å gå igjennom svangerskap, sikkert mange årsaker. 

Ja, det kan man. Og ikke at jeg er negativ til adopsjon, men har dere vurdert fosterhjem etc til noen som trenger det her? Man kan vel adoptere fosterbarn etterhvert også om de blir boende og barna ønsker det selv. 🙂

Det er ikke vanlig. Kan ikke de som mener at andre bare skal få fosterbarn få det selv? I stedet for å foreslå det for folk som ikke ønsker seg det aller mest? Blir så irritert.

Hilsen tidligere fosterbarn

Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Det er jeg enig i. Noe som er et godt alternativ er imidlertid å bli fosterhjem.

Nei, det er det ikke. Fosterbarn er barn til låns.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette har jeg sett flust av eksempler på i skolen, at mange adopterte barn fra utlandet har store adferdsvansker. Creds til de som orker det, men it`s not for me.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så enig. Hvor er logikken? 

Det er ikke vanlig. Kan ikke de som mener at andre bare skal få fosterbarn få det selv? I stedet for å foreslå det for folk som ikke ønsker seg det aller mest? Blir så irritert.

Hilsen tidligere fosterbarn

Jeg sa ikke at det var vanlig praksis, jeg sa at det går an, om barnet også ønsker det. Og underforstått at det kommer an på situasjonen, det er selvsagt forskjell på om det kommer inn en 16 åring i huset eller et lite barn som vokser opp i en familie og det er fosterfamilien. 

Hvorfor er det noe å bli irritert over? Jeg prøver da ikke å presse noen til noe, jeg spurte bare om de hadde vurdert det, enkelt og greit. Men det kan da være et godt alternativ og et alternativ hvor man virkelig får muligheten til å hjelpe noen som trenger det. Ikke alle er klar over det, uten at det har noe med interesse å gjøre. Om de ikke har lyst så vil vel ikke et spørsmål om de har vurdert det, presse dem inn i et valg om å ta til seg et fosterbarn de egentlig ikke ønsker. 🤷 fet burde selvsagt ingen gjøre. Samme om det gjelder adopsjon eller fosterhjem. Det må være for barnet. Og barnet må være ønsket.

Endret av Crazydoglady
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...