AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #1 Skrevet 18. oktober 2021 Jeg vet ingenting om dette annet enn at man kan kjøpe for billig og selge for høyere, altså tjene penger på det. Noen som vil forklare fra A til Å og hjelpe meg komme i gang? Venninnen meg tipset meg om appen Nordnet, er den bra? Anonymkode: 7e89d...a4d
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #2 Skrevet 18. oktober 2021 Aksjer er ikke for dummies. Gå i banken din, lag en ASK og spar månedlig I globalt indeksfond. Evt last ned Kron. Hvis du tror du kan starte med aksjer etter å ha spurt på kvinneguiden så har du allerede tapt. Anonymkode: 95304...c1d 10
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #3 Skrevet 18. oktober 2021 Det finnes masse videoer på Youtube. Men som AB sier. Aksjer er ikke for dummies. Du må være strategisk og ha en plan. Det er ikke bare å kjøpe og selge aksjer for moro. Anonymkode: 86a3d...8d8
klondrik Skrevet 18. oktober 2021 #4 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vet ingenting om dette annet enn at man kan kjøpe for billig og selge for høyere, altså tjene penger på det. Noen som vil forklare fra A til Å og hjelpe meg komme i gang? Venninnen meg tipset meg om appen Nordnet, er den bra? Anonymkode: 7e89d...a4d Om det gjelder sparepenger som du helst ikke kan miste, så hold deg langt unna aksjer og kom deg inn i akjsefond og start med "global indeks". Dersom du har penger som du kan tape, så kan du selvsagt spekulere ved å kjøpe/selge (trade) men vær klar over at over 90% av amatører som spekulerer i aksjer taper i lengden og jeg skal forklare hvorfor. Mange som begynner å spekulerer i aksjer klarer seg fint i starten ved å selge med profitt, men problemene oppstår når du føler tapet på kroppen for første gang og da kommer feilene på løpende bånd fordi du handler på det emosjonelle plan fremfor kunnskap. Du går inn på feil tidspunkt, du ser verdien stupe og handler i panikk. Om du er en av få som klarer å holde hodet kaldt, time riktig og satse penger som du har råd til å tape så kjør på
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #5 Skrevet 18. oktober 2021 Finnes både bøker, videoer og de aller fleste apper/banker har et opplærings program av noe slag. For aksjer synes jeg nordnet er grei med lav kurtasje, men hvis du skal handle i fond finnes det gjerne plattformer som er billigere. 1. Ask konto, her slipper du å skatte underveis. Dvs selger du unna aksjer med fortjeneste kan du ente ta de ut av konto og skatte eller re investere pengene i aksjer/fond. Skatten kommer først når du flytter pengene ut fra Ask konto. 2. Ikke kjøp og selg som en galing. Trading på det nivået krever enorm kunskap om alt mulig rart som rører seg i markedet og enormt med tid. Finn noen favoritter, sett deg inn i de godt, kjøp og bli sittende til du er fornøyd med gevinst. 3. Se på ting som avkastning siste året og lengre. Utbytter og les om hva som skjer fremover i selskapet. 4. Du betaler krutasje for kjøp/salg. Billigste jeg vet om er nordnet med 1 kr først mnd og 29 som minste krutasje etter dette. Dvs kjøper du aksjer for kroner 500 må du betale 529. Ergo lønner det seg og kjøpe for en betydelig sum, slik at ikke krutasjen ikke er så ille. Jeg kjøper minst for 10.000 per gang.. Eller må man holde seg oppdatert på markedet og ikke bli redd om det svinger mye slik som nå... Anonymkode: 06f9a...2d8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #6 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Finnes både bøker, videoer og de aller fleste apper/banker har et opplærings program av noe slag. For aksjer synes jeg nordnet er grei med lav kurtasje, men hvis du skal handle i fond finnes det gjerne plattformer som er billigere. 1. Ask konto, her slipper du å skatte underveis. Dvs selger du unna aksjer med fortjeneste kan du ente ta de ut av konto og skatte eller re investere pengene i aksjer/fond. Skatten kommer først når du flytter pengene ut fra Ask konto. 2. Ikke kjøp og selg som en galing. Trading på det nivået krever enorm kunskap om alt mulig rart som rører seg i markedet og enormt med tid. Finn noen favoritter, sett deg inn i de godt, kjøp og bli sittende til du er fornøyd med gevinst. 3. Se på ting som avkastning siste året og lengre. Utbytter og les om hva som skjer fremover i selskapet. 