Gå til innhold

Jeg har verdens mest udugelige behandler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så irritert. Søkte psykisk helsehjelp via kommunen og fikk det innviglet. Har så langt hatt 2 samtaler med «behandleren». Hun er så dårlig at jeg sitter og gjeseper under timen, for hun verken stiller spørsmål eller gir meg gode svar. Det virker som at hun ikke har peiling med psykisk sykdom, og bare svarer ting som «ja, det er ikke rart man blir deprimert da nei», «ja nei, det er jo ikke din feil» «det er jo forståelig».

Altså???? Til og med min bror som er psykisk voldelig er mye mer støttende og forståelig enn denne dama?? Jeg orker ikke flere timer med henne. Hun aner ikke hva hu snakker om og hun tørrprater bare. Er det mulig å spørre om å skifte behandler eller er det begrenset hvor mange behandlere det er via psykisk helse og rus?

 

Anonymkode: 50c31...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke kast bort tid på det, for at slike samtaler skal ha noe effekt er det helt nødvendig at man klaffer med personen. Snakk med sentralbordet og be om å gå en by behandler :)

Anonymkode: 5eae0...423

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring DPS og etterspør ny behandler, men jeg tror og vet at det lønner seg å si dette til behandleren det gjelder også. At du ikke føler det er noe kjemi der og at du gjerne vil bytte behandler, og si hva DU trenger i en behandler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk etter lang ventetid time hos psykolog som har driftstilskudd fra regionalt helseforetak. Jeg hadde alvorlige problemer og ønsket "verktøy" til å kunne håndtere disse for å kunne holde meg i jobb. Han svarte "men trenger du å jobbe, da? Tjener ikke mannen din godt nok?"😒

Anonymkode: 64d98...903

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk etter lang ventetid time hos psykolog som har driftstilskudd fra regionalt helseforetak. Jeg hadde alvorlige problemer og ønsket "verktøy" til å kunne håndtere disse for å kunne holde meg i jobb. Han svarte "men trenger du å jobbe, da? Tjener ikke mannen din godt nok?"😒

Anonymkode: 64d98...903

Du forstår vel at han sier det for å få deg til å tenke, reflektere og tenke kritisk? Han mente selvsagt ikke noe vondt med det, men at du har mer enn nok med dine problemer akkurat nå. Jeg har også fått noe lignende spørsmål, men det var for å få meg til å tenke annerledes over situasjonen.

Utrolig at man kan ta seg nær av slike utsagn.

Anonymkode: 4cf9c...8fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du forstår vel at han sier det for å få deg til å tenke, reflektere og tenke kritisk? Han mente selvsagt ikke noe vondt med det, men at du har mer enn nok med dine problemer akkurat nå. Jeg har også fått noe lignende spørsmål, men det var for å få meg til å tenke annerledes over situasjonen.

Utrolig at man kan ta seg nær av slike utsagn.

Anonymkode: 4cf9c...8fa

Nettopp!

En god psykolog er ikke en som sitter og forteller deg hvordan du skal leve. En god psykolog stiller denne type spørsmål, for å få folk til å reflektere over egen situasjon. 

Anonymkode: fe730...93d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (3 timer siden):

Ring DPS og etterspør ny behandler, men jeg tror og vet at det lønner seg å si dette til behandleren det gjelder også. At du ikke føler det er noe kjemi der og at du gjerne vil bytte behandler, og si hva DU trenger i en behandler. 

Sånn bortsett fra at Ts ikke går til dps

Anonymkode: 296ed...cae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk etter lang ventetid time hos psykolog som har driftstilskudd fra regionalt helseforetak. Jeg hadde alvorlige problemer og ønsket "verktøy" til å kunne håndtere disse for å kunne holde meg i jobb. Han svarte "men trenger du å jobbe, da? Tjener ikke mannen din godt nok?"😒

Anonymkode: 64d98...903

Dvs han sa på en pen måte at du dine ønsker om å være i arbeidslivet er litt ambisiøse ihht dine egenskaper, og at du bør belage deg på å få det greit med deg selv likevel. kjipt. 

 

Anonymkode: 5fb33...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at mange lar være å oppdatere kompetansen sin etter at avtalen med det offentlige er i boks? Råder også ts til å bytte.

Endret av Hareena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke be om å bytte behandler etter bare 2 samtaler! Du må gi det en sjanse, minst 5 ganger og har det ikke blitt noe bedre da kan du bytte. 

Etter bare 2 samtaler er jo begge 2 ganske ukjente med hverandre og man må lære hverandre å kjenne. 

Anonymkode: 82a7d...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dvs han sa på en pen måte at du dine ønsker om å være i arbeidslivet er litt ambisiøse ihht dine egenskaper, og at du bør belage deg på å få det greit med deg selv likevel. kjipt. 

 

Anonymkode: 5fb33...c3c

Sluttet hos ham og betalte en ny psykolog privat. Hun brukte kognitiv terapi som jeg etterlyste hos den første. Etter ti samtaler trappet jeg opp til full stilling og der har jeg vært i mange år nå. Det jeg prøvde å si var at kvaliteten på behandlere er like varierende som i andre yrkesgrupper. 

Anonymkode: 64d98...903

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

hun verken stiller spørsmål eller gir meg gode svar. Det virker som at hun ikke har peiling med psykisk sykdom, og bare svarer ting som «ja, det er ikke rart man blir deprimert da nei», «ja nei, det er jo ikke din feil» «det er jo forståelig».

Si fra til henne sånn at hun kan endre sin kommunikasjon. Si rett ut at du opplever kommentarene hennes som lite hjelpsomme, og at du ønsker at hun heller skal stille deg spørsmål som får det til å reflektere. Hun må få beskjed om hva du ønsker fra henne, hun tror åpenbart at du ikke ønsker en aktiv behandler men bare ønsker en passiv lytter. Gi tydelig beskjed om hva du trenger!  

Anonymkode: 86bfb...096

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...