4. Du betaler krutasje for kjøp/salg. Billigste jeg vet om er nordnet med 1 kr først mnd og 29 som minste krutasje etter dette. Dvs kjøper du aksjer for kroner 500 må du betale 529. Ergo lønner det seg og kjøpe for en betydelig sum, slik at ikke krutasjen ikke er så ille. Jeg kjøper minst for 10.000 per gang.. Eller må man holde seg oppdatert på markedet og ikke bli redd om det svinger mye slik som nå... Anonymkode: 06f9a...2d8 Nordea er billigere på kurtasje enn Nordnet. Anonymkode: 95304...c1d 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #7 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nordea er billigere på kurtasje enn Nordnet. Anonymkode: 95304...c1d Så der ja, nordea er kanskje billigre for små handlere ja Anonymkode: 06f9a...2d8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #8 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nordea er billigere på kurtasje enn Nordnet. Anonymkode: 95304...c1d Off topic, har nordea egen app eller utføres handel i nettbank løsning der? Har vært veldig fornøyd med appen til nordnet, men mulig "alle" har en lignende app? Anonymkode: 06f9a...2d8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #9 Skrevet 18. oktober 2021 Aksjer er ikke for dummies. Mitt beste råd er å lage en "spillkonto" der du får et vist beløp som du kan investere for i 30 dager. Da får du hvert fall innblikk i hvor lett det er å tape penger, uten å gjøre det i virkeligheten. Anonymkode: 8f2fc...ad8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2021 #10 Skrevet 18. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Off topic, har nordea egen app eller utføres handel i nettbank løsning der? Har vært veldig fornøyd med appen til nordnet, men mulig "alle" har en lignende app? Anonymkode: 06f9a...2d8 Nordea har en side som heter Nordea Investor. De er ikke like gode på løsninger enda dessverre, sammenlignet med apper osv, men prisen veier opp. Anonymkode: 95304...c1d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #11 Skrevet 19. oktober 2021 Ja kan du spå fremtiden (bedre enn markedet), kan du bli rik på å kjøpe og selge aksjer. Å kjøpe og selge aksjer får alle til med litt innsats, til og med du TS Problemet er den derre "spå fremtiden" delen, det er den du vil slite med....... Vet ikke om du har dratt til spåkoner før, eller andre innen den bransjen. Men, jeg må nok skuffe deg, de er ganske stusselige altså Kommunistiske land har også forsøkt å spå fremtiden med sentralplanlegging, vet ikke hvor de landene ble av jeg men etter at titalls millioner dør av sult så pleier slike land å forsvinne av uviss grunn, jeg kan ikke fatte hvorfor? Kanskje det ikke var EKTE kommunisme den gangen, som noen hevder, hvem vet... Hjernen din lurer deg til å tro at du kan spå fremtiden, du ser mønstre basert på mangelfull data, og trekker for sterke konklusjoner basert på dette. Dette er bla.a grunnlaget for rasisme. Du møter 3 asiatere som er X, så sier hjernen din, bevisst eller ubevisst, at neste asiat du møter er sannsynligvis også X. Det er faktisk litt data i de 3, men det er ikke nok "statistical power" til å trekke så sterke konklusjoner som du gjør bevisst eller ubevisst, derfor ender stater bygget på rasisme som regel dårlig, merkelig! https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias Eh, nei, indeksfond, er greia. Lykke til. Anonymkode: 85e16...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2021 #12 Skrevet 19. oktober 2021 På newsweb.no så kan du finne finansielle rapporter for alle selskapene på Oslo børs. Vil råde deg til å ikke gå inn i spekulative aksjer, men holde deg til selskaper som har et positivt resultat de fleste år og som betaler utbytte. Grunnen til at de fleste nybegynnere taper er at de går inn i aksjer som har voldsomme svingninger i håp om å tjene noen raske kroner. Ofte så er ikke disse selskapene noen gode investeringer. Anonymkode: ff2e8...089 1
Crazydoglady Skrevet 19. oktober 2021 #13 Skrevet 19. oktober 2021 Et godt sted å begynne om man er uerfaren er å lage seg konto hos en megler som har "virtuell konto". Da kan man prøve seg frem, bli kjent med funksjoner, ord og utrykk, osv uten å satse virkelige penger. Mens man gjør litt research på hvordan ting funker, do's and dont's, forskjellige strategier, hvordan bruke de verktøyene som finnes og gjøre litt research på konkrete aksjer man evt vurderer å Investere i. Man kan selvsagt hoppe i det og, men da anbefaler jeg iallefall å starte med små innskudd og ikke bruk mer enn du er villig til å tape.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #14 Skrevet 20. oktober 2021 Crazydoglady skrev (8 timer siden): Et godt sted å begynne om man er uerfaren er å lage seg konto hos en megler som har "virtuell konto". Da kan man prøve seg frem, bli kjent med funksjoner, ord og utrykk, osv uten å satse virkelige penger. Mens man gjør litt research på hvordan ting funker, do's and dont's, forskjellige strategier, hvordan bruke de verktøyene som finnes og gjøre litt research på konkrete aksjer man evt vurderer å Investere i. Man kan selvsagt hoppe i det og, men da anbefaler jeg iallefall å starte med små innskudd og ikke bruk mer enn du er villig til å tape. Det du foreslår her er en slags vri på "gamblers fallacy". Det du foreslår er at en person skal prøve en "strategi". Og om "strategien" funker en periode (på grunn av flaks....) så skal personen så fortsette å bruke "strategien" med ekte penger fordi den tydeligvis er "profitabel" https://en.wikipedia.org/wiki/Gambler's_fallacy Samme greia gjør at folk stirrer på sånne "teknisk analyse" grafer dagen lang. Pilen pekte opp og kursen gikk opp. Derfor vil neste gang pilen peker opp så går kursen opp så jeg kjøper. Stemte det kunne du printe penger, ved å bruke "de verktøyene" som finnes. Skal du slå markedet, i snitt, må du ha ting markedet ikke har. Det finner du ikke på newsweb.no eller på MACD eller glidende gjennomsnitt eller gudene vet hva den nyeste trender er å stirre på. Skal du ikke slå markedet, i snitt, er det indeksfond som er tingen. Anonymkode: 85e16...9e8 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #15 Skrevet 20. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det du foreslår her er en slags vri på "gamblers fallacy". Det du foreslår er at en person skal prøve en "strategi". Og om "strategien" funker en periode (på grunn av flaks....) så skal personen så fortsette å bruke "strategien" med ekte penger fordi den tydeligvis er "profitabel" https://en.wikipedia.org/wiki/Gambler's_fallacy Samme greia gjør at folk stirrer på sånne "teknisk analyse" grafer dagen lang. Pilen pekte opp og kursen gikk opp. Derfor vil neste gang pilen peker opp så går kursen opp så jeg kjøper. Stemte det kunne du printe penger, ved å bruke "de verktøyene" som finnes. Skal du slå markedet, i snitt, må du ha ting markedet ikke har. Det finner du ikke på newsweb.no eller på MACD eller glidende gjennomsnitt eller gudene vet hva den nyeste trender er å stirre på. Skal du ikke slå markedet, i snitt, er det indeksfond som er tingen. Anonymkode: 85e16...9e8 Hør hør ☝🏼☝🏼☝🏼 Anonymkode: 95304...c1d 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #16 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg ville bare begynt å kjøpe, se hvordan man legger inn ordre osv. Var det jeg gjorde for å lære meg det veldig grunnleggende. Etterhvert så kan du kjøpe andre verdipapirer enn aksjer når du er trygg på det. Nordnet har mange fine videoer som forklarer forskjellen på det man kan kjøpe osv, eller du kan sjekke på investopedia. Du vil nok fort skjønne at det er mye å sette seg inn i, men det er GØY å lære 😁 Anonymkode: c5981...d0e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #17 Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 10.24): Det du foreslår her er en slags vri på "gamblers fallacy". Det du foreslår er at en person skal prøve en "strategi". Og om "strategien" funker en periode (på grunn av flaks....) så skal personen så fortsette å bruke "strategien" med ekte penger fordi den tydeligvis er "profitabel" https://en.wikipedia.org/wiki/Gambler's_fallacy Samme greia gjør at folk stirrer på sånne "teknisk analyse" grafer dagen lang. Pilen pekte opp og kursen gikk opp. Derfor vil neste gang pilen peker opp så går kursen opp så jeg kjøper. Stemte det kunne du printe penger, ved å bruke "de verktøyene" som finnes. Skal du slå markedet, i snitt, må du ha ting markedet ikke har. Det finner du ikke på newsweb.no eller på MACD eller glidende gjennomsnitt eller gudene vet hva den nyeste trender er å stirre på. Skal du ikke slå markedet, i snitt, er det indeksfond som er tingen. Anonymkode: 85e16...9e8 Men indeksfond er dritkjedelig. Aksjer kan derimot være en morsomt hobby som man faktisk tjener, og ikke bruker penger på. Anonymkode: ff2e8...089
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå